|
שקיפות מלאה לצרכן [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
קשת רחבה של ארגונים חברתיים פנו לאחרונה בדרישה משותפת למנכ"לי רשתות השיווק הגדולות והבינוניות לפרסם את מחירי כלל המוצרים בכל סניף של הרשת, כדי שהצרכנים ואתרי השוואת מחירים יוכלו להשוות מחירים של מוצרים וסלי קניות שונים עוד בטרם ההגעה למרכול. זהו שיתוף פעולה ראשון של קבוצות מהמרכז ומהפריפריה המתמקדות ביוקר המחיה בישראל, בזכויות הצרכנים ובהגברת התחרות בענף רשתות השיווק. היזמה פונה ישירות אל מנהלי רשתות השיווק מבלי להמתין לפעולות חקיקה המובטחות על-ידי הממשלה.
הארגונים השותפים ליוזמה הם ארגון "אמון הציבור", תנועת המחאה "ישראל יקרה לנו", קבוצות "צרכנות נבונה" מרחבי הארץ (חולון, חיפה, הרצליה, רחובות, אבן יהודה, כפר ורדים, קדימה-צורן-פרדסיה, כפר יונה, בנימינה-גבעת עדה, פרדס חנה-כרכור, זכרון יעקב, קריית השרון-נתניה, רמת אביב-תל אביב, קריית ביאליק, קדרון-גדרה ועומר), וכן התאחדות הסטודנטים, הסתדרות הגמלאים, "כן לזקן", "נתיבות גרופ", "המאבק החברתי קריית גת" ו"הנגב מתעורר".
הורדת יוקר המחיה ללא התערבות הממשלה
לדברי יוזמי הפנייה המשותפת, תמיכת הממשלה במסקנות ועדת המזון היא הוכחה לכך שהרגולטור הפנים את הצורך במניעת הטעיות והגברת התחרות בתחום, לכן על הרשתות לפעול להנהגת השקיפות לאלתר ולא להמתין לסיום הליך החקיקה בנושא. פרסום מפורט בשקיפות מלאה של מחירי המוצרים הנמכרים בכל מרכול בארץ, ומתן גישה למחירים באמצעות רשת האינטרנט, אתרי השוואת המחירים ואפליקציות סמארטפון, יביאו להגברת התחרות ולהורדת יוקר המחיה מבלי שתידרש הקצאה תקציבית ממשלתית.
"אנו מקוים שהממשלה הבאה תפעל להשלמת הליכי החקיקה", אומרים יוזמי הפנייה המשותפת, "אך רשתות השיווק חייבות לספק מידע בשקיפות ללקוחותיהם גם ללא התערבות הממשלה". יוזמי המכתב התחייבו בפני רשתות השיווק כי ימליצו לציבור הצרכנים להעדיף רכישות ברשתות אשר יישמו את שקיפות המחירים באופן וולונטרי ויפרסמו את רשימת אלו שסירבו להצטרף או התעלמו מהפנייה.