|
פרויקט התחדשות עירונית [צילום: צבי רוגר]
|
|
|
|
|
מי מאיתנו לא מכיר את המצב שבו עומדים בבוקר בפקק שעה ארוכה רק על-מנת לצאת משכונת המגורים אל הציר הראשי, משום שהדרך היחידה של הילדים להגיע לבתי הספר ושל המבוגרים לצאת לעבודה היא באמצעות הרכב הפרטי.
על שולחן הכנסת תונח (יום ג', 11.2.14) הצעת חוק חדשה שתחייב הכנת תסקירי תנועה לפני אישור תוכניות להגדלת צפיפות האוכלוסייה בערים ומחוצה להן. הצעת החוק, שנוסחה על-ידי אדם טבע ודין, קובעת כי בטרם תאושר תוכנית המגדילה את צפיפות האוכלוסייה, יוגש למוסדות התכנון תסקיר ובו התייחסות להיבטי התנועה שיחולו במקום - מתחבורה ציבורית לסוגיה ועד שבילים ונתיבים ייעודיים להולכי רגל ורוכבי אופניים.
על-פי הצעת החוק, התסקיר שיוגש יבחן את המצב הקיים ויציג את ההסדרים הנדרשים כדי להבטיח תנועה רציפה בשכונה החדשה ללא תלות ברכב פרטי, עד כמה שניתן.
את הצעת החוק יגישו ראשי השדולה תחבורה בת-קיימא, חברי הכנסת
תמר זנדברג (מרצ) ו
יריב לוין (הליכוד ביתנו) בו ביום שיתקיים המפגש השלישי של השדולה בנושא "תכנון עירוני מוטה תחבורה מקיימת", מפגש אליו עתיד להגיע גם שר התחבורה ישראל כ"ץ, בפניו תוצג הצעת החוק.
ח"כ לוין אמר כי ההיגיון מחייב הלימה בין מספר התושבים ובין הכבישים והנתיבים המשמשים אותם, וכי הצעת החוק תבטיח את תקינות זרימת התנועה ותמנע מבעוד מועד מצב בו פקקי תנועה חוזרים ונשנים בכבישי השכונה. ח"כ זנדברג אמרה כי "התרגלנו למציאות בה בונים שכונות קודם ואחר כך חושבים כיצד לחבר אותם לכבישים, בעוד תכנון תחבורה ציבורית ונגישות צריך להיות לחלק אינטגרלי מבנייה עבור מגורים. חשיבה על כך בשלב התכנון תביא לשילוב שבילי הליכה ברגל, אופניים ונגישות מלאה לתחבורה ציבורית בכל שכונה חדשה".