מבקר המדינה, אליעזר גולדברג, שהשתתף בדיון בוועדה לביקורת המדינה (יום ד', 1.10.03), אמר כי ביקש פעמים מספר את הדוח הכלכלי על כדאיות פרויקט הרכבת הקלה, אך גורמים שונים מנעו ממנו לקבלו.
את הדברים הוא גולדברג בוועדה, אשר התכנסה בעקבות דליפת הדוח ופרסום חלקים ממנו בכמה כלי תקשורת. דוח מבקר העירייה אמור להתפרסם רשמית בנובמבר. הדוח עוסק בחריגות ובמעשים בלתי כשרים לכאורה מצד כמה גורמים הקשורים למנהלת הפרויקט.
לדברי מבקר המדינה, במשך שנה הוא ועובדי משרדו אינם מצליחים להשיג את הדוח. בפנייתו למנכ"ל משרד התחבורה, בן-ציון סלמן, השיב לו האחרון: "אני לא ליוויתי את הפרויקט. נציגי האוצר יודעים אם יש כדאיות כלכלית לפרויקט".
מבקר המדינה לא הרפה ופנה בשאלה דומה למנכ"ל עיריית ירושלים, מאיר איתן, והפנה את תשומת ליבו למכתב ששוגר ממשרדו בעניין זה לפני כשנה. על כך השיב לו מנכ"ל העירייה: "הדוח לא נמצא בעירייה, אלא במשרדי העמותה או משרד האוצר".
בעקבות דברים אלה ציין מבקר המדינה, כי במשך שנה הוא הוא מנסה להשיג את הדוח בפנייתו לגורמים שונים במשרד התחבורה, האוצר ועיריית ירושלים, אך ללא הועיל. "עד היום ולמרות פניות רבות לגורמים בעירייה והתחבורה לא קיבלנו את המסמך - ניתקלתי בקיר אטום...", אמר.
בראשית הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן, כי המדינה לא היתה אמורה לתקצב את פרויקט הרכבת הקלה, אך בפועל מממנת אותו במיליוני שקלים. בעקבות דבריו דרש ח"כ רוני בראון להפסיק את הדיון, בטענה כי דוח מבקר העירייה אמור להתפרסם בחודש הקרוב ועל-כן הדיון בנושא - אסור.
"אי אפשר לקיים את הדיון על סמך קטעי עיתונות ורכילות. ההתכנסות היום היא לספק צורך פופוליסטי", אמר. יו"ר הוועדה התנגד לדבריו ואף כינה אותו בריון. ח"כ בראון ביקש ממנו לחזור בו מדבריו ואיים שיפנה לבג"צ אם הדיון לא יופסק.
נתונים ראשונים על הרכבת הקלה
הדיון בוועדה נסוב גם על תוכנו של הפרויקט, בין היתר נאמר כי עלות נסיעה בודדת ברכבת משוערת לעלות הנסיעה באוטובוס - דולר לכרטיס, ועוד 0.25% למעוניין בכרטיס משולב (מעבר). מנהלי הפרויקט ציינו, כי תהיה אפשרות לרכישת כרטיס חופשי חודשי, עם זאת הודגש כי כל נושא זה נמצא באחריות הרגולטור - הממשלה.
על-פי התכנון, קרון הרכבת יכיל כ-250 נוסעים, כאשר הרכבת היא בעלת יכולת קיבולת של 3-11 אלף נוסעים בשעה. מנהלי הפרויקט מעריכים, כי עם יישום הפרויקט בפועל (רכבת ראשונה, כך צופים המנהלים, עשויה לכבוש את מסילות ירושלים בעוד 3 שנים) הדבר יביא לגידול השימוש בתחבורה הציבורית וישפר את תדמית העיר ותפקודה.