|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
לימודי רפואה סינית 2024
קבוצת ירדן
תוכן לאינסטגרם - המנוע הדיגיטלי להגדלת העסק שלך

מבקר המדינה מגלה ומתריע:

מחסור בתחמושת לשעת חירום; סיכונים בטנק המרכבה ובג'יפ הסופה; מחסור חמור באפודי מגן

צה"ל פועל שנים על-פי תוכנית עבודה החורגת מהמקורות שנקבעו; ליקויים בשב"כ בנוגע לאבטחת אישים ומתקנים; המוסד לביטוח לאומי משלם פיצויים לנפגעי פעולות איבה באופן בלתי שיוויוני; תגובה: "צה"ל לומד ומפיק לקחים מכל ממצא בדוח המבקר"
30/09/2003  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות

אליעזר גולדברג, מבקר המדינה
דוח מבקר המדינה [54א] - פרק ראשון

אליעזר גולדברג, מבקר המדינה
דוח מבקר המדינה [54א] - פרק שני

גלית יצחק
דוח מבקר המדינה חושף: מנהלי מוסדות תרבות משכו שכר גבוה - למרות הגרעונות

מירב לוי
דוח המבקר קובע: ישראל אינה ערוכה להתמודד עם טרור עולמי; ליקויים באבטחת הנציגויות בחו"ל

דוח מבקר המדינה (54א') לשנת 2003, שפרסם המבקר, השופט (בדימ.) אליעזר גולדברג (יום ג', 30.9.03), מגלה ליקויים מדאיגים בפעילות מערכת הביטחון, בתעשיות הביטחוניות, ובכמה מוסדות וחברות ציבוריות גדולות.

הדוח הוגש על-ידי המבקר, אליעזר גולדברג, לידי יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, ונשיא המדינה, משה קצב. המבקר ציין, כי מדובר בדוח מצונזר, שכן חלקים חשובים יותר מהדוח לא ייראו אור, בשל רגישותם הביטחונית. גם כך, מגלה המבקר ליקויים חמורים. בין היתר הוא קובע, כי מערכת הביטחון אינה מוכנה כראוי לטרור עולמי, וכי ביטחונם של נוסעים ישראלים אינו מובטח כראוי.

המבקר אמר בעת הגשת הדוח: "אינני מקבל את הטענה שבגלל אילוצים תקציביים דברים אינם מטופלים כהלכה, שכן אז הייתי צריך לסגור את המשרד וללכת הביתה, כי על כל נושא אפשר לומר שהכל נובע משאלת תקציב - ולא כך היא. יש גם עניין של התנהלות".

המבקר הדגיש: "במרכז הדוח ביקורת בזמן אמת של נושאים ביטחוניים בוערים... קיימים פערים גדולים באפודי מגן וקסדות מן המצאי לצרכים במלחמה כוללת והעימות מול הפלשתינים. יש ליקויים בשימור כולל של אפודים לחיילות, הטיפול המערכתי בנושא זה די לוקה בחסר".

להלן נביא כמה פרטים חשובים מהדוח. חלקים גדולים נוספים מובאים ברשימות נפרדות [ראו קישורים]:

- ליקויים בשב"כ - מערכת האבטחה על שלוחותיו בעולם, נדרש לעמוד בכל עת בכוננות המירבית, שכן בהיעדר מודיעין התרעתי ממוקד, עלול להתרחש מיניה וביה וכדי לסכלו נדרשת הכוננות המתמדת. המבקר מגלה בדוח, כי התגלו יקויים בשב"כ, בתחום זה, בעיקר בשלושה תחומים מרכזיים: הממשלה לא עידכנה את מכלול החלטותי הנוגעות לאבטחה בארץ ובעולם, חרף שינויים מהותיים במציאות ובצורכי האבטחה, וזאת למרות יוזמות מצד השב"כ והמלצות ועדות ממלכתיות; יחסי הגמלין בין השב"כ למשרד התחבורה אינם מוסדרים, וקיימת אי-בהירות בשאלה מי נושא באחריות הכוללת; ריבוי הגופים המונחים בידי היחידה והיקף האיומים לא קיבלו ביטוי הולם במבנה היחידה ובתשומות שלה.

- מחסור בתחמושת כבדה - אחד הגילויים החמורים הינו המחסור בתחמושת בצה"ל. מתברר, כי צה"ל פועל במשך שנים לא תוכנית הצטיידות ברת-תוקף. צה"ל, מגלה המבקר, מחזיק מלאי תחמושת כבדה בכמות הנמוכה מזו שנקבעה בהנחיות להצטיידות. "קיים חוסר ברוב סוגי הפריטים, בהשוואה ליעדי ההיערכות". ואולם, קובע המבקר, אין כל ודאות שחוסר זה הינו אמיתי בהשוואה לצרכים הריאליים, בהתחשב במציאות האסטרטגית והתפיסה המבצעית העדכנית. "ראוי לסיים בהקדם את עבודת המטה לגיבוש תרחיש ייחוס חדש ולאישורו, לקבוע על-פיו יעדי היערכות מעודכנים לתחמושת כבדה, כדי שניתן יהיה לתכנן את ההצטיידות בתחמושת כבדה לשעת חירום, על-פי הצרכים הריאליים ותוך ניצול יעיל של המשאבים".

- מחסור חמור באפודי מגן וקסדות – המבקר מגלה, כי למרות ההתרעות, עדיין קיים מחסור חמור במיגון אישי לחיילים, שוטרים ואזרחים, לרבות קסדות ואפודי מגן. לוחמות נשלחות לפעילות מבצעית, ללא אפודי מגן מתאימים. התקציב הנדרש עתה בדחיפות למטרה זו הוא 554 מיליון ש"ח. בינואר 2003, חסרו אלפי אפודים נגד קליעים, המהווים כ-50% מסך הצרכים שהוגדרו בידי צה"ל באותו מועד [נשיא המדינה, משה קצב, הביע זעזוע מגילויי המבקר בנושא זה].

- ערכות מגן – למרות שמבקר המדינה התריע כבר לפני 12 שנה, ומאז התריע פעם אחר פעם, לא תוקצב כראוי סעיף התגוננות אזרחית. בגלל סיבה זו, ביזבז המשק מאות מיליוני ש"ח על ערכות מגן בעת המתיחות עם עירק.

- טיפול לקוי בקבלת תרומות ובהקצאת הכספים - צה"ל מגייס תרומות בהיקף כספי גדול, המגיע לכ-150 מיליון ש"ח בשנה. גיוס התרומות נעשה ללא תיאום בין הגופים העוסקים בכך: אכ"א, אג"ת, משרד הביטחון, אל"ח, קרן לב"י; אלפי פריטים ניתנו ליחידות בלי שדווח על כך; לא נערך רישום מסודר של התרומות שהתקבלו וכן לא נמצאו רישומים נכונים של מקבלי התרומות;

- סיכונים בטנק המרכבה ובג'יפ הסופה - המבקר קובע, כי טנק המרכבה אינו ממוגן כראוי מפני הסיכונים. המבקר מציין, כי המיגון פותח בזמנו לפני שצה"ל בחן את כלל הצרכים הנובעים מהאיומים על הכלי. מנהלת טנק המרכבה עבדה, במידה רבה, במנותק מגורמי המטכ"ל ומפקדת זרוע היבשה (מז"י), וגם הסיכונים השתנו במידה ניכרת [הכוונה, כנראה, לסיכונים ממטענים, י.י.]. המבקר קובע עוד, כי ג'יפ הסופה אינו ממוגן כראוי, ביחס לתקן שנקבע.

- חריגות קשות בתקציב צה"ל - המבקר מגלה בדוח, כי צה"ל פועל על-פי תכנית עבודה החורגת ממסגרת המקורות שהועמדו לרשותו. מחמת זאת, מגיע צה"ל למצב שבו הוא נאלץ להקפיא הזרמת כספים לפרויקטים. אלא שהדבר נעשה בדרך של הקפאה כללית, מה שגורם לחסימה טכנית של סכומי כסף בסעיפי תקציב של גופים/פרויקטים בהם לא היו חריגות.

- אי-סדרים בניהול תכנית א' - תכנית ענקית של צה"ל, בנוגע לפרויקט מסויים [שאותו לא ניתן לחשוף], מתנהלת תוך אי-סדרים חמורים. המדובר בתכנית בהיקף של מאות מיליוני ש"ח, בכל אחת מהשנים 2006-2002. התכנית אושרה על-ידי הרמטכ"ל לחמש שנים - מבלי שנערכו דיונים כדבעי לקביעת סדרי עדיפויות, למרות שהתכנית תוכננה לתשע שנים.

- צה"ל עוזר להתיישבות, באופן בלתי תקין - צה"ל מפעיל מערכת שנועדה לסייע לרשויות מקומיות. התקציב הכולל הוא כ-28 מיליון ש"ח לשנה. אלא שמערכת זו, הכפופה לשר הביטחון, סייעה לרשויות מקומיות וליישובים מסויימים לא רק בענייני אבטחה, אלא גם בהקמת פרויקטים, כמו הקמת גשר לצרכים חקלאיים.

- ליקויים במערכת הכבאות וההצלה למצבי חירום - הקמת מערכת הכבאות וההצלה התעכבה שנים רבות, וגם לאחר שהחלה לפעול - היא אינה מקיימת יחסי גומלין עם פיקוד העורף. אין תורת הפעלה משותפת, טרם נקבעה סופית מסגרת הפעלתה בחירום, ובכלל: רק כ-14% מחיילי יחידות התגבור הוכשרו לתפקידם.

- עוטף ירושלים - במסגרת שלב א', אמורה היתה להסתיים עד יולי 2003 הקמתו של קטע המכשול באורך 24 ק"מ. התוואי בקטע המזרחי של המכשול בעוטף ירושלים, שאורכו כ-72 ק"מ עדיין לא אושר על-ידי ועדת השרים, וממילא לא הועמד תקציב ולא נקבע לוח זמנים לביצועו. המבקר קובע, כי ליקויים מרכזיים, שעליהם התריעה הביקורת הקודמת (מ-2002) לא תוקנו.

- אי סדרים בתשלומים לנפגעי פעולות איבה - המבקר מצא כי המוסד לביטוח לאומי משלם פיצויים לנפגעי פעולות איבה, באמצעות סניפיו, באופן בלתי שיוויוני. המבקר קובע, כי יש חוסר אחידות בטיפול בנפגעים ביחס לכללים הנהוגים במערכת הביטחון, כך שהתוצאה הסופית היא הפלייה בין דם לדם. המבקר ממליץ לאחד בין שני גופים אלה, על-מנת להבטיח אחידות ושיוויון.

- המדינה העניקה מתנות לבתי הזיקוק - המדינה העניקה נכסים לחברת בתי הזיקוק - חברה ממשלתית, שעם בעליה (26%) נמנית קבוצת יולי עופר. זכיונה של בתי הזיקוק בתי הזיקוק היה אמור לפקוע באוקטובר 2003. ואולם, בניגוד לכל היגיון כלכלי ובניגוד לטובת הציבור, הוענקה לבתי הזיקוק, ללא תמורה, האפשרות להפעיל את בתי הזיקוק לתקופה של 25 שנים נוספות.

- חשש לעבירות בעסקי פי גלילות - החברה החליטה להקים באשדוד שלושה מיכלים, בעלות של 66 מיליוני ש"ח. ואולם, העלות הסופית הגיעה ל-86 מיליון ש"ח. המבקר קובע: "התמורה המצטיירת מהצגת אומדן העלויות של הקמת המיכלים בפני דירקטוריון החברה, מעוררת חשש כי התוכנית שהוגשה לחברי הדירקטוריון התבססה על נתונים חסרים ותחשיבים בלתי מדוייקים, באופן שהיה בו כדי להטעות את הדירקטוריון בבואו לקבל החלטה על כדאיות ההשקעה בפרויקט.

"במהלך הבחירה של הקבלן הזוכה במכרז הסגור נפלו פגמים חמורים. הצטברות הממצאים מעוררת חשש, שהנהלת החברה פעלה באופן שאינו מתיישב עם חובת הזהירות כלפי החברה". באופן ספציפי יותר, מפנה המבקר אצבע מאשימה כלפי מנכ"ל החברה, ש-"הציג בפני הדירקטוריון מצג על כדאיות ההשקעה במיכלי האחסון במסוף אשדוד שהיה בו כדי להטעות".

תגובת דובר צה"ל לדוח המבקר

"דוח מבקר המדינה 54א' עוסק בהרחבה בנושאים וסוגיות הקשורים לצה"ל ומעלה נקודות חשובות, הדורשות שיפור או תיקון. צה"ל מתייחס לדוח כאל כלי חשוב לשיפור וייעול ההתנהלות התקינה של צה"ל. מתקיים שיתוף פעולה לאורך התהליך בביצוע הביקורת, בטיפול ביישום ובהסקת המסקנות מיישום הלקחים.

"הדוח מתפרסם לאחר שלוש שנות לחימה עזה בתשתיות הטרור שביהודה שומרון ועזה, ולאחר שבשנה האחרונה היה צה"ל מעורב בהכנת העורף לאפשרות של איום כתוצאה מהמלחמה האמריקנית בעירק. בנוסף, חשוב לציין כי בימים אלה נמצא צה"ל בתהליך של שינוי אסטרטגי.

"על-רקע קיצוץ תקציבי דרסטי, שהתרחש במהלך השנה, נקודות רבות בדוח משקפות את השפעת היקף ומשך הלחימה, בהיבט של הסטת משאבים רבים עבור הלחימה, כמו גם את המצוקה התקציבית שבה צה"ל נתון, דבר המטיל אילוצים רבים על המציאות שבה צה"ל פועל.

"צה"ל לומד ומפיק לקחים מכל ממצא בדוח המבקר, נמצא בעיצומו של תהליך יישום ההמלצות ברמות השונות, ברמה הנקודתית כמתבקש מהדוח ובמטרה למנוע הישנות המקרים בתחומים אחרים. תהליכים אלה הינם ארוכי טווח וכחלק מהתכנית הרב-שנתית ("קלע 2008")".

תאריך:  30/09/2003   |   עודכן:  30/09/2003
יואב יצחק, נועם שרביט, רנית נחום-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המופתי החדש של מצרים, שייח' גומעה, תומך בפיגועי התאבדות וברצח ישראלים בכל העולם ומתנגד ללחימת מוסלמים בשורות הצבא האמריקני נגד מדינות מוסלמיות. דבריו של המופתי תורגמו על-ידי מכון ממר"י [www.memri.org.il].
30/09/2003  |  מירב לוי  |   חדשות
מע"צ הכינה מיפוי של הכבישים הבינעירוניים שבאחזקתה, הכולל איתור נקודות תורפה לתאונות דרכים, כפי שמדווחת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במהלך השנים 1999 ועד 2001.
30/09/2003  |  עמוס באר  |   חדשות
שחקני הכדורגל בוני גינצבורג ואבי כהן, שהיה גם שחקן בליברפול, העניקו שיק על סך 100 אלף שקלים לליאור בר זהר על זכייתו במבצע הקיץ הענק של קרלסברג "הגול הגדול". האירוע החגיגי נערך בפאב האירי "מולי בלום'ס" בת"א.
30/09/2003  |  הדר פרבר  |   חדשות
ביטול פרויקט טנק המרכבה, יגרום לכ-4,000 משפחות להצטרף למעגל האבטלה (כולל 800 אזרחים עובדי צה"ל), ייסגרו מיידית כ-20 מפעלים בתחום המתכת, חשמל, מכניקה, עיבוד שבבי ועוד, המשמשים קבלנים ראשיים בפרויקט. כמו כן ייסגרו עוד כ-30 עסקים קטנים, המשמשים קבלני משנה. כך מזהיר יאיר וינברגר, יו"ר איגוד תעשיות המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל אלקטרוטרם.
30/09/2003  |  מירב לוי  |   חדשות
ארגון השמאל המרקסיסטי ELN, שנטל אחריות לחטיפת שבעת התיירים בקולומביה - ארבעה ישראלים, ספרדי, בריטי וגרמני, מסר כי אנשיו "מוכנים למצוא פיתרון שיביא לשחרור החטופים". אולם, הארגון מזהיר את הצבא הקולומביאני שלא ינסה לשחרר את החטופים בכוח ומזהיר כי במקרה כזה, החטופים עלולים להיפגע.
30/09/2003  |  עומר כרמון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
נעזוב לרגע את אי-תפקוד המנהיגות האזרחית והצבאית כאחת בחוסר הכוננות המינימלית הנדרשת ומאי-תפקודן בזמן הטבח עצמו; חוסר המנהיגות וחוסר ההיגיון בתפקוד נמשך עד עצם היום הזה
איתמר לוין
איתמר לוין
שתי תביעות קטנות נגד חברות תעופה מגיעות לרשם הבכיר שרון קרן, אשר עם הכנה מצוינת, התמקדות בפרטים החשובים וסבלנות רבה מצליח להוביל לפשרות בתוך רבע שעה
דן מרגלית
דן מרגלית
האם האנשים האלה נשארים יועציה של מירי רגב? הרי האינטרס שלה הוא בעצם שהם יעופו לה עכשיו מן המשרד הרחק ככל האפשר, ואם אינה עושה זאת - האנוכית מעוררת הסלידה - מדוע היא משאירה אותם בחב...
הריסות בעיר חרקוב [צילום: אנדריי מרינקוב/AP]
יאיר נבות
ככל הנראה במטרה לשבור את רוחם של תושביה, אבל ייתכן שזהו גם שלב הכנה למתקפה רוסית נרחבת יותר משמעותית נגד המחוז ולכיוון העיר עצמה. תדירות ההפגזות וההפצצות נגד המחוז והעיר עלתה מאוד....
עידו דמבין
עידו דמבין
חברת בית הנבחרים הדמוקרטית רשידה טלאיב נאמה כשהיא עוטה כאפייה ומדברת מפודיום שמעוטר בלוגו הוועידה הכולל מפה של ישראל כמדינה אחת שצבעה ירוק    טלאיב היא מוסלמית אמריקנית בת להורים פל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il