מנכ"ל נמל אשדוד יצחק בלומנטל עצר (יום ב', 2.6.14) הליכי גיוס עובדים חדשים לנמל, לאחר שבהליך המיון במכרז לגיוס סוורים חדשים התגלה כי ישנם מועמדים שהינם קרובי משפחה של שני נציגי העובדים החברים בוועדת הקליטה.
חברת נמל אשדוד נתונה לביקורת מתמשכת מצד לקוחותיה בישראל ובעולם בשל זמני ההמתנה לקבלת שירותי הנמל תוך שהיא נדרשת לפצות את הלקוחות בגין הנזקים הנגרמים להם עקב כך.
במסגרת זאת, מאז חודש אוגוסט 2012 הנהלת הנמל נמצאת בעיצומו של הליך מכרזי לאיוש כ-60 משרות סוור. קליטת הסוורים נדרשת לנמל כדי לאפשר להנהלת הנמל לשפר את רמת השירות ללקוחות ולצמצם את זמני ההמתנה בפריקה וטעינת אוניות. במסגרת תהליך המיון עוברים המועמדים ועדת קליטה המורכבת משלושת נציגי הנהלת החברה ושני נציגי העובדים. חברי הוועדה תודרכו כי עליהם להימנע מניגוד אינטרסים וממשוא פנים בהליך המיון וכך הצהירו. אף על-פי כן, בהליך המיון התגלה כי ישנם מועמדים שהינם קרובי משפחה של שני נציגי העובדים בוועדת הקליטה. שני נציגי הוועד כיהנו בוועדת הקליטה תוך הימצאות ב
ניגוד עניינים ממשי ומובהק והחרישו בעניין זה.
מאחר שהחברה זקוקה לעובדים תפעוליים באופן דחוף על-מנת למצות את הפוטנציאל העסקי של הנמל, בכוונת החברה לגבש הליך מיון חדש למאות המועמדים במכרז שיהיה יעיל יותר וחסכוני בזמן ובמשאבים תוך שמירה על הליך שוויוני והקפדה על טוהר המידות ונקיון הכפיים של חברי ועדת הקליטה. כמו-כן, החברה מתכוונת למנות ועדת קליטה חדשה שתבחן את כלל המועמדים שעמדו בתנאי הסף.
מנכ"ל חברת נמל אשדוד, יצחק בלומנטל, שלח מכתב דחוף ליו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בו הבהיר כי יש צורך בגיוס עובדים זמני לחברה כדי להמשיך להיות נמל הנותן שירות מיטבי ללקוחות.
בלומנטל הדגיש בפנייתו כי "הנני מכיר בעבודה המאורגנת ובהסכמים הקיבוציים עליהם חתום הנמל, אך אנו זקוקים לגיוס עובדים זמני מהיר במטרה לממש את הפוטנציאל של הנמל".
בלומנטל הבהיר עוד כי הליכי גיוס כוח האדם הדרוש אינם מהווים פגיעה בעבודה המאורגנת בנמל ובזכויות העובדים תוך שהוא מציין שימשיך להקפיד על שמירת כללי אתיקה ארגוניים בפעילות לגיוס העובדים.
בהנהלת נמל אשדוד מציינים כי מזה תקופה ארוכה נאלצת חברת נמל אשדוד להתמודד עם בעיות תפעוליות, ניהוליות ונזקים כספיים שנגרמים לה בשל המחסור בעובדים תפעוליים בנמל. מצבת כוח האדם הנוכחית אינה מאפשרת לדבריה למצות את הפוטנציאל העסקי שלה והעבודה ברציפים אינה מתקיימת בתפוקה מלאה במשמרות ב' ו-ג' כפי שההנהלה מבקשת לקיים.
"אם אכן קיים ניגוד עניינים – חייבים לצאת למכרז חדש"
אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, התייחס לטענות: "ככל שהטענות נכונות, דין המכרז להתבטל כליל. במקרה שאכן קיים חשש לניגוד עניינים, הנהלת חברת נמל אשדוד לא יכולה להסתפק בטיפול קוסמטי בלבד. ההנהלה לא יכולה לטעון מצד אחד להפרה של טוהר המידות ולקיום בלתי תקין של הליכי המכרז, אבל מהצד השני לבקש להמשיך בבחינה של חלק מהמועמדים. אם לדעת ההנהלה, קיימת סבירות שלא ניתנה הזדמנות שווה לכל המועמדים שבאו בפני ועדת המכרז, יש לבחון את כל המועמדים מול ועדת קליטה חדשה".
אדרי הוסיף כי: " כל פתרון בנושא גיוס כ"א לחברה צריך וחייב להיעשות במסגרת ההסכמים הקיבוציים החלים בחברה. לא ניתן יד לדרכים עוקפות הסכם, כגון באמצעות גיוס עובדי קבלן".