התערבות נדירה של סגן שר האוצר
מיקי לוי במסגרת שאילתה שהוגשה (יום ד', 4.12.13) בכנסת לשר התחבורה. לוי, שטס באחרונה כמה פעמים סיפר על נסיונו המר בתחנות הרכבת ובשדות התעופה.
"...אנחנו קהל שבוי ברכבת, ויש לי ניסיון מר בעניין הזה מרשות שדות התעופה, על כל הטיסות שעשיתי בתקופה האחרונה. בשדה התעופה באילת נאלצתי לשלם 17 שקלים לכוס קפה ו-12 שקלים לבקבוק קולה, ועוד כהנה וכהנה. אנחנו לא צריכים לשלם את המחיר המופקע", אמר לוי.
הוא סיפר כי שוחח עם מנכ"ל רשות שדות התעופה. "הוא הבטיח לי, ואני מתכוון גם לבדוק את זה. אני אעצור ביום בהיר אחד בשדה התעופה ואני אנצל את זכותי להיכנס פנימה ולרכוש כוס קפה ובקבוק שתייה כדי לראות אם זה עדיין עומד על 12 ו-13 שקלים לבקבוק מים. אותו דבר אני אעשה גם ברכבת", איים סגן השר.
יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין הוסיף בהומור כי כנראה מה שמקפיץ את מחיר הקפה שמוכרים שם הוא תוספת של איזה ליקר משובח - כנראה "אייריש קרים" או משהו...
בנושא עלה לדיון במסגרת שאילתה שהגישה חברת הכנסת
תמר זנדברג (מרצ) בעניין המחירים המופקעים במזנוני הרכבת. סגנית השר לבטיחות בדרכים, ח"כ ציפי חוטובלי, השיבה לה, על-פי תשובה שקיבלה מ
רכבת ישראל, כי מכרז המזנונים הוא לחמש שנים עם אופציית הארכה בשנתיים.
לדבריה, אין לקביעה שבעקבות זאת מחירי המוצרים יהיו גבוהים על מה לסמוך. היא ציינה כי בתנאי המכרז לא מאשרים למכור במחיר הגבוה ביותר, אלא בדיוק להפך - המכרז אשר פורסם התחשב בטובת הציבור, שכן הוא מאפשר לנוסעי הרכבת ליהנות מרמת שירות גבוהה ואחידה בכל התחנות, לרבות בחלק מהתחנות שבהן לא נפתחו בעבר תחנות דוכני קפה ומאפה בשל חוסר כדאיות כלכלית. במכרז זה קבעה הרכבת לראשונה רף עליון למחירים, כך שלא יעלו על מחירי מוצרים דומים הנמכרים על-ידי הזכיין במקומות אחרים בארץ. הרכבת אף סייגה את נמל התעופה כאתר בר-השוואה לנוכח רמת המחירים הגבוהה הנהוגה בו. ברכבת ישראל אומרים כי מדובר בשינוי חיובי מהמצב הקיים, שבו לא היה קיים רף.
סגנית השר הבהירה כי מחירי המוצרים ייקבעו על-ידי הזכיין בהתאם למדיניות המחירים שלו וכמקובל בתנאי שוק חופשי, אך הרכבת לא הסתפקה במנגנון זה וקבעה בחוזה זכות פיקוח מפורשת על המחירים, לרבות מתן אפשרות להורות על הפחתתם. בנוסף, החוזה כולל מנגנון קנסות אשר יושתו על הזכיין על-פי הצורך, במקום שבו לא ייענה לדרישתה של הרכבת להתאמת מחירים למחירים המקובלים.
מתוך התחשבות בטובת הציבור, כדברי חוטובלי, הרכבת החליטה לראשונה להוסיף אמות מידה איכותיות לבחירת הזוכה, והוחלט בצעד חדשני לשתף את ציבור הנוסעים בקביעת הזוכה במכרז. בהתאם לכך, במסגרת המכרז וכחלק אינטגרלי מתנאיו, פורסם על-ידי הרכבת סקר שבו אפשרה הרכבת לציבור הנוסעים להצביע ולהיות שותפים להחלטה מי יהיה הזכיין אשר יפעיל את דוכני הקפה.
ח"כ זנדברג אמרה כי ברשותה קבלה מאחת מתחנות הרכבת שבהן אחד משני המתמודדים היחידים במכרז מוכר קפה הפוך במחיר של 16 שקלים. חוטובלי השיבה לה כי מדובר במחיר מופקע, אך מאחר שאינה מכירה את הנתון תשמח לבדוק את העניין.