|   15:07:40
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

שולמית אלוני הלכה לעולמה בגיל 86

שרת החינוך, המדע והתקשורת לשעבר, כלת פרס ישראל שעמדה בראש מחנה השמאל הישראלי במשך שנים רבות הלכה לעולמה בביתה הלוויתה תתקיים ביום ראשון בבית העלמין בכפר שמריהו
24/01/2014  |   איציק וולף   |   חדשות   |   תגובות
אלוני. נפטרה בשיבה טובה [צילום: בוצ'צ'ו]

שרת החינוך לשעבר, שולמית אלוני, הלכה הבוקר (יום ו', 24.1.14) לעולמה בגיל 86. הלוויתה של אלוני תתקיים ביום ראשון בשעה 16:00 בבית הקברות בכפר שמריהו.

אלוני הייתה אחת ממנהיגות השמאל הישראלי הבולטות במשך עשרות שנים. היא נולדה ב-29 בנובמבר 1928 בתל אביב והייתה חברה בתנועת הנוער "השומר הצעיר" ובארגון "ההגנה". במלחמת השחרור שירתה אלוני בפלמ"ח ולחמה בחזית הרובע היהודי הנצור.

לאחר הקמת המדינה פעלה, בשנות ה-50 של המאה הקודמת במסגרת צעירי מפא"י. במקביל הנחתה בתחנת הרדיו של קול ישראל תוכניות הנוגעות לזכויות הפרט. בשנת 1966 הקימה את המועצה הישראלית לצרכנות ויזמה את הקמת מוסד נציב תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה.

בשנת 1965 נכנסה לראשונה לכנסת, בכנסת השישית, כנציגת המערך והיוותה אופוזיציה פנימית לגולדה מאיר. על-מנת לנסות ולהיפטר מגולדה הציעה אלוני את מועמדותה לנשיאות המדינה. על-רקע העימות עם גולדה לא נבחרה אלוני לכנסת השביעית. מייד לאחר מכן פרשה מן המערך והקימה את התנועה לזכויות האזרח ולשלום (מפלגת רצ). בבחירות לכנסת השמינית זכתה מפלגתה בשלושה מנדטים.

אלוני נכנסה לממשלתו הראשונה של יצחק רבין וכיהנה בה כשרה בלי תיק, אך התפטרה לאחר ארבעה חודשים במחאה על מינוי איש המפד"ל, יצחק רפאל, שנחשד בקבלת שוחד לשר.

היא נכנסה אל הכנסת התשיעית בקושי רב והייתה אחת מן האופוזיציונריות הבולטות לממשלת הליכוד. היא סירבה לתמוך בממשלת האחדות הלאומית שהוקמה בשנת 1984. גם לאחר הבחירות של שנת 1988 שבהן עלה כוחה של רצ לחמישה מנדטים סירבה אלוני להיכנס לקואליציה.

בבחירות לכנסת ה-13 עמדה אלוני בראש רשימת מרצ שהורכבה מן המפלגות רצ, מפם ושינוי. הרשימה זכתה ל-12 מנדטים ואיפשרה ליצחק רבין להקים ממשלת שמאל. אלוני מונתה לשרת החינוך והתרבות בממשלת רבין. אולם לאחר שהתבטאה בנושא תורת האבולוציה והתעמתה עם המפלגות החרדיות נאלצה לפרוש מן התפקיד לאחר שנה ועברה לכהן כשרת המדע והאומניות וכשרת התקשורת.

עם השנים התערער מעמדה של אלוני במפלגתה והיא הודחה מראשות המפלגה על-ידי יוסי שריד. בשנת 1996 הציג שריד את מועמדותו לראשות מרצ ואלוני העדיפה שלא להתמודד מולו ועל כן פרשה מפעילות מפלגתית.

האזרחית אלוני
סרטה של ענת סרגוסטי
▪ ▪ ▪


פרס ישראל בצל מחאת חרדים

לאחר פרישתה של אלוני מן הכנסת זכתה להוקרה רבה על פועלה. בשנת 1999 קיבלה את אות זכויות האדם על שם אמיל גרינצוויג. בשנת 2000 הוענק לה פרס ישראל בקטגוריה של תרומה לחברה. הענקת פרס ישראל לאלוני לוותה במחאות של גורמים חרדים שהיא היוותה עבורם 'סדין אדום'. בין היתר הוגשה נגד הענקת פרס ישראל לאלוני עתירה לבג"ץ, אך זו נדחתה.

בין נימוקי השופטים לקבלת פרס ישראל נאמר כי הפרס ניתן לה בזכות "מאבקה על כבוד האדם וזכויותיו היסודיות והטבעיות, היותה פה לאזרח, מאבקה למען תיקון עוולות, הנפת דגל השוויון בין העמים והאמונות השונות בישראל והכבוד ההדדי". השופטים הוסיפו כי "רבים מן הנושאים שעליהם נאבקה אלוני בעוז כחלוצה לפני המחנה הפכו במרוצת השנים לנחלת הכלל, וכמה מהם אינם שנויים עוד במחלוקת".

בשנה האחרונה קיבלה תואר דוקטור של כבוד מאוניברסיטת חיפה על תרומתה לחברה.

גלאון: כואבת את פטירת מורת דרכי
[צילום: פלאש 90]

יושב-ראש מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אמרה הבוקר כי היא כואבת מאוד את פטירתה של שולמית אלוני, "מייסדת רצ, מנהיגתה הראשונה של מרצ, ומורת דרכי", כלשונה, וכי היא שולחת בשמה ובשם כל מרצ את תנחומיה ואת אהבתה למשפחתה של אלוני.

"אלוני הייתה אישה אדירה, אמיצה ופורצת דרך, לוחמת צדק חסרת פחד, והיא לעולם תישאר דמות השראה חסרת תחליף לכל ישראלי שהשוויון וזכויות האדם בליבו. אלוני עמדה על משמר זכויות- האדם, והכניסה את שיח זכויות האדם לתודעה הציבורית", אמרה גלאון.

לדבריה, במו ידיה הפכה אלוני את ישראל למקום שטוב יותר לחיות בו, ומעולם לא הפסיקה להילחם על הערכים בהם האמינה ועמם תמיד תהיה מזוהה: שלום, שוויון מוחלט בין כל בני האדם ללא הבדל דת, מין, גזע ומגדר, וחופש מלא מכפייה וניצול.

"יחד עם כל מרצ אני מתאבלת על לכתה, של מי שייצגה את הכרזת העצמאות האותנטית, ומתחייבת להמשיך בדרכה ולפעול להגשמת הערכים שלאורם חיה ושעליהם הגנה במשך כל שנות פעילותה הציבורית המפוארת", דברי גלאון.

"האחרונה שאמרה מה שחשבה"
הודעות אבל נוספות
▪ ▪ ▪

  • נשיא המדינה שמעון פרס: "שולמית אלוני הייתה לוחמת של שלום וזכויות האזרח בישראל, הטביעה חותם במאבקן של נשים, של מיעוטים ושל החלשים בחברה אשר נדחקו לשוליים. היא הייתה לוחמת דמוקרטית חברתית נועזת. לשולמית היה צירוף נדיר של אינטלקט חד, עוצמה אישית, דעה משל עצמה וכל זה יחד עם רגישות חברתית מרתקת. היא משכה אחריה ממיטב הנוער והדפה מליבה דעות קדומות. היא הייתה אישיות שהשאירה חותם בפינות שונות במפת הארץ ובדפים שונים של העגלה היהודית והישראלית, כלוחמת למען הגנת ישראל בפלמ"ח ובהגנה, כחברת כנסת וכשרה בממשלות ישראל - לכל שפנתה היא הלכה בקומה זקופה, בנפש חפצה וללא כניעה וללא יאוש. היא ראתה בחיים מכלול אחד שיש לו חזיתות שונות: עת של חלוציות, עת של מלחמה ועת של שלום. עת של נטיעת שתילים ועת של עקירת עשבים שוטים. בדרכנו חלקנו שני ציוני דרך משמעותיים כפר הנוער בן שמן ובהמשך קבוצת עלומות. טעמם של ימים אלו ליוו אותנו כל חיינו גם כאשר דרכנו הפוליטיות נפרדו".

  • יוסי שריד (לשעבר יו"ר מרצ): "שולמית אלוני, או שולה, כפי שקראנו לה כולנו, הייתה אישיות נדירה. היא הייתה חד-פעמית, בוודאי יחידה בדורה. אני לא בטוח שקמו לא יורשים. היא הייתה חלוצה ופורצת דרך כבר לפני עשות רבות של שנים. היא גילתה לנו מחוזות עלומים שלא ידענו על קיומם. היא הייתה מנהיגה ומורה גדולה".

  • השר משה יעלון (הליכוד ביתנו): "הייתה חלק חשוב ובלתי נפרד מהציבוריות הישראלית במשך שנים ארוכות, וכי תרומתה לשיח הדמוקרטי בישראל הייתה רבת משמעות. "למרות שבמהלך השנים היו חילוקי דעות מהותיים בהשקפותינו בנושאים שונים, תמיד הערכתי את נחישותה להיאבק על עמדותיה ולהשמיע אותן בקול רם וברור, כמו גם את דאגתה הגדולה למדינת ישראל ולעתידה. הוויכוח עם אלוני היה תמיד מאתגר, מכיוון שמשנתה הייתה סדורה ואמונתה כנה. הערכתי מאוד את צניעותה ואת יושרה ויושרתה, ואת מאבקה פורץ הדרך למען זכויות אדם וזכויותיהן של נשים, באופן שגרם לשינוי חיובי בדמותה ובאופיה של מדינת ישראל".

  • ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) הדגישה את הפעילות הפמיניסטית של אלוני: "שולמית אלוני הייתה גדולת הלוחמות על זכויות אדם בישראל, והניחה את הבסיס לפמיניזם הישראלי שאינו מתבייש ואינו מגמגם בתובעו זכויות שוות לנשים. אלוני הייתה אשת שמאל ציוני עזה ואמיצת לב, שלא עשתה חשבון לאף אחד, נלחמה על עמדותיה, ולא פעם שילמה על כך מחיר. הכרתי אותה היטב ושאבתי ממנה השראה, דמותה תהיה תמיד דוגמה ומופת למאבק פוליטי עיקש לצדק, שוויון ושלום".

  • ח"כ איתן כבל (העבודה): "אין מספיק מילים שיוכלו לתאר את תרומתה האדירה של אלוני לשינוי השיח בישראל. באומץ רב ובהתמדה היא הכניסה לחיינו נושאים חשובים כמו זכויות אדם, פמיניזם והפרדת דת ומדינה שעד אז היו בשוליים. ראיתי בה מצפן ערכי ומוסרי והערכתי את האמונה היוקדת שהייתה אלמנט כל כך דומיננטי באישיותה. מעטים הם האנשים שיכולים להגיד שהשפיעו על השיח, ודרכו על התודעה, כמו שולמית אלוני. אני מסיר בפניה את הכובע ונפרד בצער".

  • ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד ביתנו): "הפוליטיקאית האחרונה בדורה שאמרה את מה שחשבה. אלוני הטביעה את חותמה על החוויה הישראלית מבחינה פוליטית ותרבותית. הייתי חלוק עליה לחלוטין, אך הערכתי אותה כאשה שלא נמשכה אחר פופוליזם, אלא הביעה את אמונותיה והשקפותיה ללא כחל ושרק, ואף העמידה תנועה פוליטית שהאמינה בה".

  • ח"כ מיכל רוזין (מרצ): ״הפעם הראשונה שבה הצבעתי בבחירות לכנסת הייתה בבסיס הטירונות מחנה 80 ב-1988. על הפתק היה כתוב רצ, בראשות שולמית אלוני. הערצתי אותה, את העיקשות והחוצפה, את הנחרצות הלא מתנצלת ולא מתנחמדת. את האמונה בצדקת הדרך. שולמית אלוני הייתה השראה גדולה לכל מי שמאמינה בזכויות אדם, זכויות אישה, חופש דת ממדינה ושלום אמיתי. אני גאה להיות חלק מהבית הפוליטי שהיא בנתה. שולחת תנחומים לדור ההמשך הערכי והמסור, שממשיך את דרכה בניסיון לשנות את העולם״.

  • ח"כ שאול מופז (קדימה): "שולמית אלוני הייתה לוחמת, אשת עקרונות, שוחרת שוויון ושלום. אישה אמיצה ורבת פעלים שתרמה רבות להנהגה הישראלית, למאבק למען זכויות הנשים ולכבוד האדם באשר הוא".

  • ח"כ אילן גילאון (מרצ): "עכשיו היא כבר מורשת. היא הייתה אמיצה, לוחמת ללא משוא פנים, לא נחמדה, מנהיגה. האישה שנתנה משמעות לביטוי זכויות האזרח ונאבקה על זכויותיהם של המיעוטים, נשים והשונים בחברה. לוחמת אמיצה מול מוסדות הדת והשלטון למען שוויון וזכויות האדם. על דבר אחד אין מחלוקת: המורשת של שולה היא מציאות ואנחנו נמשיך אותה במרץ".

  • ח״כ עיסאוי פריג׳ (מרצ): ״שולמית אלוני הייתה מנהיגה אמיצה שלא חששה ללכת נגד הזרם עד שהצליחה לשנות את כיוונו. אלוני הייתה לוחמת בכל רמ״ח אבריה. לא משנה אם היה זה המאבק על השלום, על זכויות האזרח, על החינוך או על חופש הדת, היא תמיד עמדה בראש המחנה ומנהיגותה ודרכה הם שהביאו אותי להצטרף לרצ ואחר כך למרצ. אלוני הייתה הפנים היפות של החברה הישראלית, פנים של מחויבות לערכי השוויון, השלום והסובלנות והיום עלינו החובה להמשיך את דרכה.

  • השר שי פירון (יש עתיד): "הגברת אלוני פעלה באומץ לב, בכנות, ובישרות המהווים מודל למנהיגה פורצת דרך, לאשת עקרונות ומעשים ולבעלת אידאולוגיה מוצקה. מורשתה תמשיך ללוות אותנו לאורך השנים".

  • התנועה הקיבוצית: "לאורך כל שנות פעילותה ראתה אלוני בקיבוץ ובתנועה הקיבוצית שותפים לדרך עליה נאבקה ודרך חיים שביטאה את הסולידריות ושוויון ערך האדם אשר היו נר לרגליה תמיד. שולמית אלוני לחמה באומץ על זכויות האדם באשר הן, הייתה ממובילות המאבק לשוויון האישה ומעמדה בחברה הישראלית ועל כך גם זכתה בפרס ישראל למפעל חיים".

תאריך:  24/01/2014   |   עודכן:  24/01/2014
איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שולמית אלוני הלכה לעולמה בגיל 86
תגובות  [ 34 ] מוצגות   [ 34 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכל מירושלים
24/01/14 08:41
 
איריס כהן
24/01/14 11:44
 
קורןנאוה טבריה
24/01/14 12:47
 
מיכל מירושלים
24/01/14 14:50
 
איריס כהן
24/01/14 16:45
 
מיכל מירושלים
25/01/14 10:24
 
צורי
24/01/14 17:24
2
58
24/01/14 08:47
3
איריס כהן
24/01/14 08:58
4
אריה קרישק
24/01/14 09:44
5
הוכרז יום אבל
24/01/14 10:09
6
במוקטע
24/01/14 11:02
 
צורי
24/01/14 17:30
 
איריס כהן
25/01/14 19:13
7
קורןנאוה טבריה
24/01/14 12:42
 
מיכל מירושלים
25/01/14 11:57
8
קורןנאוה טבריה
24/01/14 12:57
9
עידןסובול
24/01/14 14:29
 
צורי
24/01/14 17:35
 
עידןסובול
24/01/14 19:47
 
י.ש
25/01/14 11:19
 
איריס כהן
25/01/14 19:07
 
י.ש
24/01/14 19:01
 
עידןסובול
24/01/14 23:46
 
י.ש
25/01/14 00:15
 
עידןסובול
25/01/14 11:36
 
י.ש
25/01/14 17:47
 
עידןסובול
26/01/14 11:20
10
דנדי
24/01/14 14:50
11
ויקטור.ק.טבעון
24/01/14 15:07
12
זכויות האזרח
24/01/14 15:37
13
שקול
24/01/14 16:11
14
מב"י
25/01/14 00:04
15
חשדנית
25/01/14 16:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורם אמריקני רשמי הביע זלזול וספקנות ביחס לרצינות כוונות תא הטרור שחשף שירות הביטחון הכללי השבוע, אשר תכנן לפוצץ את בנייני האומה.
24/01/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
רן כרמין תושב הישוב הקהילתי מבועים תובע פיצויים בסך 75,000 שקלים מתושבת הישוב לשעבר בטענה לפרסום לשון הרע. בתביעה נאמר כי פרסום הדיבה התבטא בהגשת תלונה כוזבת למשטרה בגין סחיטה באיומים, ופגיעה בפרטיות, בעטיה שהה התובע שני לילות בתא מאסר כמו אחרון העבריינים. כל זאת לטענתו כנקמה של הנתבעת, מורה במקצועה, וכיום תושבת מיתר, על החלטתו לחשוף את מערכת היחסים ביניהם בפני בעלה.
24/01/2014  |  יצחק דנון  |   חדשות
שרת המשפטים, ציפי לבני, פנתה אל היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, על-מנת שיבחן את הדלפת תמלילי חקירתו של הזמר אייל גולן לאמצעי התקשורת.
23/01/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, טוען כי אם אירן תפר את הסכם הביניים שעליו חתמה עם המעצמות - לא תשלול ארצות הברית מתקפה.
23/01/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
ובתוך כך חל שיפור קל במצבם של שני האחים, חיים מיכאל ורפאל יצחק גרוס, שהורעלו בביתם. מנהלת מכון הלב בבית החולים לילדים שניידר, ד"ר עינת בירק, דיווחה כי יש שיפור בפעולות הכליות והכבד של השניים, אך עדיין אין שינוי במצב הנוירולוגי ובמצב הלב. בשל כך, נותר מצבם של
23/01/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
פעמיים הודעת בשבת - וכפחדן עלוב בשם "גורם מדיני בכיר" במקום להתייצב מול המצלמות - כי צה"ל יתקוף את רפיח גם אם תהיה עסקה    כמובן, כדי שלא תהיה
דרור אידר
דרור אידר
יום השואה השנה מעורב עם מאורעות ה-7 באוקטובר    הלקח הראשון שתמיד שיננו היה "לא עוד שואה"    חשוב בימים אלה להזכיר את הלקח הנוסף: "לא עוד גלות"
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 264/65, יוסף שיוביץ ויוסף ראש נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים שמעון אגרנט, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 באוקטובר 1965
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il