|
כביש מס' 1 [צילום: איתמר לוין]
|
|
|
|
|
בעיה חדשה עלולה לעכב את סלילתו המחודשת של כביש מספר 1 מתל אביב לירושלים: אחד הקבלנים הגדולים בפרויקט, חברת עבודות העפר מרדכי בנימין, נקלעה לקשיים ולחובות בסך 178 מיליון שקל. החברה מבצעת את עבודת העפר בקטע מרכזי, בן 6 קילומטרים, משער הגיא עד שורש, והעבודות נראות יפה לכל מי שעובר במקום.
החברה אמורה לקבל בעד עבודתה 216 מיליון שקל. אולם בשבוע שעבר ביקשה החברה מבית המשפט המחוזי בנצרת להוציא צו הקפאת הליכים ל-60 יום. החברה התריעה, כי הפסקת פעילותה תפגע בין היתר בכביש מספר 1. בית המשפט דחה את בקשתה, נתן צו לשבוע בלבד, ורמז - כפי שיפורט בהמשך - בלבד, ובית שאולי לא יהיה מנוס מפירוק החברה.
מרדכי בנימין טוענת, שקשייה נובעת בעיקר מהחלטת הבנקים לאומי ודיסקונט לצמצם את האשראי, והיא חייבת להם 70 מיליון שקל. הממשלה - הם טוענים - משלמת לאחר זמן רב, דבר העולה לחברה בהוצאות מימון גדולות. לאומי הודיע, שהוא מתנגד להקפאת הליכים, אך דיסקונט מסכים. גורם נוסף לקשיים הוא הפסד של 28 מיליון שקל בפרויקט אפק. מנהל התיפעול של החברה, אילן מרדכי, הודה שהחברה בגרעון מזומנים.
יתר החובות, 123 מיליון שקל (המספרים אינם תואמים, ולא ניתן הסבר - א.ל.), הם לנושים רגילים ובהם ספקים. מתוך זה, 11 מיליון שקל הם חובות בדין קדימה לעובדים, וכנראה גם לרשויות המס. כדי לשפר את מצבה, מכרה החברה ב-30 מיליון שקל 50% ממחצבה בבעלותה, אך גם זה לא עזר.
שופט בית המשפט המחוזי בנצרת, עאטף עאלבוני, הורה לפי שעה (יום ה', 27.11.14) על הקפאת הליכים לשבוע בלבד. עוה"ד רמי קוגן ואלונה בומגרטן מונו לנאמנים, ויבדקו את מצב החברה. השבוע (יום ה', 4.12.14) ייערך דיון נוסף, ובו ינמקו לאומי ודיסקונט את דרישותיהם.
"500 אלף על חשבון הוצאות פירוק"
בית המשפט קבע, שצד חיצוני, ששמו לא נמסר, יזרים לחברה 500 אלף שקל, לתפעול שוטף. השופט קבע שסכום זה יהיה "חלק מהוצאות הפירוק". בכך רמז כמובן על הערכתו, שהחברה תגיע לפירוק. יש לחשוש, שפירוק החברה יביא להפסקת העבודות משער הגיא לשורש, וממילא לפיגור בסלילתו של כביש מספר 1 המחודש.
"מפעל חיים של שלושה דורות"
חברת מרדכי בנימין, אחת הגדולות בענף עבודות העפר, בנתה בעבר את מחלף גולני, בתקציב של 185 מיליון שקל, ואת צומת המוביל ב-150 מיליון שקל. עתה חוששת החברה לגורל 173 עובדיה. הבעלות על החברה היא 50% משה מרדכי ו-50% אחיו משה.
"מנהל התפעול של החברה, אילן מרדכי, אמר: "החברה היא מפעל חיים בן שלושה דורות, שנוסד לפני עשרות שנים על-ידי סבי. שלישי. אבי ודודי הזרימו באחרונה מיליוני שקלים מכיסם הפרטי כדי לסייע לחברה". לבקשתו, החליט בית המשפט להחיל את צו הקפאת הליכים הזמני גם על בעלי המניות, כדי למנוע בשלב זה תביעות אישיות נגדם.