ועדת הכספים אישרה (יום ב', 22.7.13) את הקיצוץ בסך חצי מיליארד
שקל בתוספת התקציב של
משרד התחבורה, אך לא את הקיצוץ בתקציב החינוך.
בעקבות הקיצוץ יעמוד תקציב משרד התחבורה ב-2014 על 18.4 מיליארד שקל במקום 18.9 מיליארד שקל. אישור הקיצוץ עבר על קו התפר בין הקואליציה לאופוזיציה. מנגד, כאמור, הוועדה טרם אישרה קיצוץ דומה בתוספת לתקציב משרד החינוך, גם הוא בסך חצי מיליארד שקל, מה שאמור להעמיד את תקציבו ב-2014 על 47.2 מיליארד שקל, במקום 47.7 מיליארד שקל. ההימנעות מאישור הקיצוץ בחינוך, נבע מטענת האופוזיציה, כי מדובר ב"נושא חדש" המחייב דיון נפרד עם תשובות ברורות אילו סעיפים יקוצצו.
סגן ראש אגף התקציבים באוצר, משה בר סימן טוב, הסביר את הקיצוץ במשרד החינוך ואמר שהוא יתבצע באופן הבא - 150 מיליון שקל יבואו מהפחתת שעות הלימוד של מקצועות היסוד בכיתות א' וב' בקבוצות קטנות של עד 20 תלמידים והקיצוץ של 350 מיליון שקל, יסוכם בין שר החינוך לשר האוצר. דבר שטרם נקבע לעת עתה. סימן טוב הצדיק את הקיצוץ בשעות לימוד בקבוצות קטנות בכך ש"על-פי החוק, שר החינוך הוא הקובע מתוקף סמכותו את אופן חלוקת השעות ובמקרה הזה פעלו בניגוד לכך ויצרו עיוות, כאשר ב-2007 אושרה הצעת חוק פרטית בעניין, שאושרה לאחר מכן ע"י הממשלה ב-2008. ההצעה קבעה 10 שעות לימוד של לימודי יסוד בקבוצות של עד 20 תלמידים בכיתות א' וב', שאמור היה להתבצע בהדרגה".
לדבריו, "עד היום כבר ניתנו 5 שעות גם בכתה א' וגם בכתה ב' והשנה היו אמורות להינתן כבר 10 שעות. עתה אנחנו מבקשים להשאיר את המצב הקיים על 5 שעות גם בכתה א' וגם בכתה ב'. המשמעות - פחות הוצאה בסך 150 מיליון שקל".
ח"כ שמעון אוחיון (הליכוד-ביתנו), אמר כי "המחקר מראה שדווקא ההשקעה בחינוך בגילאים צעירים מניבה את התוצאות הטובות ביותר ומשפיעה על הלמידה לכל אורך הדרך ודווקא בנושא הזה באים לקצץ". גם חברי הכנסת
אלעזר שטרן (התנועה) ו
זהבה גלאון (מר"צ) הצטרפו לטענת נושא חדש והתנגדו לקיצוץ בשעות הלימוד.
דודו מזרחי, מנהל אגף תקציבים במשרד החינוך, אמר כי "שר החינוך אינו שש לקצץ, אך מתוך ראיית מכלול האילוצים מחד וכניסתה לאופק של תוכנית אופק חדש עם כל תוספות שעות הלימוד וכד', הוא קיבל על עצמו שלא להתנגד למהלך".
"אף פרויקט לא ייעצר כתוצאה מהקיצוץ"
באשר לקיצוץ בתקציב התחבורה, סמנכ"לית בכירה לתשתיות ופיתוח במשרד התחבורה, קרן טרנר, הסבירה את אופן הקיצוץ ואמרה: "הקיצוץ שיתבצע משקף את הצרכים, כאשר יש אמירה מאוד ברורה שאף פרויקט לא ייעצר כתוצאה מהקיצוץ. הקיצוץ ימומן באופן כזה, שכספים שלא ינוצלו ב-2014 ואנחנו כבר יודעים מה, עקב הימשכות יתר של פרויקטים או עיכובים שונים, מעבירים את התשלומים בגינם ל-2015 ועל-כן, אלו הכספים שיקוצצו ואין לכך השפעה על התמשכות הפרויקטים עצמם".
חברי הכנסת אומנם אישרו את המהלך, אך הביעו הסתייגויות כלליות על דברי נציגת משרד התחבורה, מהם עלה, שיש עודפי תקציב לא מנוצלים וכי המשרד ויתר בקלות על התוספת לתקציבו.
ח"כ זהבה גלאון (מר"צ) אמרה: "אני מתקשה להאמין שאני יושבת כאן ונאבקת למען שר התחבורה כ"ץ. אז ייתכן שהוא ישב כאן כשאישרנו לו את תקציבו כשכולו מדושן מעונג ועודפי תקציב אך בפועל יש כבישים רבים שדורשים טיפול תשתיתי-בטיחותי דחוף. ליד קיבוץ דברת יש כביש דמים, שגובה קורבנות רבים, אז אם יש לו עודפי תקציב, אז שיתכבד ויממן תיקוני והרחבות כבישים".