רפורמת שוק ה
סלולר הקטינה את הרווח הנקי של חברת פרטנר ברבעון השלישי של 2012, וזה הסתכם ב-110 מיליון שקל - ירידה של 36% מ-172 מיליון שקל ברבעון המקביל.
ההכנסות ברבעון הסתכמו בכ-1.31 מיליארד שקל, ירידה של 25% בהשוואה ל-1.75 מיליארד שקל ברבעון השלישי 2011.
במהלך הרבעון בסיס מנויי הסלולר הפעילים של החברה (כולל מנויי מודם סלולרי ו-012 מובייל) ירד בכ-56,000 מנויים, והסתכם נכון לסוף הרבעון ב-3.04 מיליון מנויים. בסיס מנויי ה-Postpaid (כולל מנויי מודם סלולרי ו-012 מובייל) הסתכם ב-2.15 מיליון (המהווים כ-71% מבסיס המנויים) ומשקף ירידה של 53,000 מנויים.
שיעור הנטישה הרבעוני ברבעון היה 10.4%, בהשוואה ל-7.2% ברבעון המקביל ול-8.9% ברבעון הקודם. בהמשך למגמה של הרבעון השני של 2012, שיעור הנטישה הגבוה בחודשים יולי ואוגוסט התמתן בחודש ספטמבר ומשקף את השפעת כניסתם לשוק של שני המפעילים הסלולריים החדשים, גולן טלקום והוט מובייל, אשר נכנסו לשוק במהלך הרבעון השלישי עם הצעות אגרסיביות, וכן את השפעת המפעילים הווירטואליים על מנויי ה-Postpaid.
ברבעון השלישי הסתכמה ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי סלולר ב-97 שקלים, ירידה של כ-13% מ-111 שקלים ברבעון המקביל. הירידה משקפת בעיקר המשך שחיקת המחירים, כאמור. מספר דקות השימוש החודשי הממוצע למנוי סלולר דווקא עלתה ל-457 דקות, אך נתון זה הפך לאבן נגף, שכן עלייה זו משקפת בעיקר את העלייה המתמשכת בשיעורן של תוכניות התעריפים המציעות כמות גדולה של דקות או דקות ללא הגבלה במחיר חודשי קבוע.
הכנסות משירותים במגזר הסלולרי ברבעון הסתכמו ב-892 מיליון שקל, ירידה של 17% לעומת הרבעון המקביל. הירידה משקפת בעיקרה את השחיקה בתעריפי השיחות והדאטה עקב כניסתם של המתחרים החדשים במחצית הראשונה של השנה, כמו גם ירידה בהכנסות משירותי נדידה, וכן שחיקה של כ-6% בממוצע שנתי, של בסיס המנויים הממוצע של לקוחות Post paid במהלך השנה האחרונה.
גם במגזר הנייח איבדה החברה מנויים, וההכנסות משירותים בו הסתכמו ב-296 מיליון שקל, ירידה של 13%. כאמור, הירידה בהכנסות משירותים במגזר הנייח משקפת את הירידה בבסיס המנויים הממוצע של המגזר הנייח בתקופה המדווחת, כמו גם את השפעת שחיקת המחירים בשירותי מגזר זה.
פחות שדרוגים
נפילה חזקה במיוחד נרשמה בהכנסות מציוד ברבעון. אלו הסתכמו ב-165 מיליון שקל - ירידה של 57% בהשוואה ל-385 מיליון שקל ברבעון המקביל. הקיטון משקף בעיקרו ירידה משמעותית בכמות המכשירים שנמכרו ברבעון המדווח בהשוואה לכמות שנמכרה ברבעון המקביל אשתקד. בדומה לרבעון השני, הגורמים העיקריים שהביאו לקיטון כוללים התגברות התחרות בתחום מכירת מכשירים, אסטרטגיית החברה להקשיח את תנאי התשלום בעת המכירה, וירידה בביקושים המשקפת את הנתח הגבוה יחסית של מכשירים מסוג סמארטפון שנמכרו בשנה החולפת והפסקת מתן הנחות ותנאים משופרים ללקוחות הרוכשים מכשירים חדשים.
כפי שדיווחה החברה ב-20 בספטמבר, החליט דירקטוריון החברה לבטל את מדיניות הדיבידנד הקיימת לשנת 2012. דירקטוריון החברה לא דן בחלוקת דיבידנד בגין הרבעון השלישי, וזו תיבחן לאחר פרסום הדוחות הכספיים הכוללים לשנת 2012.
"600 מיליון שקל ירידה בהוצאות התפעוליות"
חיים רומנו, מנכ"ל פרטנר, מסר בתגובה כי "מהלכי ההתייעלות התפעוליים אשר יושמו לאורך כל השנה האחרונה, מניבים תוצאות טובות, ובין היתר, הביאו להורדת ההוצאות התפעוליות בכ-600 מיליון שקל במונחים שנתיים, תוך שיפור התהליכים הארגוניים והעלאת רמת השירות".
הוא הוסיף כי "ברבעון השלישי השקיעה פרטנר 125 מיליון שקל בעיקר בשדרוג החלק הארי של הרשת הסלולרית לקצבי 42 מגה ובהכנתה לטכנולוגיית הדור הרביעי ובאזורים נרחבים בארץ ניתן להבחין באופן מובהק במובילות טכנולוגית במהירות הגלישה".