3 שנים לאחר שממשלת ישראל קיבלה החלטה (22.10.00) לממן תוכנית פיתוח ליישובים הערביים בצפון לשנים 2001-2004, בעלות כוללת של כ-4 מיליארד ('תוכנית 4 המיליארדים'), הכין מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערביים בישראל, דוח מיוחד, ממנו עולה כי בתקציב 2004 מבטלת הממשלה את תקציב מיליארד השקלים, ובכוונתה להקצות ליישובים הערביים רק כ-4% מתקציב הפיתוח הממשלתי.
במוסאוא מציינים, כי יש בכך חזרה לרמת ההשקעות שהיתה בשנת 99'. כתוצאה מאי-יישום החלטות הממשלה ותוכניות החירום הכלכליות, הוחמר המצב הכלכלי-חברתי של הרשויות המקומיות הערביות וגם של האזרחים והמשפחות. מאז הגישה ועדת אור את המלצותיה בספטמבר השנה, לא עשתה הממשלה מאומה כדי ליישם ההמלצות בתחום האפליה התקציבית, עליה התריעה הוועדה.
הדוח, שיוצג בכנס "תקציב 2004 וחלקה של האוכלוסייה הערבית" שיתקיים היום בכנסת, בחסות סגן יו"ר הכנסת, ח"כ מוחמד בראכה, בוחן בחלקו האחד תחומים שונים ברשויות הערביות וברמת החיים של האזרחים הערביים. בחלקו השני, בוחן הדוח את המדיניות התקציבית ב-3 השנים האחרונות ואת הצעת התקציב לשנת 2004.
הרשויות המקומיות הערביות
עיבוד הדוחות המבוקרים של הרשויות הערביות לשנת 2003 העלה, כי גירעונן של רשויות אלה עמד על כמיליארד ש"ח. 30 מתוך 80 רשויות ערביות אינן משלמות משכורות לעובדים ותשלומים לספקים. בחלקן, נותקו שירותים בסיסיים כגון אספקת מים ואף קווי טלפון. המצב הכלכלי שלהן הידרדר וכ-95% מהן מצויות כיום בארבע האשכולות הנמוכים, לפי המדד הכלכלי-חברתי שפרסמה הלמ"ס.
עוני ילדים ומשפחות
בעקבות הקיצוץ בקצבאות הילדים ושאר תשלומי ההעברה, הידרדרו 60% מהילדים הערביים (כ-337 אלף ילדים) בשנת 2003 אל מתחת לקו העוני. 44.7% מהמשפחות במגזר זה (87,300 משפחות) חיות מתחת לקו העוני. במוסאוא אומרים, כי המשך הקיצוץ בתשלומי ההעברה יפגע בעיקר בילדים, נשים ומובטלים.
תמותת תינוקות
לשכות בריאות הציבור מדווחות על החמרה במצב תמותת התינוקות ביישובים הערביים. המצב חמור במיוחד בנגב, שם נפטרים 17 תינוקות לכל אלף לידות. לעומת זאת, הממוצע המגזר היהודי עומד על 4 פטירות לאלף לידות. הממוצע בכלל המגזר הערבי הוא 9 פטירות לכל אלף לידות. החמרה נוספת, נאמר בדוח, צפויה בעקבות הטלת מס בריאות על נשים עקרות-בית ופיטורי אחיות בתחנות טיפות-חלב על-ידי משרד הבריאות.
מצוקת הדיור
הממשלה החליטה בשנת 2000, לתכנן ולפתח קרקעות לבניית 40 אלף יחידות דיור. רק בשנת 2003 סיים משרד השיכון לתכנן שכונות חדשות בנחף וכפר מנדא. התוצאה: 36 אלף בתים ללא רישיון.
צפיפות הדיור במגזר הערבי עומדת על 1.41 נפשות לחדר, לעומת 0.88 נפשות לחדר במגזר היהודי.
הכנסה לנפש
ממוצע ההכנסה לנפש של האזרח הערבי הוא 4,472 ש"ח, שהם כ-60% מהממוצע של אזרח יהודי. הפערים נובעים בעיקר מפערי השכלה ומסוג העבודה בהם עובדים האזרחים הערביים, לעומת אזרחי המדינה היהודים.
מחסור בכיתות לימוד ונשירת תלמידים
שלוש ועדות לבחינת צרכי החינוך הערבי הגישו המלצות לפתרון מצוקת הכיתות ביישובים הערביים. 1,500 כיתות שאמורות היו להיבנות - לא נבנו. משרד האוצר מעכב את הבניה באמצעות משקיעים חיצוניים. שיעור הנשירה במערכת החינוך הערבית עומד על כ-12%, לעומת 6% בחינוך העברי.
תיעוש, תעסוקה והזדמנויות תעסוקתיות לנשים
בדוח נאמר, כי הממשלה גבתה עשרות מיליוני שקלים לפיתוח אזורי תעשיה ביישובים הערביים, כדוגמת עילוט, נצרת ואום אל-פאחם, אולם משרד התמ"ת מעכב את הביצוע. כ-80% מהנשים הערביות אינן מועסקות.
מדיניות תקציבית של הממשלה
בדוח נאמר, כי הממשלה מודעת לכך שהיא מפלה לרעה את האזרחים והיישובים הערביים. 4 החלטות ממשלה שנתקבלו בשלוש השנים האחרונות (22.10.00, 16.9.01, 18.8.02, 14.4.03) - אינן מיושמות.
מבקר המדינה, בדוח 54ב' ו-ועדת אור מתחו ביקורת קשה על אפליית היישובים הערביים. הדוחות שהוגשו מטעם ראש הממשלה ויו"ר ועדת השרים לאזרחים הערביים מצהירים אולי על כוונות, אומרים במוסאוא, אך בפועל, פרויקטים מעטים מתבצעים בשטח.
חלקה של האוכלוסיה הערבית בתקציב 2004
תקציב הפיתוח של הממשלה לשנת 2004 יעמוד על כ-15 מיליארד ש"ח, מתוכו תייעד הממשלה רק 4% לפיתוח היישובים הערביים. שחיקת השקעות הממשלה הביא לשפל שהיה בשנת 99'. השנה חל קיצוץ גם בתקציב הרגיל לרשויות המקומיות, והממשלה אינה מקיימת את הוראות החוק להגברת העסקת עובדים ערביים במשרדי הממשלה השונים.