משרד החינוך פרסם (יום ג', 21.10.14) את מתווה הקבלה ללימודים אקדמיים על סמך תעודת הבגרות בלבד, כאשר היעד של משרד החינוך הינו קבלה של אחד מכל שלושה סטודנטים לאקדמיה בלי פסיכומטרי.
המתווה החדש נקבע במסגרת הפורום המשותף למשרד החינוך, המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) ועד ראשי המכללות (ור"מ) וועד ראשי המכללות הלא מתוקצבות (ול"מ).
על פי מתווה הקבלה החדש, בוגרי מערכת החינוך יוכלו כאמור להתקבל לאוניברסיטאות ולמכללות על סמך תעודת בגרות בלבד, כבר בשנת הלימודים הבאה, תשע"ו. הקבלה ללימודים אקדמיים ללא חובת היבחנות בבחינה הפסיכומטרית תתאפשר לכלל בוגרי מערכת החינוך, גם אלו, אשר סיימו לימודיהם טרם כניסתה לתוקף של התכנית הלאומית. מדובר במהלך הדרגתי שיצבור תאוצה עם כניסתה לתוקף (בעוד כשלוש שנים) של תעודת הבגרות החדשה.
מדי שנה, בסמוך לפתיחת ההרשמה, המוסדות האקדמיים יפרסמו את רמת ההישגים הדרושה לקבלה ללימודים על סמך תעודת הבגרות בלבד.
במשרד החינוך מסרו כי מתווה הקבלה החדש לאקדמיה ותעודת הבגרות החדשה יוצרים רצף בין מערכת החינוך למערכת ההשכלה הגבוהה ותורמים להעמקת הלמידה, איכות ההוראה וחיזוק מעמדה של מערכת החינוך. לדברי המשרד, מהלך זה הינו שלב נוסף בהטמעת "התכנית ללמידה המשמעותית" במערכת החינוך, עליה הכריז משרד החינוך בחודש ינואר תשע'ד.
הפעימה הראשונה כללה שורה של שינויים במתכונת בחינות הבגרות, בהן הערכה חלופית מגוונת כחלק מהבגרות - 30% מהציון הסופי לבגרות של התלמיד ייקבע באמצעות הערכה חלופית (עבודות חקר, מטלות ביצוע וכדומה). בחינות הבגרות יתקיימו בכיתות י"א וי"ב בלבד - במטרה לפנות זמן לביצוע עבודות החקר בתחומי הדעת השונים וליותר פעילות ערכית ותרומה לקהילה. חובת לימודי השכלה כללית כתנאי לזכאות לתעודת בגרות - מקצוע אותו בוחר בית הספר ללמד לצורך העשרה, כאשר הוא ייבחר מתוך התחומים: אומנויות, חברה, רוח ושפות.
"רצף חינוכי מגן הילדים עד ללימודים הגבוהים"
שר החינוך הרב
שי פירון: "יצאנו לדרך ארוכה המתאימה את הלמידה למאה ה-21. התכנית החדשה מחזקת את המצוינות, את תהליכי הלמידה והמדידה בשנות התיכון, ומהווה בשורה חברתית המרחיבה את מספרם של הבאים בשערי ההשכלה הגבוהה. יש הרואים בבחינה הפסיכומטרית כלי הלוקה בהטיה תרבותית. ההשקעה הכספית בלימודי ההכנה והמבנה של חלקים מהבחינה עלולים להפלות בין תלמיד לתלמיד, ולהפוך לחומה בצורה המונעת מתלמידים רבים לבוא בשערי האקדמיה. למעלה משנה ישבו צוותים משותפים של משרד החינוך ומערכת ההשכלה הגבוהה כדי לגבש תכנית משותפת. תכליתה של התכנית הוא ליצור רצף חינוכי של כל מערכת החינוך מגן הילדים ועד הלימודים הגבוהים. היום, אנחנו יוצאים לדרך חדשה, הגיעה העת לשינוי המצב".