תאגיד הפרסום הבינלאומי ג'י-סי-דקו (JC Decaux) מחמם מנועים לקראת כיבוש יעד נוסף בשוק פרסום החוצות הישראלי. ל-News1 נודע, כי לאחר השתלטות על פרסום החוצות באזור גוש-דן וזכייה כמתמודד יחיד בשני מכרזים בתל אביב וברמת גן, נערכים עתה בחברה הצרפתית לכניסה לשדות התעופה בישראל. התאגיד, שהיה נוכח עד עתה בישראל בתחום ריהוט רחוב ופרסום על גבי תחנות אוטובוס, החל באחרונה מהלך של הכשרת הדרך למכרז שעומדת לערוך רשות שדות התעופה (רש"ת) בשדות התעופה שהיא מפעילה, ובעיקר בתחומי נמל התעופה בן-גוריון.
ג'י-סי-דקו (ובקיצור - דקו), אשר מפעיל ומתחזק את סככות האוטובוסים תמורת שטחי פרסום נרחבים בסככות, אינו שוקט על שמריו. אחרי שזכה בשנת 2007 (כמציע יחיד) במכרז הפרסום והסככות בתל אביב, ואחרי שלאחרונה התברר ששוב זכה כמציע יחיד במכרז שהתקיים ברמת גן (ועדיין ממתין לבדיקת שר הפנים), מתברר שכל הפרויקטים האלו הם רק המנה הראשונה.
התאגיד אינו מסתיר את כוונותיו להתמודד בקרוב על הפעלת הפרסום בנמל התעופה בן-גוריון (טרמינל נתב"ג 2000). לאחרונה הכריז דקו על כוונותיו להרחיב את פעילותו בישראל. בראיון עיתונאי, אמר ז'אן סבסטיאן דקו, המנהל האזורי ובנו של מייסד החברה: "אנחנו נתמודד בכל מכרז שייראה לנו מעניין, אם זה בערים אחרות בישראל ואם זה בשדה התעופה, שהוא אחד הפעילים ביותר בעולם מבחינה מסחרית".
מתברר כי למרות שהרשות טרם פרסמה מכרז, מאחורי הקלעים כבר מתקיימים יחסים בין דקו לבין רש"ת. אומנם זיכיון הפרסום הנוכחי בנתב"ג מסתיים רק בשנה הבאה (סוף מאי 2014), אולם ברשות שדות התעופה, האמונה על הפעלת שדות התעופה ועל גביית הזיכיונות מהמפרסם, מקדמים מכרז חדש. ל-News1 נודע כי לאחרונה אף נפגשו ברש"ת עם חברת דקו לצורך היערכות לפרסום המכרז החדש וככל הידוע כבר נערך אף סיור שטח לאנשי דקו, שהודרך על-ידי אנשי המחלקה המסחרית ברש"ת.
פנינו אליהם בשאלות הבאות:
1. עד לאיזה מועד תקף הסכם זיכיון הפרסום הנוכחי של נתב"ג?
2. האם נשכר יועץ לכתיבת מכרז חדש? אם כן, מה שמו של היועץ ובאיזה הליך הוא נבחר?
3. האם התקיימו פגישות בין נציגי חברת ג'י-סי-דקו ישראל בע"מ או כל גורם מטעמם עם נציגי רש"ת בהקשר למכרז הפרסום העתידי?
4. בהקשר לחברת דקו עלו במהלך פעילותה בישראל טענות לגבי הפרות דרישות נגישות, פגיעה במרחב הציבורי וחוסר תמיכה במתן מידע לנוסעים בתחבורה הציבורית. האם רש"ת מודעת לטענות אלו ולוקחת אותן בחשבון במהלך ניסוח תנאי הסף למכרז?
מתברר כי נגענו בנקודה רגישה בחברה, להלן התגובה שקיבלנו:
-
"רש"ת דוחה על הסף כל ניסיון של גורמים עסקיים, אינטרסנטים, המנסים לצמצם את התחרותיות ולפגוע בה ושימוש בעיתונות כמנוף לחץ לצורך כך ואשר כל מטרתם היא מניעת התחרותיות וצמצומיה. שיווק מכרזים טרום פרסומם בין גורמים רלוונטיים הפועלים בתחום בארץ ובחו"ל מיועד לעודד מספר משתתפים רב ככל הניתן במכרזים, הינו חוקי לחלוטין, ונעשה בסדרי מינהל תקינים ועל-פי כל דין.
"יצוין כי הכנסותיה המסחריות של רש"ת המהוות כ-50% מסך ההכנסות מופנות לתפעול שדות התעופה ולפיתוח ובניית שדות תעופה, כאשר הרשות מחויבת על-פי החוק להשיא את הכנסותיה בכלל, וההכנסות המסחריות בפרט.
"כיום משקיעה הרשות מעל 4 מיליארד ש"ח ממקורותיה במיזמי ענק ביניהם: בניית מגדל פיקוח חדש בנתב"ג, שדרוג מערך המסלולים בנתב"ג, פרויקטים בתחום הבטיחות והביטחון ובניית שדה התעופה החדש בתמנע, והכל ממקורותיה העצמיים של רשות שדות התעופה".
מעבר לציון תאריך סיום המכרז הנוכחי - 31 במאי 2014, לא הסכימה הרשות לענות לאף אחת מהשאלות הנוספות. תגובה נזעמת זו והתחמקות ממתן מענה לשאלות (מי היועץ, האם מודעים לפגישה בנגישות של סככות ג'י-סי-דקו בתל אביב) מעלות חשש שרב הנסתר על הגלוי.
ממידע שהגיע ל-News1, עולה כי ברש"ת נערכים בחודשים האחרונים, באמצעות משרד רואי-חשבון חיצוני, להכנת מכרז שעלול להיות תפור לפי מידותיהם של המציעים בדקו. קיים חשש שמכרז זה שוב לא יאפשר תחרות של חברות מקומיות, בדומה למכרזים שערכו עיריות תל אביב ורמת גן, בהן זכתה כאמור דקו כמתמודד יחיד.
כזכור, בתל אביב היה דקו מציע יחיד. בירושלים נפסל המכרז בשל תנאי הסף הדרקוניים. ברמת גן שוב היה דקו מציע יחיד באופן שעורר ביקורת קשה וגרר תלונות לשר הפנים בדרישה שיבדוק את נסיבות הזכייה.
לאחרונה פורסם בגלובס על חשדות לשחיתות ברשות לפיתוח כלכלי תל אביב בתהליך הזכייה של חברת דקו בעת מכרז שפורסם בשנת 2007. שרון קרן, מנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי של תל אביב-יפו, אשר ניהלה את המכרז וההקלות שניתנו לדקו, עזב את תפקידו ונהפך להיות יועץ לעיריית רמת גן במכרז שפורסם, שבו כאמור זכה דקו כמציע יחיד.
נציג החברה בישראל הוא
איתן הבר (לשעבר מזכירו האישי של
יצחק רבין) יקיר העיר רמת גן, שבה כאמור זכה דקו במכרז כמציע יחיד.