משרד האוצר מעריך כי כדי לסגור את פערי התשתיות בין היישובים הערביים ליישובים היהודיים באופן שיאפשר תחבורה ציבורית הולמת, נדרש תקציב חד-פעמי של כ-400 מיליון שקלים.
במסמך שהכין ד"ר
יניב רונן, ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, נאמר בשם האוצר כי סגירת פערי השירות מצריכה תקציב של כ-500 מיליון שקלים לשנה לתשלום עבור סובסידיות להפעלת תוספת האוטובוסים ביישובים הערביים. רכז תחבורה ציבורית באגף תקציבים במשרד האוצר,, אשר דולב, אמר כי נושאים אלה נמצאים בדיונים לקראת הכנת תקציב 2015. לדבריו, שיפור שירותי התחבורה הציבורית לאוכלוסייה הערבית נמצא בסדר עדיפות גבוה של המשרד.
המסמך, שהוכן לקראת סיור שקיימה בסוף-השבוע השדולה לתחבורה בת קיימא בכנסת, מצא כי קיימת מגמה לשיפור שירות התחבורה הציבורית ביישובים הערביים, אך פעמים רבות השירות מוגבל או חלקי.
עוד נאמר כי בשל העדר קריטריונים למתן שירות תחבורה ציבורית, אין דרך לשפוט האם השירות הניתן כיום הוא מספק ועומד בתנאים מינימליים. עם זאת, היישובים הערביים מאופיינים בהרכב אוכלוסייה צעיר יחסית, וברמת מינוע נמוכה, ומאפיינים אלה מצביעים על נחיצות גבוהה לשירותי תחבורה ציבורית.
שרון מלכי, יועצת ל
משרד התחבורה לנושא האוכלוסייה הערבית, אמרה כי לקראת סוף שנת 2014 צפוי להתחיל קורס ייעודי להכשרת ממוני תחבורה ציבורית ביישובים הערביים. קורס זה מבוסס על קורס כללי להכשרת ממוני תחבורה ציבורית ברשויות המקומיות, עם דגשים לאוכלוסייה הערבית. בנוסף, המשרד צפוי להפיץ לרשויות המקומיות מדריך לניהול הקשר עם משרד התחבורה. המדריך יכלול את נהלי הפנייה למשרד, את דרכי העבודה מולו ואת התהליכים שיש לבצע כדי לקבל תשומות ותוספות שירות בתחום התחבורה הציבורית.
בסיור השדולה לתחבורה בת קיימא בכפר קרע ובאום אל-פחם, אמרה היושב-ראש ח"כ
תמר זנדברג: "נוודא כי הכוונות הטובות של משרדי האוצר והתחבורה אכן מתממשות בשטח לכדי תקציבים ופעילות".
בסיור השתתפו בו גם חברי הכנסת
דב חנין,
דב ליפמן ו
ג'מאל זחאלקה, אליהם הצטרפו נציגי משרד התחבורה ומשרד ראש הממשלה, ופעילים בארגוני סביבה ותחבורה.