מזה למעלה מחודשיים, מעת עזב את התפקיד שר החוץ
אביגדור ליברמן, שוועדת החוץ והביטחון של הכנסת מכהנת ללא יושב-ראש קבוע.
חוות דעת משפטית של היועץ המשפטי, עו"ד
איל ינון, שנכתבה לבקשתו של ח"כ
ניצן הורוביץ (מרצ), קובעת עמדה משפטית באשר להחלטת ועדת הכנסת לתקן את תקנון הכנסת, כך שיידחה המועד שעד אליו חייבת ועדת הכנסת להמליץ על מינוי יושב-ראש קבוע לוועדה, ושעד אליו רשאי יושב-ראש הכנסת למנות את אחד מחברי הוועדה כיושב-ראש זמני לצורך ניהול ישיבות הוועדה.
לדברי ינון, כפיית הכרעה בסוגיה זו תהווה חריגה משמעותית מקוד ההתנהלות המקובל בכנסת. ינון: "משבאים לבחון את תיקון התקנון המוצע יש להניח על הכף מצד אחד את הפגיעה הכרוכה במצב הקיים ובהארכת התקופה לפי התיקון המוצע, ומצד שני את כפייתה של ועדת הכנסת שלא לתקן את התקנון ולבחור יושב-ראש קבוע לוועדת החוץ והביטחון, התנהלות שהיא כאמור זרה לחלוטין למקובל בכנסת.
"עמדתי היא כי על-אף הבעייתיות..., בנסיבות הקיימות, דהיינו הארכת המצב הקיים לשלושה חודשים נוספים בלבד, שלמעלה מחודש וחצי מתוכם הם בתקופת הפגרה, כאשר ניתנת ליושב-ראש הכנסת סמכות לכנס את מליאת ועדת החוץ והביטחון ולמנות לה יושב-ראש לאותה ישיבה, ולמנות יושב-ראש לוועדת המשנה לענייני מודיעין לתקופה ולא רק לישיבות, כאשר יתר ועדות המשנה מתפקדות כסדרן, ומשמונה יושב-ראש קבוע לוועדה המשותפת לתקציב הביטחון, הרי שלא הגענו לרף המשפטי שבו ניתן לומר כי תיקון התקנון אינו אפשרי וכי יש לחייב את ועדת הכנסת להכריע בדבר זהות יושב-ראש ועדת החוץ והביטחון.
"אולם, יש להביא בחשבון כי המשך המצב הקיים, מעבר לתקופת ההארכה הנוספת שקבעה ועדת הכנסת, עלול לעלות כדי פגיעה משטרית-חוקתית שלא ניתן יהיה עוד להצדיקה", דבריו.
הורוביץ טען כי מצב שבו לאורך זמן אין יושב-ראש קבוע לוועדת החוץ והביטחון "מהווה פגיעה בריבונות הכנסת וחותר תחת עקרונות הפרדת הרשויות ושלטון החוק שעומדים בבסיס השיטה הדמוקרטית הישראלית", שכן בתקופה זו "לא מופעל פיקוח של מליאת הוועדה על עבודת הממשלה, וחמור מכך לא מופעל פיקוח של ועדת המשנה לשירותים חשאיים".