|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

אושר מתווה הגז ברוב של 59 מול 51 ח"כים

בעקבות אי-השגת רוב - לא הועלה להצבעה נושא העברת הסמכויות מהשר דרעי - כך שאישור המתווה נותר הצהרתי בלבד השר שטייניץ: "העיכובים כבר גרמו לנו נזק של עשרות מיליארדים"
07/09/2015  |   עופר וולפסון   |   חדשות   |   גז טבעי   |   תגובות
מאת: עופר וולפסון  |    |  תגובות    גז טבעי
דיון הפגרה. הגיעו לטונים גבוהים [צילום: יונתן סינדל / פלאש 90]

בינתיים, הגז נותר בקרקעית הים [צילום: פלאש 90]

לאחר שעות של דיונים, הכנסת אישרה (יום ב', 7.9.15) את מתווה הגז שהציג ראש הממשלה בנימין נתניהו, ברוב של 59 ח"כים, לעומת 51 מתנגדים.

כחלק מהדיון המיוחד באמצעה של פגרת הקיץ, הכנסת הייתה אמורה להצביע גם בסוגיית העברת סמכויות אישור פעילות מונופולים משר הכלכלה אריה דרעי (הידועה כסעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים) - שסרב להפעיל את סמכותו לאשר מסלול מהיר לעסקת הגז עם חברות אנרגיה - לממשלה. בסופו של דבר, הממשלה לא הצליחה לרשום לעצמה רוב בסוגיה זו בספירה המוקדמת שערכה בקרב הח"כים, ולפיכך הנושא לא הובא להצבעה. בעקבות זאת, ההצבעה בכנסת על המתווה הפכה להצהרתית בלבד, שכן לא היה כל צורך באישור בית המחוקקים למתווה.

אם לא יחולו התפתחויות נוספות, וסעיף העברת הסמכויות לממשלה לא יעמוד בפני הכנסת יחזור נתניהו לנסות ולהפעיל לחצים על דרעי לאשר את המתווה בעצמו, שכן נכון לעכשיו, למרות אישור המתווה בכנסת, הוא נותר תקוע בפועל. סעיף נוסף בחוק מאפשר לממשלה לכפות על דרעי לאשר את ההחלטה, אולם לא נראה שתשתמש בסמכות זו. האפשרות האחרונה, אליה מכוון דרעי עצמו, הוא המתנה לכניסתו של הממונה החדש על ההגבלים, שטרם נבחר, אשר יאשר את המתווה בעצמו.

מפתחי שדות הגז הטבעי נובל אנרג'י וקבוצת דלק עשויות בסופו של דבר לפנות לבוררות כדי להתקדם בפיתוח שדה "לוויתן" הענקי, ולדלות סוף-סוף את אוצרותיו.

"העיכובים כבר עלו לנו עשרות מיליארדים"

שר התשתיות, האנרגיה והמים, יובל שטייניץ, אמר בפתח הדיון במתווה כי "הממשלה מציגה את המתווה בכנסת ומצפה לקבל את תמיכתה שיש לה ערך מוראלי ומוסרי אבל גם ערך כלכלי חשוב כי שווקי העולם מסתכלים עלינו. מאגרי לוויתן, כריש ותנין יכלו כבר להכניס לקופת המדינה עשרות מיליארדים. חמש שנים ושלושה חודשים חלפו מאז גילוי לוויתן ולא קרה מאום. אוצר הטבע הזה עדיין נח לו כאבן שאין לה הופכין בעומק הים התיכון. במקום להשיק מתווה שיאפשר פיתוח מהיר שלו, היינו עסוקים בריבים וויכוחים בין רגולטורים. עלות העיכוב בתמר - עשרים מיליארד שקל".

השר שטייניץ הוסיף: "כולם מסכימים שהמצב הקיים לא בריא. יש לנו שדה אחד, קבוצה אחת מונופול אחד. חברות בינלאומיות הפסיקו לעסוק בחיפוש גז ונפט בתחומי ישראל. חלק היו כאן וגירשנו אותן. אם היינו אטרקטיביים והמתווה היה מאושר לפני כמה שנים אז כמו שבמצרים, קפריסין וקנדה מחפשים גז כך היה קורה גם כאן. בסוף יש עובדות בסיסיות של היגיון וכלכלה שאין להתכחש להן. איפה שכדאי- החברות הבינלאומיות מגיעות. מי שמתעלם מכך מתעלם מהמציאות. ללא פיתוח לוויתן נהיה מדינת חלם שפספסה הזדמנות.

"המצב בעייתי גם מבחינת ביטחון אנרגטי. פיתוח השדות בגלל עומקם עולה מיליארדים. משמעות נוספת היא שתקלה בצינור יבשתי ניתנת לתיקון תוך ימים ותקלה בצינור ימי רדוד – שבועות. תקלה בעומק של שני ק"מ לוקח חודשים לפעמים ולכן התלות במאגר אחד פירושה אפשרות להפסקות חשמל של חודשים עד תיקון. אנחנו לא יכולים להיות ערבים לביטחון האנרגטי כל עוד לא יהיו עוד שדות".

הוא אמר כי "המתווה אמור ליצור תנאים לפיתוח לוויתן תוך ארבע שנים. בנוסף, לצמצם את האחזקות הצולבות- כניסת משקיעים חדשים גם לחיפושי שדות חדשים, תוך קביעת מחירים מאוזנת.

"המתווה קובע תנאים והתחייבות לפיתוח לוויתן. המתווה כולל שינוי מבני בתמר. דלק תמכור כל אחזקותיה תוך שש שנים. יש כאן מצב שעדיף במבנה האחזקות. יתרה מזו אין שום תמריץ לחשוף שדות חדשים ולכן מטרת המתווה היא שחברות בינ"ל יחזרו לחפש כאן גז. לפי הסקרים שבידינו יש עוד כמויות גז ניכרות ובוודאי גם נפט שממתינות לגילוי במים הכלכליים שלנו. וזה הכי טוב מבחינת המונופול והביטחון האנרגטי שלנו".

בהתייחסו לשאלות חברות הכנסת זהבה גלאון (מרצ) ושלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), אמר: "ידענו שהחיפושים במצרים התחדשו אך לא ידענו על מציאת שדה. קשה לדעת על גילוי שדה לפני שמגלים אותו. במצרים גילו גז לפני 20 שנים, אפשרו לייצא שליש וקבעו מחירים נמוכים. הם חשבו שהם חכמים גדולים ומכרו לנו גז במחיר דומה. השוק קפא והחברות הבינ"ל הקפיאו פעילות ומצרים נקלעה למצוקה בגלל כשל רגולטורי. היא החלה לייבא גז. לפני כשנה בדומה לנו, סיסי השיק מעין מתווה גז עם מחיר תקרה. הוא נתן הטבות מס לחברות והבטיח דברים נוספים ליציבות רגולטורית. אז חזרו חברות לחפש גז במצרים".

נכון לעכשיו, למרות התגלית, שר האנרגיה הודיע שמצרים מבקשת לייבא גז מישראל. "אם נמשיך להמתין ויהיו תגליות נוספות במצרים וקפריסין, ייתכן שלא יזדקקו לגז הישראלי במצרים וירדן. במקרה כזה איבדנו הזדמנות מדינית וכלכלית אנרגטית. מי שעומד במקום נשאר מאחור. אלו עיכובים שיכולים להימשך גם שנה ושנתיים".

ביחס למחיר אמר: "כיום אין פיקוח על המחירים. הוספנו שלושה מנגנונים מרסני מחיר, שמבטיחים שהמחיר יישאר זול מהממוצע ברוב מדינות ה- OECD. המתווה המוצע אינו מקל על חברות הגז. אנחנו המדינה שמטילה על החברות את המגבלות הכי קשות בעולם המערבי".

"ההצבעה - חסרת כל משמעות מעשית"

ח"כ דב חנין, מן המתנגדים הבולטים למתווה, אמר בעקבות ההצבעה על מתווה הגז: "אסור לטעות - נתניהו נכשל היום בניסיונו להשיג את אישור הכנסת למהלך שביקש כדי לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים ולקדם את מתווה הגז שערורייתי. ההצבעה על מתווה הגז בכנסת היא חסרת כל משמעות מעשית ונעשתה בתום דיון שממנו בחרו מרבית השרים וחברי הקואליציה להיעדר באופן מוחלט. ההישג של התייצבותה המאוחדת של האופוזיציה בא בעקבות התגייסות ציבורית ומאבק ציבורי ואני קורא לציבור להמשיך להשמיע את קולו כדי לעצור את המשך קידום המתווה".

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), מתנגדת בולטת נוספת, אמרה מעל בימת הכנסת: "שיקרתם לציבור, בגדתם בו, הכול כדי לשרת את הכסף הגדול. במתווה הזה מחקתם את כל הסמכויות של הריבון, את הפיקוח על המחירים, את היכולת לקבוע שיש הגבל עסקי ושיש להיאבק במונופולים. נגחתם בכל מי שהיה מספיק אמיץ לדבר נגד. גזלתם את ההזדמנות הגדולה ביותר להורדת יוקר המחיה. אני מתביישת בשביל השר שטייניץ על הנאום שנשא כאן. אפילו אחרון הסוחרים לא היה מצדיק את מי שבא איתו במו"מ כמוך. לא היה ראש מדינה שעבד קשה כ"כ בשביל מונופול. יו"ר הכנסת אדלשטיין - הדיון במליאה הוא בושה וחרפה. שולחן הממשלה ריק בדיון על משק הגז? שר האוצר כחלון - איזו אכזבה. מראית העין של סיעת כולנו שמתלבטת. רק לשמוע את דברי השבח של הח"כים למתווה. הרי ברור שיש עסקה בין שר האוצר לרה"מ, עסקה רקובה שריח רע עולה ממנה. אנחנו יודעים שהבטחת לו את מספר האצבעות שיזדקק להן. יש לך הזדמנות אחרונה להראות בשביל מי אתה עובד - למען הטייקונים או הציבור הרחב".

חברות הקידוח: "הכנסת אמרה 'כן' לקידום משק הגז"

משותפויות הגז דלק קידוחים ואבנר נמסר: "הכנסת אמרה היום את דברה בהכרעה דמוקרטית. הכנסת אמרה היום 'כן' לקידום משק הגז הטבעי בישראל. כעת נפתחה הדרך לביצוע השקעות העתק הנדרשות לפיתוח מאגר "לוויתן" ולהרחבת פרויקט "תמר", באופן שיבטיח לישראל עצמאות אנרגטית מוחלטת וניצול של חלון ההזדמנות הגיאו-פוליטי לייצוא גז למדינות השכנות. תגליות הגז הן מנוע צמיחה עתידי של המשק הישראלי ויובילו להכנסות של מאות מיליארדי שקלים לאזרחי המדינה, לפיתוח התעשיה הישראלית וליצירת אלפי מקומות עבודה חדשים. מדינת ישראל איבדה שנים יקרות בגלל עיכובים פוליטיים ורגולטוריים, אך היום הכנסת הכריעה חד-משמעית שיש לפעול לאלתר לפיתוח המאגרים. אסור לבזבז זמן על עיכובים פוליטיים נוספים, יש לסיים את ההליכים הנדרשים ולצאת לדרך חדשה".

מנובל אנרגי' נמסר כי "אישור המתווה היום על-ידי הכנסת הינו צעד חשוב בדרך לאישורו הסופי. אנחנו קוראים לממשלת ישראל ליישם את המתווה במהירות האפשרית כדי שנוכל להתקדם עם פיתוח לוויתן והרחבת תמר. לאחר אישורו הסופי של המתווה נוכל לקדם ולהביא לידי סגירה את חוזי הייצוא הנדרשים, לבנות מחדש את צוותי העבודה של הפרויקט לסגור את חוזי הביצוע הנדרשים עם ספקים כולל ספקים מקומיים ולגייס את המימון החיצוני הנדרש. כל אלו יוכלו להביא להחלטת השקעה סופית בפרויקט לוויתן".
רשימת ההצבעה השמית - מתווה הגז הטבעי / טבלה
59 ח"כים תמכו בהחלטת הממשלה ו-51 התנגדו; יו"ר הכנסת הודיע בתום הדיון כי הממשלה משכה את הדיון וההצבעה על העברת הסמכויות

תאריך:  07/09/2015   |   עודכן:  07/09/2015
עופר וולפסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אושר מתווה הגז ברוב של 59 מול 51 ח"כים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  גז טבעי
שאלת ניגוד העניינים של שר האוצר, משה כחלון, בנוגע למשק הגז בשל קשריו עם קובי מימון, נמצאת בשלבים מתקדמים. כך מוסרת המדינה לבג"ץ (יום א', 6.9.15) בתגובתה לעתירת התנועה לאיכות השלטון בנושא זה.
06/09/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
שנים רבות לא נמצא גז בישראל עד שהיה צורך לפתות משקיעים בתנאים מפליגים. משקרה הבלתי ייאמן ונמצא הגז, התחוללה סערה שפתחה מחדש את תנאי העסקה עם חברות הגז, עניין בעייתי כשלעצמו. אז הוקמה ועדת ששינסקי שקבעה כי מרבית רווחי הגז יועברו באמצעות מיסוי ישיר ועקיף לקופת האוצר וממנה לאזרחי ישראל. משנקבע הדבר, נוצר מצב שבו אינטרס הציבור וחברות הגז הוא משותף: למכור כמה שיותר כדי להרוויח. זה לא קרה. הוקמה עוד ועדה. ועוד ועדה. וארגוני שמאל במסווה "חברתי" ושדרנים "חברתיים" שלא מבינים בכלכלה, ואריה דרעי שפוחד מהצל של החבורה שחלילה עלולה לתייג אותו כ"אנטי-חברתי" - ולפי שעה הכל תקוע.
06/09/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
למעלה מ-40 שנה אחרי שאפרים קישון טבע את הכינוי "פרטאצ'יה" לתיאור הברדק הישראלי האופייני, התופעות הללו חיות וקיימות בכל תחומי החיים הנה כמה דוגמאות אקטואליות
04/09/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
עשרות אלפי מילים, טונות של נייר, מאות פוסטים ותגובת בפייסבוק ולא פחות ציוצים בטויטר עסקו במה שמכונה "מתווה הגז". כמות המידע האמיתי והמדומה שאליו נחשפתי הפכו את חוסר היכרותי עם הנושא לגדולה עוד יותר והביאה אותי לחשוב סתם בהגיון פשוט.
02/09/2015  |  יורם דורי  |   מאמרים
ראש הממשלה בנימין נתניהו יניח על שולחן הכנסת את מתווה הגז. זאת כדי לאפשר קיום דיון בסוגיה במליאת הכנסת.
02/09/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   גז טבעי  /  מי ומי  
ירידות שערים: קבוצת דלק צונחת 11%  /  הלל קורן
מתווה הגז לא יעלה להצבעה ביום ד'  /  הדי כהן
"להקפיא קידום מתווה הגז לנוכח הגז המצרי"  /  איציק וולף
הרז של הגז  /  אסתר שניאורסון גרי
שיר נכאים על החמצת תגלית הגז  /  שמעון זיו
צל"ש ענקי, וגם פרס פוליצר?  /  דרור אידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il