|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

אובמה: "אם ישראל תותקף, נעמוד תמיד לצידה"

נשיא ארה"ב אומר בראיון לניו-יורק טיימס, כי היה לו "קשה באופן אישי" לשמוע ביטויים לפיהם הממשל שלו לא עשה כל שביכולתו כדי לשמור על האינטרס של ישראל "זו הזדמנות של פעם בחיים שפוגעת בתוכנית הגרעין; נשמור על ביטחון ישראל בכל מחיר"
06/04/2015  |   עופר וולפסון   |   חדשות   |   הגרעין האירני   |   תגובות
אובמה. ישראל הידידה הראשונה [צילום: AP]

אמריקה תעמוד לצד ישראל אם תותקף בידי כל מדינה שהיא, כולל אירן. כך אמר נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בראיון נרחב של 46 דקות עם ה"ניו-יורק טיימס" שבו הוא תמך בעסקת המסגרת החדשה לבלימת תוכנית הגרעין של טהרן.

"מה שאנחנו עושים אפילו כשאנחנו נכנסים לעסקה הזאת, זה לשלוח מסר ברור לאירנים ולאזור כולו שאם מישהו מתעסק עם ישראל, אמריקה תהיה שם", אמר אובמה לכתב הניו-יורק טיימס, תומס פרידמן.

הראיון שלו עם אובמה, שצולם בשבת ושפורסם ביום ראשון (5.4.15), היה יוצא דופן גם בפורמט הדיגיטלי שלו וגם באורכו.

הוא נתן לאובמה פורום נרחב להגן על עסקת המסגרת, שעליה סיכמו בשבוע שעבר אירן ושש המעצמות, כולל ארה"ב. מסמך מחייב יסוכם רק בחודש יוני.

בקול רגוע ומדוד אובמה הסביר כי עסקה זו היא האופציה המדינית הטובה ביותר לעצור את האיום הגרעיני של אירן. זו, הוא אמר, תספק מערכת ניטור כמעט חסינת תקלות, כדי להבטיח שטהרן לא תייצר שום נשק גרעיני לפחות במשך 20 שנים.

"הייתי מאוד ברור שאירן לא תשיג נשק גרעיני במשמרת שלי", אמר אובמה. "הם צריכים להבין שאנחנו מתכוונים לזה".

אובמה הקדיש כרבע מהראיון בניסיון להבטיח לנתניהו ולישראלים בכלל כי עסקה זו הופכת את מדינתם ואת האזור לבטוחים יותר, במיוחד בגלל שהוא מאריך את הזמן שיאפשר לאירן לפרוץ טכנולוגית לייצור פצצה גרעינית עד לשנה. חוץ ממנהיגים אירניים, נתניהו היה ראש המדינה היחיד שאובמה הזכיר בשמו במהלך הראיון שלו עם פרידמן.

ביטחונה של ישראל ומערכת היחסים של ארה"ב עם ישראל, אמר אובמה, הם עניין אישי בעבורו. "הייתי עקבי באומרי כי ההגנה שלנו על ישראל היא בלתי ניתנת לערעור", אמר אובמה.

"הייתי רואה בזה כישלון שלי, כישלון בסיסי של הנשיאות שלי, אם במשמרת שלי, או כתוצאה מעבודה שעשיתי, ישראל הייתה הופכת לפגיעה יותר. זה לא רק כישלון אסטרטגי, זה יהיה כישלון מוסרי", אמר אובמה.

"זה קשה כמו כל דבר שאני עושה, בגלל הזיקה העמוקה שאני חש כלפי העם בישראל וכלפי העם היהודי. זה היה קשה באופן אישי לשמוע ביטויים לפיהם הממשל הזה לא עשה כל שביכולתו כדי לשמור על האינטרסים של ישראל", אמר אובמה.

היה זה גם מטריד, אמר אובמה, לשמוע "טענות לפיהן יש לנו הבדלי מדיניות רציניים מאוד, שלא נשמעים בהקשר של החברות העמוקה והתמידית, של הדאגה וההבנה של האיומים שיש לעם יהודי לאורך ההיסטוריה ועד היום. זה משהו שאני מחויב לו אישית ומרגיש קשר רגשי חזק אליו".

לישראל יש זכות להגן על עצמה, אמר אובמה, והוסיף כי ארה"ב תמכה בזכות זו, במיוחד על-ידי מתן מערכת "כיפת ברזל" שיירטה את הרקטות של חמאס שנורו במהלך המלחמה בעזה בקיץ שעבר.

"אין לנו בעלת ברית גדולה יותר מישראל במזרח התיכון. הנחיתי את הצוות שלי לעבוד עם הישראלים כדי לבנות שיתוף פעולה מודיעיני צבאי חסר תקדים שכבר קיים", אמר אובמה.

האינטרסים שבליבת הפעילות של אמריקה במזרח התיכון אינם מבוססים על נפט או חששות אסטרטגיים טריטוריאליים, אמר אובמה. "אינטרס הליבה שלנו הוא, שכולם יחיו בשלום, שהוא מסודר, כי בעלי הברית שלנו לא יותקפו, שפצצות חבית לא יונחתו על ראשיהם של ילדים ושתזוזות ענק של אוכלוסיות מאזורי מלחמה לא יתרחשו. האינטרסים שלנו נוגעים רק לצורך לוודא שהאזור מתפקד", אמר אובמה.

"אם הוא עובד היטב, אנחנו בסדר", הוא אמר.

מניעת נשק גרעיני מאירן תסייע לייצב את האזור, אמר אובמה. ארה"ב היא חזקה מספיק, ציין, כדי להרשות לעצמה את הסיכונים הכרוכים בעסקה הדיפלומטית הזו.

טראומה היסטורית

אבל הוא הבין, לדבריו, שהיא הותירה את ישראל כשהיא חשה פגיעה. "זה משטר שברמות הגבוהות ביותר שלו הביע רצון להשמיד את ישראל, שהכחיש את השואה, שהביע רעיונות אנטישמיים ארסיים ושהוא שולט על ארץ גדולה, עם אוכלוסייה גדולה ויש לו צבא מתוחכם", אמר אובמה.

"אז לישראל יש זכות להיות מודאגת לגבי אירן. הם צריכים להיות מודאגים לחלוטין מכך שאירן לא תקבל נשק גרעיני", אמר אובמה.

"מה שהייתי אומר לעם בישראל, עם זאת, הוא שאין נוסחה, אין אפשרות למנוע מאירן להשיג נשק גרעיני בצורה יעילה יותר מהיוזמה המדינית והסכם המסגרת ששמנו לפנינו", אמר אובמה.

"אנחנו יודעים שתקיפה צבאית או סדרה של מתקפות כאלה יכולה לעכב את תוכנית הגרעין של אירן לתקופה של זמן, אבל כמעט בוודאות תגרום לאירן למהר לעבר פצצה, תספק תירוץ לקיצונים בתוך אירן לומר שזה מה שקורה כאשר אין לך פצצה גרעינית, התקפות אמריקניות", אמר אובמה לניו-יורק טיימס.

"אנחנו יודעים שאם לא נעשה דבר חוץ מלשמור על הסנקציות, אז הם ימשיכו עם בניית התשתית הגרעינית שלהם ולא תהיה פחות הבנה לגבי מה שקורה", אמר אובמה.

"בעולם מושלם, אירן הייתה אומרת, 'לא תהיה לנו כל תשתית גרעינית בכלל', אבל מה שאנחנו יודעים הוא שזה הפך לעניין של גאווה ולאומיות בעבור אירן. גם מי שאנו רואים כמתונים וכרפורמים ביותר תומכים בתוכנית הגרעין הפנימית של אירן, ובהתחשב בעובדה שהם לא ייכנעו לחלוטין, בהתחשב בכך שהם לא יכולים לענות על הסף שראש הממשלה נתניהו קובע, שאין מנהיגים אירניים, שיהיו לעשות את זה, ובהתחשב בעובדה שמדובר במדינה שעמדה במלחמה של שמונה שנים ובמיליון אנשים מתים, הם כבר הוכיחו את עצמם מוכנים, אני חושב, להתמודד עם קשיים כאשר הם רואים בנושא עניין של גאווה לאומית או, במקרים מסוימים, הישרדות לאומית".

"עבורנו, לבחון אפשרויות אלה ולומר לעצמנו, 'יודעים מה, אם תהיה לנו מערכת פיקוח נמרצת, חסרת תקדים, ואנחנו נדע בכל נקודה לאורך השרשרת הגרעינית שלהם בדיוק מה שהם עושים במשך 20 שנים, ובמשך 10 השנים הראשונות התוכנית שלהם לא רק שתוקפא, אלא גם במידה רבה תיסוג לאחור, ואנחנו יודעים שגם אם הם ירצו לרמות תהיה לנו לפחות שנה, שזה בערך פי שלושה ממה שהיה לנו עד עכשיו, ויהיו לנו תובנות לתוך התוכניות שלהם כפי שלא היו לנו בעבר', בנסיבות האלה, הרעיון שאנחנו שלא היינו צריכים לחתום על העסקה עכשיו ושזה לא עומד באינטרסים של ישראל הוא פשוט לא נכון", אמר הנשיא.

"עכשיו, מה שאתה יכול לשמוע מראש הממשלה נתניהו, ואני מכבד זאת, הוא הרעיון האומר, 'תראה, ישראל היא פגיעה יותר. אין לנו את הלוקסוס של בדיקת הצעות כאלה כפי שאתה עושה", ואני מבין את זה לחלוטין. ומעבר לכך, אני מבין לחלוטין את חששה של ישראל לאור ההיסטוריה הטרגית של העם היהודי, על כך שהם לא יכולים להיות תלויים רק בנו כדי לשמר את הביטחון שלהם באופן מושלם", אמר אובמה.

"אבל מה שהייתי אומר להם הוא שלא רק שאני מחויב באופן מוחלט לשמר את יתרונה הצבאי האיכותי של ישראל, ושהם יכולים לספק הרתעה לכל התקפה עתידית אפשרית, אלא שאני מוכן להתחייב בפני כל השחקנים בשכונה, כולל אירן, בבהירות, שאם ישראל תותקף על-ידי כל מדינה, שאנו נעמוד לצד ישראל. וזה, אני חושב, צריך להיות... מספיק כדי לנצל את ההזדמנות הזו של פעם בחיים - כדי לראות אם אנחנו יכולים לפחות להוריד את נושא הגרעין מהשולחן", אמר אובמה.

תאריך:  06/04/2015   |   עודכן:  06/04/2015
עופר וולפסון
+סגירת המתקן בפורדו ופיקוח חופשי
00:11 07/04/15  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
השר לענייני מודיעין הציג בפני כתבים זרים רשימת נקודות שלדעת ישראל חייבות להיכלל בהסכם הסופי בין המעצמות לבין אירן  ▪  בין הנקודות: עצירת פיתוח הצנטריפוגות המתקדמות והפחתת מספרן, הוצאת מצבורי האורניום המועשר משטחי אירן, חשיפת פעילות העבר של אירן ביחס לגרעין ועוד
(המתקן בפורדו. לא להסתפק בהשעיית הפעילות [צילום: AP])
+"מלחמת העולם הגרעינית החלה בששת הימים"
19:57 06/04/15  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ירון זכאי, איש המוסד לשעבר, שהתמחה בלוחמה גרעינית, טוען ש"שמלחמות עולם מתפתחות במשך שנים עד שהן מתפרצות. מלחמת העולם השלישית, זו הגרעינית, החלה בכלל ב-1967"
(ששת הימים. כאן הכל התחיל [צילום: לע"מ])
+הצהרת לוזאן על הגרעין האירני: תובנות והמלצות
11:54 06/04/15  |  עמוס ידלין   |   לרשימה המלאה
הפרמטרים להסכם העתידי והכולל בין אירן לבין מעצמות המערב, כפי שפורסמו על-ידי הממשל האמריקני בשבוע שעבר, מדגישים את הבעייתיות שבהסכמות לכאורה בין המעצמות לאירן  ▪  תובנות המבארות את משמעויותיהם המורכבות של הפרמטרים שפורסמו, והמלצות למדיניות באשר להמשך המשא-ומתן עם אירן בנושא הגרעין
הנשיא אובמה נושא דברים בבית הלבן ב-2 באפריל 2015 לאחר ההודעה על ההבנות בין הצדדים בשיחות הגרעין בלוזאן, שוויץ [צילום: AP]
+דגירה איטית
10:22 06/04/15  |  יבשם עזגד   |   לרשימה המלאה
כורי דגירה איטיים, שיתבססו על איזוטופ קשה ביקוע אחר שאפשר להופכו לאורניום 233 - הפתרון שייתן לאירן גרעין, ויותיר אותה לא מסוכנת
(בלי לפוצץ... [צילום: AP])
+הרהורים על ההסכם עם אירן
09:23 06/04/15  |  גרשון אקשטיין   |   לרשימה המלאה
שם המשחק הוא הצלחת הפיקוח - מדוע למשל אין פיקוח מושלם לרבות בסיסים צבאיים? מדוע אירן שוללת ביקורות פתע?
(המו"מ על הגרעין האירני. לא סוגרים את כל הקצוות [צילום: AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אובמה: "אם ישראל תותקף, נעמוד תמיד לצידה"
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ב 1967
6/04/15 12:43
2
עובדיה הוכמן
6/04/15 13:14
3
באום
6/04/15 13:14
4
אביאלי
6/04/15 13:36
5
אביאלי
6/04/15 13:53
6
ויותר עקבי
6/04/15 14:25
7
הגוי..
6/04/15 14:35
8
צורי
6/04/15 15:20
9
מסעודה משדרות
6/04/15 15:23
10
שמאל או ימין?
6/04/15 15:52
11
ויטיל אמברגו
6/04/15 16:19
12
הגוי..
6/04/15 16:45
13
מספיק! זה מפיק!
6/04/15 16:54
14
סניל
6/04/15 17:06
15
בן שלמה
6/04/15 17:18
16
סתם 1
6/04/15 17:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
"כורי דגירה" גרעיניים עשויים לתת לנו ארכה של אלפי שנים, למציאת פתרון טוב יותר למשבר האנרגיה. כורים עתידיים כאלה עשויים לאפשר לאירן הפעלת תחנות כוח גרעיניות שלא יהוו איום צבאי. הבעיה היא שכורי הדגירה הקיימים כיום מבוססים על תגובת שרשרת גרעינית בפלוטוניום 239, "חומר הנפץ" של פצצה גרעינית מתקדמת. מצד שני, ככל שיהיו בעולם יותר כורי דגירה, מחיר הנפט ירד, ואיתו העוצמה הפוליטית של בעליו.
06/04/2015  |  יבשם עזגד  |   כתבות
אני לא ממצביעי הליכוד וגם לא מאוהדי ביבי נתניהו, אך אם ברבות הימים יסתבר שהסכם הגרעין עם אירן הוא רע למדינות העולם ולישראל בפרט. ונתניהו יגיד "אמרתי לכם ולא הקשבתם לי", ואני אסכים עמו.
06/04/2015  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
"איננו מקבלים את הלגיטמיות של המשך ההתנחלויות הישראליות, הגיע הזמן שההתנחלויות ייפסקו, ישראל חייבת למלא את ההתחייבויות שלה להבטיח שהפלשתינים יוכלו לחיות, לעבוד ולפתח את החברה שלהם.וישראל חייבת לנקוט צעדים לאפשר זאת, העם הפלשתיני סבל את הכאב של העקירה, עמד בהשפלות יומיות שבאו עם הכיבוש".
06/04/2015  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
ההגדה של פסח מספרת, כמעשה של שיגרה, כי בכול דור ודור מציל אותנו הקב"ה מידם של האויבים שהתקבצו סביבנו כדי לכלותנו. השנה, בעקבות חתימת הסכם ההבנות בין אירן למעצמות, הסכם שיירשם בדפי ההיסטוריה כמועד הולדתה של האימפריה האירנית הגרעינית, נראה כי אין לנו אפשרות להמשיך לסמוך רק על אלוהים. עכשיו צריך להיות ברור לישראל שאם ידנו המסייעת לא תצטרף לכוח השמימי המושיע, גם האל הטוב לבדו לא יוכל להביא לנו את הישועה בקרב העתידי הצפוי לנו נגד כול מבקשי נפשנו. וזו בדיוק השעה שבה חייבת ישראל לגבש מדיניות אסטרטגית התקפית וחשאית, שבעקבותיה יוכל העולם להתחיל להבין, אף אם בדרך עקיפה, כי לישראל הקטנה יש יכולות מדהימות לסייע לעצמה, ולא רק בנתיב של תקיפה אווירית נגד אתרי הגרעין האירניים שזכו לחותמת "כשרות" אמריקנית.
06/04/2015  |  עמי דור-און  |   כתבות
שר הביטחון, משה יעלון, תקף (יום א', 5.4.15) את הסכם הגרעין בין המעצמות לאירן וכינה אותו "הישג אירני עצום וטעות היסטורית של המערב".
05/04/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי  
נתניהו: הסכם הגרעין מסוכן לארה"ב  /  איציק וולף
העסקה עם אירן - איום על קיום ישראל  /  עופר וולפסון
נתניהו: ההסכם יסלול הדרך לפצצה אירנית  /  איציק וולף
האימפריה האירנית החדשה  /  יוני בן-מנחם
הסכם רע (מאוד)  /  גיא דויטש
העת להתעלות  /  צ'לו רוזנברג
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
דן מרגלית
דן מרגלית
פעמיים הודעת בשבת - וכפחדן עלוב בשם "גורם מדיני בכיר" במקום להתייצב מול המצלמות - כי צה"ל יתקוף את רפיח גם אם תהיה עסקה    כמובן, כדי שלא תהיה
דרור גרין
דרור גרין
מזאי אינו מתאר את החייל הרוצח את קורבנותיו כמי שמייצג את הרוע המוחלט, אלא כמי שנקלע, מרצון או שלא מרצון, כמו קורבנותיו, לסצינה שבה עליו לשחק תפקיד
מפטרלים על גבול לבנון [צילום: אייל מרגולין/פלאש 90]
דוד טונין
ההתפתחויות בלבנון מאז מלחמת לבנון הראשונה ועד היום הוכיחו במדויק את צדקתו של יובל נאמן לגבי הצורך בשליטת צה"ל בדרום לבנון לזמן בלתי מוגבל כתנאי היחיד לביטחון ישראל בגבול הצפון
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il