ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה אתמול (א', 21.10.12) את תקנות הטיס העוסקות בכללי טיס וכללי טיסה, שעיקרן נועדו להסדרי הדיווח של המפעילים האוויריים על תקלות תפעוליות במטוסים.
לפי התקנות, החברות מחויבות לדווח לרשות התעופה האזרחית (רת"א) על כל תקלה מהותית כמו התלקחות אש בכלי טיס, תקלה במערכת הפליטה של המנוע שגרמה לנזק במנוע, תקלות שגרמו לזרימה של עשן או גזים רעילים לתא הטיס או הנוסעים, כיבוי מנוע מסיבות שונות ועוד.
הממונה על התקינה ברת"א, אודי גילאי, הסביר כי מדובר בתקלות מהותיות, שהן על סף אסון, וכשהן קורות אנשי אגף כשירות הטיסה של רת"א בוחנים את כלי הטיס ובודקים האם לתקלה יש השפעה רוחבית על הענף.
ח"כ
יצחק וקנין ציין כי המטרה היא למנוע כשלים, על כן הדיווחים חייבים להיות שוטפים והאחריות חלה על חברות התעופה ובמקרים בהם התקלה אירעה במכון הבדק, על חברת התעופה לוודא שהמכון העביר דיווח על כך. הוא הבהיר כי המפעיל יהיה רשאי להסמיך את מכון הבדק לדווח במקומו, בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ-72 שעות לאחר האירוע, אך עליו לוודא שהמכון דיווח.
מניעת כפל תשלום אגרת רישיון
כמו-כן אישרה הוועדה תיקון לתקנות הטיס העוסקות במכוני בדק, שנועד לפטור מתשלום אגרת רישיון לבעל רישיון קיים להפעלת מכון בדק, המבקש לקבל רישיון חדש להפעלת מכון בדק בהתאם לתיקון תקנות הבדק שאישרה הוועדה באוגוסט האחרון.
תיקון התקנה שתמנע כפל תשלום אגרת רישיון למכון בדק נדרש לאחר שבמהלך הדיונים בוועדה בתיקון תקנות הבדק, הבהיר ח"כ יצחק וקנין, שעמד בראשות הישיבה ומוביל את החקיקה בנושא הטיס בוועדה, כי לא יאפשר מצב שבו מכוני הטיס ייאלצו לשלם אגרת רישוי פעמיים בשנה, רק מאחר שנאלצו להחליף רישיון שעדיין בתוקף בעקבות תיקון התקנות. בדיון הקודם הבהיר ח"כ וקנין כי "לא יעלה על הדעת שבתקופה בה הרישיון בתוקף, במשך אותה שנה, המכונים יצטרכו לשלם פעמיים". במהלך הדיון ביקשה רת"א לתקן את התקנה, בהתאם לדרישתו של ח"כ וקנין, והתיקון אושר.