|
|
קזינו בבודפשט (צילום: בוצ'צ'ו)
|
|
|
|
|
הקמת 3 בתי קזינו בישראל עשויה לתרום ליצירת כ-1,200 מקומות עבודה חדשים - כך עולה מניתוח מיוחד שבצעה חברת BDI ביזנס דאטה ישראל ושממצאיו מתפרסמים היום (ד'). הניתוח בא להעריך את התרומות הכלכליות של הקמת בתי קזינו בארץ למשק הישראלי.
על-פי הנתונים, הקמת בית קזינו יוצרת מקומות עבודה ישירים ועקיפים. לדברי תהילה תמיר ינאי, מנכ"ל משותף ב- BDI, מחקרים מראים, כי על כל מקום עבודה שיוצר בית קזינו, נוצר לפחות עוד מקום עבודה אחד נוסף.
לפיכך, טוענת ינאי, אם יקומו בישראל שלושה בתי קזינו, ובכל אחד מהם יועסקו כ-200 איש (גודל קזינו ממוצע), סך מקומות העבודה שיווצרו עשוי להסתכם בכ-1,200 (600 מקומות עבודה ישירים ו-600 מקומות עבודה נוספים, שייוצרו באופן עקיף).
על-פי BDI, התעסוקה בבתי הקזינו אינה דורשת הכשרה ארוכת טווח ובנוסף אינה מכוונת ומיועדת לאנשים בעלי רקע אקדמי או מעשי ספציפי ומוגבל. על-כן, הקמת בתי קזינו עשויה לתרום בשלב הראשון והמיידי לאוכלוסיית המובטלים, המתקשה במציאת מקום עבודה בשל העדר כישורים מתאימים.
לדברי ינאי, כיום, במצב של שיעורי אבטלה אזוריים כה גבוהים, ניתן לצפות כי הקמת בתי קזינו באזורים אלו תביא לקיטון משמעותי במספר המובטלים ובמספר דורשי העבודה בערים וביישובים מוכי האבטלה ומכאן להפחתה ישירה בשיעור האבטלה הלאומי.
עוד עולה מהנתונים, כי תוספת הכנסות המדינה (ממיסים ו/או מתמלוגים), כתוצאה מהקמת 3 בתי קזינו, עשויה לנוע בין 117 מיליון שקלים ל-150 מיליון שקלים בקירוב.
הכלכלנים מסבירים, כי הכנסות המדינה מורכבות ממיסוי רווחים מהפעלת הקזינו, ממיסוי על העבודה (מס הכנסה, ביטוח לאומי, מס בריאות) ובנוסף גם ממסים על זכיות המהמרים.
בהתבסס על פדיון שנתי ממוצע לעובד של כ-88 אלף דולר (פדיון ממוצע בבתי קזינו באנגליה) ובהנחה שבית קזינו ממוצע מעסיק כ-200 עובדים, הרי שסך הפדיון השנתי הצפוי לכל בית קזינו בישראל מגיע לכ-17.6 מיליון דולר לשנה.
באם שיעור הרווח יהיה כ-20% (על פי נתונים השוואתיים שנאספו מבתי קזינו בעולם), הרי שכל בית קזינו צפוי להניב רווח נאה של כ-3.5 מיליון דולר. לפיכך, הכנסות הממשלה מהפעלת שלושה בתי קזינו צפויות להסתכם בכ-3.8 מיליון דולר לשנה.
בהנחה ששיעור מס הכנסה האפקטיבי הממוצע הוא כ-20%, שיעור מס הבריאות - 5% וביטוח לאומי עובד ומעביד - 13%, הרי שתוספת המס הצפויה לשלושה בתי קזינו עשויה להגיע לכ-4.1 מיליון דולר לשנה.
כלכלני BDI מציינים, כי בכך תחסוך המדינה גם בתשלום אבטחת הכנסה ו/או דמי אבטלה לאותם העובדים שימצאו תעסוקה בבתי הקזינו.
בהנחה שכ-20% מכספי ההימורים נשארים בבתי הקזינו (מבוסס על נתוני מועצת ההימורים של בריטניה), כ-80% מכספי ההימורים מוחזרים בטווח הרחוק לקהל המהמרים.
הטלת מס זכיות בשיעור 25% (על פי התוכנית הכלכלית החדשה) תביא לפיכך לתוספת הכנסות ממסים של כ-5.9 מיליון דולר לשנה לכל בית קזינו. על-פי חישוב זה, שלושה בתי קזינו יניבו תוספת הכנסות ממיסים שתגיע לכ-18 מיליון דולר בשנה.
אם כן, סך-כל ההכנסות מהפעלת שלושה בתי קזינו בישראל עשוי להגיע לכ-26 מיליון דולר בשנה, שהם כ-117 מיליון שקלים (על פי שער חליפין של 4.5 שקלים לדולר).
מעבר לכך, מציינים ב-BDI כי במקרה של הפעלת בתי קזינו על ידי המדינה, יתווסף הרווח להכנסות המדינה, כך שסך ההכנסות עשוי לגדול ולהגיע לכ-149 מיליון שקלים.
עם זאת, מציינים הכלכלנים כי ניסיון העבר מלמד שניהול ממשלתי מלווה לעיתים קרובות בתופעות בלתי רצויות, כגון ניהול ציבורי לא תקין, יצירת מקומות עבודה פיקטיביים, העסקת עובדים, בעיקר בדרג הניהולי, לפי ההשתייכות הפוליטית ולא לפי התאמת לכישורים, ועוד.
על פי הערכה נוספת של BDI, כ-300 אלף ישראלים נוסעים כל שנה להמר בחו"ל. בהנחה שהמהמר הישראלי הממוצע מפסיד כ-500 דולר, הרי שסך ההוצאות על הימורים של ישראלים בחו"ל מוערך בכ-150 מיליון דולר לשנה.
כלכלני BDI מעריכים כי הפעלת בתי קזינו בישראל תגרום לחלק גדול מהישראלים להעדיף ולהמר בגבולות ישראל, כך שהדבר יביא לחיסכון משמעותי במט"ח. כמו-כן, יש להוסיף את ההכנסות מתיירים זרים שיבקרו בבתי קזינו בישראל, שאותן בשלב זה לא ניתן להעריך.
הטוענים כנגד הקמה והפעלת קזינו בישראל מעמידים נימוקים של השפעות חיצוניות שליליות, כגון הגברת הפשע, ההתמכרות להימורים, פשיטות רגל, התאבדויות וכד'. "סוגיית הגברת ההימורים הנה סוגייה סבוכה ובעלת עלויות כלכליות לא מבוטלות, המתבטאות הן באובדן פריון עבודה והן בטיפולים פסיכולוגיים יקרים.
"למרות זאת, יש להניח שחלק גדול מהישראלים שיבקרו בבית קזינו חוקי בישראל יעשו זאת על חשבון ביקור בבתי הימורים בלתי חוקיים בישראל או על-חשבון ביקור והימורים בבתי קזינו חוקיים בחו"ל", אומרים הכלכלנים. על כן, השאלה שמעלים כלכלני BDI היא תוספת הנזק, כתוצאה מהקלות היחסית להגיע לבתי קזינו החוקי בישראל.
תהילה תמיר ינאי מוסיפה כי הפעלת בתי קזינו חוקיים בישראל עשויה לגרום למיגור ומידור של תופעות בתי הקזינו הבלתי חוקיים הרווחים כיום בישראל. לדבריה, ישראלים רבים יעדיפו לבקר בקזינו חוקי, היכן שמשחקי המזל מפוקחים ולא מתבצעות פעילויות בלתי חוקיות אחרות כגון, זנות, סמים ואחרות.