"דוח זה העלה ממצאים חמורים בהליך קבלת ההחלטות של עיריית פתח תקוה בנושא ההקצבות לחינוך המוכר ומתן תמיכות למוסדות חינוך מוכרים ולמוסדות דת. על העירייה לנהוג ביתר זהירות בכספי הציבור ולהקפיד על הקצאות באופן שוויוני ושקוף". במילים אלו מסכם (יום ב', 29.12.14)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא, את ממצאיו על התמיכות הניכרות שמעניקה עיריית פתח תקוה לגורמים חרדיים. מדובר ב-41-36 מיליון שקל בשנה בשנים 2013-2010, מקופתה של עירייה הסובלת מגרעון מצטבר של 177 מיליון שקל.
80% מהתמיכות הכספיות שהעניקה עיריית פתח תקוה למוסדות בשנים 2013-2010 ניתנו למוסדות חינוך חרדיים. באותן שנים 5.5% מהתמיכות ניתנו לעשרות רבות של עמותות הנוגעות לתחום הדת. בספרי העירייה קוטלגו עמותות אלה בסיווג "ישיבות גבוהות", "כוללים" ו"תרבות תורנית".
הליך קבלת ההחלטות בעניין התבחינים שלפיהם תקצבה העירייה את מוסדות החינוך החרדיים בשיעור העולה על 75% מהתקציב המוקצה למוסדות חינוך רשמיים היה פגום מיסודו, והייתה בו פגיעה בכללי השוויון והמשפט המינהלי. העירייה הקצתה כספים למוסדות אלו על-פי מספר התלמידים הכולל בכל מוסד, בלי שהפחיתה ממנו את מספר תלמידי החוץ (דהיינו: שאינם תושבי פתח תקוה) הלומדים במוסד. תמיכות כאלו הוענקו גם לגני ילדים ולמימון הסעות לבתי הספר, למרות שלא נועדו למטרות אלו; ההסעות לבדן קיבלו 12 מיליון שקל בשנת 2013.
ליקויים למרות שומרות הסף
נמצאו ליקויים של ממש ברישום הפרוטוקולים של הוועדה המקצועית לתמיכות בעיריית פתח תקוה, הממליצה בפני מועצת העירייה על בקשות לתמיכה כספית במוסדות. הוועדה אישרה באיחור את התבחינים בשנים 2013-2009, ובשל כך הם הובאו לאישור מועצת העירייה בלא שניתנה לחברי המועצה האפשרות לבדוק אותם, ולעיתים אף ללא חוות דעת של היועצת המשפטית של העירייה. בוועדת התמיכות חברות בין היתר גזברית העירייה והיועצת המשפטית שלה - מה שלא מנע מהוועדה לפעול, כאמור, בצורה לקויה.
עד תחילת שנת הלימודים תשע"ג (ספטמבר 2012), השתתפה העירייה בתקצוב עמותות ממגזרים מסוימים, שהפעילו גני ילדים במסגרת חינוך טרום-חובה, וכן מימנה שיפוצי קיץ ודמי שכירות לאותם גנים, אף שחלק לא מבוטל מאוכלוסיית פתח תקוה שאינו שייך למגזרים הללו שילם עד אותו מועד שכר לימוד מלא עבור גני ילדים פרטיים.
העירייה לא נתנה את דעתה לכך, כי רואי החשבון שביצעו את הבקרה והפיקוח על פעילותן של העמותות שקיבלו תמיכה בתחום של תרבות תורנית הצהירו, כי חלק מהוצאות העמותות האלה שימשו למימון פעילויות בתחום התרבות התורנית, אך לא היו סימוכין לכך בדוחות הכספיים של העמותות ובמאזני הבוחן שלהן.
אין ביקורות שטח
החלטת הוועדה המקצועית לתמיכות, להעביר תמיכות לעמותות שעיקר הוצאותיהן הן עבור מלגות לאברכים הלומדים, בכוללים אינה מתיישבת עם העיקרון העומד ביסוד מתן תמיכה לעמותות שעוסקות בהפצת תרבות תורנית ומורשת ישראל, קרי: מתן שיעורים, הרצאות, ארגון סמינרים בנושאי תורה, גמרא, יהדות וכו'.
בשנים 2012 ו-2013 לא בוצעו כלל ביקורות שטח בעמותות בתחום התרבות התורנית, שלא לפי נוהל תמיכות המחייב קיום ביקורים במוסדות אלה ב"תכיפות הראויה בנסיבות העניין". בדיקת רואי חשבון שמינתה העירייה בשנת 2012 העלתה, כי כל כספי התמיכות שהוקצו לפעילות התרבות התורנית משמשים למימון מלגות לאברכים שאינם עוסקים בהנחלת התרבות התורנית. העירייה גם התעלמה מקביעתה של היועצת המשפטית שלה, לפיה נוהג זה פסול מיסודו והוא אינו עומד בקנה אחד עם מטרת נוהל תמיכות.
העירייה לא אסרה על אחד מחברי מועצת העירייה להימנע מלעסוק בנושאים שבהם יש לו
ניגוד עניינים - תקצוב מוסדות החינוך המוכרים, לרבות קבלת עידכונים בנושאים אלה והשתתפות בדיונים לא פורמליים העוסקים בהם.