צפון הארץ ובמיוחד אזור הכנרת מהווים יעד תיירותי מבוקש בימי חול-המועד. נתוני עמותת "אור ירוק" המבוססים על ניתוח מיוחד של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לקראת סוכות, מעלים כי גודשי התנועה בסביבת הכנרת גדולים בכ-50-30 אחוזים בממוצע בימי חול-המועד מאשר גודשי תנועה מיום רגיל, ודווקא באילת לא מורגש עומס תנועה מיוחד באותם ימים [על-פי ניתוח נתוני גודשי תנועה בשנים 2013-2008].
- כביש 85 מצומת נחל עמוד ועד צומת עמיעד - בממוצע בכל יום רגיל נוסעים בקטע הכביש כ-20,000 כלי רכב בממוצע. בחול-המועד סוכות נוסעים בממוצע בקטע הכביש כ-26,000 כלי רכב - עלייה של 30%.
- כביש 90 מצומת עמיעד עד צומת ראש פינה - בממוצע בכל יום רגיל נוסעים בקטע הכביש כ-26,000 כלי רכב בממוצע. בחול-המועד סוכות נוסעים בממוצע בקטע הכביש כ-31,000 כלי רכב - עלייה של כ-20%.
- כביש 90 מצומת כורזים עד צומת עמיעד - בממוצע בכל יום רגיל נוסעים בקטע הכביש כ-8,000 כלי רכב בממוצע. בחול-המועד סוכות נוסעים בממוצע בקטע הכביש כ-10,500 כלי רכב - עלייה של כ-30%.
- כביש 90 מטבריה עד צומת כפר נחום - בממוצע בכל יום רגיל נוסעים בקטע הכביש כ-11,000 כלי רכב בממוצע. בחול-המועד סוכות נוסעים בממוצע בקטע הכביש כ-14,000 כלי רכב - עלייה של כ-30%.
- כביש 90 מצומת כנרת עד טבריה - בממוצע בכל יום רגיל נוסעים בקטע הכביש כ-16,000 כלי רכב בממוצע. בחול המועד סוכות נוסעים בממוצע בקטע הכביש כ-21,000 כלי רכב - עלייה של כ-30%.
- כביש 90 מצומת צמח עד צומת כנרת - בממוצע בכל יום רגיל נוסעים בקטע הכביש כ-17,000 כלי רכב בממוצע. בחול המועד סוכות נוסעים בממוצע בקטע הכביש כ-20,000 כלי רכב - עלייה של כ-20%.
- כביש 90 מצומת מנחמיה עד צומת צמח - בממוצע בכל יום רגיל נוסעים בקטע הכביש כ-14,500 כלי רכב בממוצע. בחול-המועד סוכות נוסעים בממוצע בקטע הכביש כ-16,250 כלי רכב - עלייה של כ-12%.
- כביש 98 מצומת צמח עד לצומת מעגן - בממוצע בכל יום רגיל נוסעים בקטע הכביש כ-8,800 כלי רכב בממוצע. בחול המועד סוכות נוסעים בממוצע בקטע הכביש כ-14,000 כלי רכב - עלייה של כ-60%.
- כביש 92 מצומת מעגן עד לצומת כורסי - בממוצע בכל יום רגיל נוסעים בקטע הכביש כ-7,300 כלי רכב בממוצע. בחול המועד סוכות נוסעים בממוצע בקטע הכביש כ-11,000 כלי רכב - עלייה של כ-50%.
- כביש 87 מצומת כפר נחום עד לצומת כורסי - בממוצע בכל יום רגיל נוסעים בקטע הכביש כ-7,300 כלי רכב בממוצע. בחול המועד סוכות נוסעים בממוצע בקטע הכביש כ-11,000 כלי רכב - עלייה של כ-50%.
- כביש 87 מבית צידה עד צומת יהודיה - בממוצע בכל יום רגיל נוסעים בקטע הכביש כ-5,700 כלי רכב בממוצע. בחול המועד סוכות נוסעים בממוצע בקטע הכביש כ-8,000 כלי רכב - עלייה של כ-40%.
צפון הארץ אמור להיות מוקד משיכה למטיילים רבים. מזג האוויר הנעים, זרימת המים והפריחה יביאו אלפי כלי רכב מכל קצוות הארץ לצפון. בדרך לטיול ייסעו המטיילים בכמה מהכבישים המסוכנים והאדומים שיש במדינת ישראל. בחלק גדול מהכבישים אין הפרדה קשיחה שתמנע תאונות חזיתיות, בחלק גדול מכבישים לא קיימת תאורה, השוליים צרים, אין מקומות בטוחים לעצירה והכניסות והיציאות מהישובים מסוכנות ולא מוסדרות.
אחד מהכבישים המרכזיים לכנרת ולצפון הוא כביש 65 שבכל שנה גובה את חייהם של תשעה בני אדם בממוצע בכל שנה. אם בחרתם לא להסתכן בנסיעה בכביש 65 ותנסו להגיע דרך בית שאן והבקעה, תזכו לנסוע בעוד כביש אדום, כביש 71 שגובה את חייהם של שלושה בני אדם בממוצע בכל שנה ומביא לפציעתם של יותר ממאה בני אדם בממוצע בכל שנה.
החלטתם להגיע דרך הבקעה בכביש 90, כי פחות כלי רכב נוסעים בכבישים האלה? אולי תחשבו שנית כי כביש 90 גובה את חייהם של שבעה בני אדם בכל שנה ונפצעים בו 142 בני אדם בממוצע בכל שנה.
הכבישים האדומים חסרי מעקות ההפרדה, המפותלים, חסרי התאורה, אלא עם השוליים הצרים מלחצים אתכם והחלטתם לנסוע דרך כביש 2 או כביש 4? סביר להניח כי תגיעו לכביש 70 או שתצפינו ותסעו בכביש 85.
הבשורה הטובה היא שבחלקים שונים מהכבישים האלו התשתית קצת יותר טובה וכוללת כמה קטעים עם הפרדה שתמנע מכם להתנגש חזיתית ברכב שהנהג שלו נרדם, הסתכל בטלפון הסלולרי, שינה את תחנות הרדיו או סתם הסתובב להגיד לילדים מאחור להיות בשקט, וסטה למסלול שלכם.
כביש 70 גובה את חייהם של חמישה בני אדם בממוצע בכל שנה ובכביש 85 נהרגים בכל שנה בממוצע שני בני אדם ונפצעים מעל 100.
הצפון מסוכן והחלטתם להדרים לאילת? גם שם תפגשו בכבישים לא פחות קטלניים. הדרך מהצפון ומהמרכז אל ים המלח עוברת באחד הכבישים המדממים במדינה, כביש 31, שבכל שנה גובה את חייהם של עשרה בני אדם בממוצע. רוצים להגיע דרך הבקעה ולא להסתכן בכביש 31? הדרך תוביל אתכם לכביש 90 האדום והמסוכן.
הדרך הארוכה לאילת יכולה להיות גם מסוכנת. בחרתם לנסוע בכביש 25 ודרכו להתחבר לכביש הערבה (90) דעו לכם כי כביש 25 גובה את חייהם של ארבעה בני אדם בכל שנה. האפשרות האחרת היא לנסוע בכביש 40 בואכה מצפה רמון שגובה את חייהם של שבעה בני אדם בכל שנה.
שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "לא רק הנהג אשם ולמדינה יש אחריות לתאונות הדרכים שמתרחשות בכבישים האדומים. מדובר בכבישים ראשיים במדינה שבהם נוסעים עשרות אלפי כלי רכב ביום ולכן המדינה חייבת להשקיע בשיפור הכבישים האדומים, השקעה שתציל את חייהם של עשרות ישראלים מדי שנה. כדי שכולנו נעבור את חג הסוכות בשלום, משטרת ישראל חייבת להגביר את הנראות שלה ואת האכיפה בכבישים המסוכנים ובמיוחד באותם כבישים שתשתית הדרך לא סלחנית ולא תציל את הנהגים מתאונה".