|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

סיכום 2003 בשוק הרכב הישראלי

הגורם האנושי בנוף המוטורי לקראת 2004
30/12/2003  |     |   חדשות   |   סיכומי 2003   |   תגובות
מאת: עמוס באר  |      סיכומי 2003

הרגולטור - בועז סופר

מעטים מבין אנשי ענף הרכב בישראל יזכרו את שנת 2003 לטובה. חודשי ההמתנה למלחמה במפרץ היו ארוכים ומורטי עצבים, ולמעשה שיתקו לחלוטין את רכישת המכוניות החדשות.

ההתאוששות שבאה עם תום מלחמת הבזק בעירק החזירה את המצב לקדמותו, כלומר דשדוש כללי בו מעטות ההפתעות ורבה החזרה למצב שהיה נהוג בשוק לפני עשור - כאשר מותג בודד מלך ללא עוררין בשוק הרכב הישראלי: מה שהיתה פעם סובארולעם ישראל, הפכה מזדה עבור ציי הרכב של חברות הליסינג.

חברה בודדת, דלק מוטורס, הגיעה לפלח שוק של כרבע מהמכירות המקומיות, תוך שמנהלי החברה יואב חפץ, ישי רבינוביץ, יורם מזרחי ועוד מספר מצומצם של חבר'ה חרוצים, מתפקדים כמקהלה מתוזמרת היטב על-ידי גיל אגמון, אחד המנהלים המתוגמלים ביות במשק הישראלי, ולא בכדי.

מזדה נתונה בבעלות קונצרן פורד העולמי, וכאשר הוחלפה נציגת פורד המקומית - אליסון וו'יטלי, באחד - נוח מילר, איש לא התרגש מכך, אף שדלק מוטורס החזירה את פורד לכבישי ישראל לאחר שנות העדרות ארוכות.

לכאורה הגורם האנושי, זה האחראי לפי הממשלה לכל נגע תאונות הדרכים, הוא התורם יותר מכל למכירת רכב בישראל; תעיד על כך העובדה כי מרבית המכוניות דומות בתכונותיהן המוטוריות - ורק כישורי המנהלים הם הקובעים את רמת המכירות המקומית.

לא מדויק: רמת המכירות הינה פונקציה ישירה של שערי המטבעות הזרים. שנה של זינוק באירו, תוך נפילה הדרגתית בשער הדולר, עשתה שמות במכירת המכוניות האירופיות. מאידך, מגוון המכוניות האירופיות המשווקות בישראל עלה, ובולטות בו מכוניות רבות המיוצרות בספרד. השנה אף גדל חלקה של תורכיה כמקור ייצוא חשוב לשוק הישראלי.

אחת הסיבות לייבוא מדרום אירופה נעוץ עמוק בבגאז', דהיינו בתא המטען הנפרד - שאינו מקובל במדינות מערב וצפון אירופה, המצדדות בהאצ' באק בן 5 דלתות וירכתיים משופעים - אך אהוד מאוד על הנהג הישראלי ועל עמיתיו לאגן הים התיכון חובבי תצורת הסדאן.

אחת הסוכנויות שרשמה התאוששות יותר מבטיחה השנה היתה חברת UMI - נציגת ג'נראל מוטורס בישראל. הסוכנות נהנית ממעמד ייחודי, שכן הענק GM הינו שותף עסקי בה, להבדיל מכל יתר סוכנויות הייבוא המצויות בבעלות ישראלית טהורה. מתאילנד הביאה UMI טנדר חדש בשם D-MAX, אותו משום מה היא מסתירה מעין התקשורת באחרונה, על-אף שהשיקה אותו בקול תרועה רמה תוך קביעת תת-קטגוריה חדשה של רכב שטח האמור להיות בעל איכויות נסיעה המצטיינת בנוחותה.

לאחר שנים של שליטת המאגנום של מיצובישי בשוק הטנדרים רבי המינוע, הובא ארצה טנדר חדש - לשמחתם של הילדים המסכנים, אשר התענו שנים במושב ישר הזווית של כל שאר הטנדרים בהם אבא נהג בנוחות, בעוד הם סובלים מהטלטלות הבלתי מרוסנות מאחור.
GM גם הביאה השנה את דגמי דייהו תחת שם המותג שברולט, ולאחר תקופת צינון ארוכה שב ארצה בתרועה רמה היצרן הדרום קוריאני שפשט ולבש את צורתה של ג'נראל מוטורס החל מהדייהו רייסר - שהיה אופל קאדט ישן - עמו כבש רמי אונגר את השוק של תחילת שנות התשעים העליזות.

אונגר, אשר כבר החליף מספר סוכנויות בתולדותיו ותמיד קם על רגליו ולימד את כל מתחריו פרק כזה או אחר, נותר עתה בארץ עם דייהטסו וסאנגיונג - אשר על-אף שבימים אלה שוב מחליפה בעלות בקוריאה, הפעם לא תעזוב את אולמות התצוגה שלו בישראל.

השברולט מקוריאה נקלטה היטב בשוק הרכב הישראלי, ואפילו מינהל הרכב הממשלתי רכש ממנה כמות נאה, תוך שהוא נוטל עליו סיכון מחושב - הנובע מחוסר היכרות עם המותג החדש. שערו הנמוך של הדולר סייע במכירות השברולטים מלוכסני העיניים, וכל שנותר הוא לראות כיצד יעמדו המכוניות במבחן הזמן והאמינות הטכנית. כאשר הממונה הישיר על מכירתן הוא יוחאי שנער האמין והבקיא לעין שיעור ממרבית עמיתיו בעסקי הרכב הבינלאומיים, מרבית הסיכויים כי הדברים אכן יפעלו כשורה.

סוכנות נוספת שמעלה ציפיות להתאוששות מרשימה היא כלמוביל - כלמוטור. רכישת שחקן חיזוק - צבי פולק, מנכ"ל צ'מפיון סוכנות פולקסווגן, שעבר את הקוים לסוכנות שבבעלות משפחת חרל"פ - מסמלת את האצת השיפור בתוצאות העסקיות אשר עד אז יוחסו למנכ"ל חטיבת יונדאי - דני שביט. הוא זה שהחדיר את היונדאי מדגם גטס לשוק הרכב המקומי, תוך שהוא עושה שמות במכירותיהם של דגמים מתחרים, ובהם בעיקר הפונטו של פיאט, אשר סבלה השנה קשיים אכזריים במיוחד מבית ומחוץ. נחמה פורתא היתה למנכ"ל הסוכנות יקי אנוך, אשר מונה ליו"ר איגוד יבואני הרכב, בהחליפו את אלוף (מיל.) אביהו בן נון אשר הצהיר בטקס חילופי התפקידים, כי היה זה התפקיד הארוך ביותר אותו מילא במהלך הקריירה העשירה שלו.

ובכן, בכלמוטור - סוכנות מיצובישי מסתמן שינוי לטובה, עליו הכריז עוד המעצב אוליבייה בולי, אשר החליף את כל קו הדגמים המתיישן של החברה היפאנית שהייתה פעם מובילת השוק בישראל. הרבה עשן יצא מהמפלטים מאז שנותיה הדומיננטיות של מיצובישי, כאשר אפילו הפג'רו - ה'קינג' - נדחק על-ידי טויוטה. עכשיו, כשהוא בדרך לדאקאר, אולי תשוב ותעלה קרנו. בינתיים הצטרפו למיצובישי נטולת הכריזמה דגם חדש הקרוי לאנסר וכן רכב פנאי בשם אאוטלנדר אשר לפחות מבחינה חיצונית עונה על הציפיות. לציפיות העתידיות יש להוסיף את דגם הקולט החדש העושה דרכו באיטיות אבל בביטחה ואת הגראנדיס רחבת הנפח הפנימי - "אוטו לדוסים" כפי שנהג לכנות את הספייס וו'גון מייסד סוכנות מיצובישי בארץ, משה נגל.

נגל הוא שהיכה את סובארו מכה אנושה, ממנה לא התאוששה עד היום, ועתה כאשר מיצובישי מאיימת להביא את הלאנסר EVO 8, היא עלולה להכות אפילו את הסובארו הספורטיביות מדגמי אימפרזה STI המופלאים. סובארו, אגב, עשתה מהפך של ממש שעוד ידובר בו רבות בפקולטות למינהל עיסקי מכוניות, שכן ממכונית פשוטה להמונים הפכה לרכב נישה מעודן, הליך אשר ספק אם בעלי המניות חולקים עם חובבי ההגה את הנאתם ממנו.

פלח שוק שאי אפשר לסכם בלעדיו את השנה הינו זה הקרוי בארץ 'טנדרונים': אותם רכבי עבודה המיועדים כל המשפחה, לאמור - יצור כלאיים דו-שימושי, אשר לפחות בו שלטו הדגמים האירופיים -רנו קנגו, פיאט דובלו וצמד התאומות פיזו' פרטנר וסיטרואן ברלינגו. כאן שוב עשתה דלק מוטורס שמות בשוק, הביאה דגם בשם פורד קונקט, גדול וחזק מכל מתחרותיו, והעובדה כי גם מחירו היה גבוה יותר - שוב לא שינתה במקרה זה. השוק הישראלי המוכתב לרוב על-פי המחיר, הראה כי הוראת דלק מוטורס חזקה מכל.

לקונקט מנוע טורבו דיזל חזק, וכאן אולי נכונו עוד הפתעות במהלך 2004: אם שנת 2003 היתה המשך ישיר לשנות הדיזל בישראל - כמו גם בעולם - הרי שייתכן מאוד כי חגיגה מפוקפקת זו נסתיימה, וייקור הבלו על הסולר יביא לשינוי של ממש בנוף המוטורי המקומי.

עניין חם נוסף עליו מדובר כעת, הוא החלטתם של משרדי האוצר והתחבורה לחדש את תכניתם לרפורמה מקפת מקפת בענף ייבוא הרכב לישראל. צוות בינמשרדי שבחן את השינויים הרגולטוריים שנערכו לפני כשנה בענף, גילה כי בפועל לא חל כל שינוי בבלעדיותם המוחלטת של יבואני הרכב המקומיים, ולפיכך הוחלט לחדש את הרעיון המקורי לניתוק הקשר בין היבואן הישראלי ליצרן הרכב בחו"ל.

לפני כשנה אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת שינויים מבניים בענף הרכב, שעיקרם ביטול הבלעדיות של יבואני הרכב בישראל על-פי חוק, ואפשרו לכל יצרן רכב בחו"ל למנות לעצמו יותר מיבואן בודד כנהוג כיום. הוועדה הציעה שינויים מסוימים למשך 18 חודשים, שבמהלכם יערך מעקב אחר ההתפתחויות הנגזרות בענף הרכב, ובסיומם יוחלט על המשך הדרך.

בישיבה סוערת שנערכה בזמנו בוועדת הכלכלה, הסיר שר התחבורה דאז, אפרים סנה, את הצעתו המקורית להחלת תחרות חופשית לחלוטין בענף, והתנה את היבוא המקביל באישורם של יצרני הרכב הזרים. היצרנים לא ששו, מן הסתם, להעניק זכיונות יבוא לגורמים נוספים על אלה עימם הם מנהלים קשרים עסקיים מזה שנים ארוכות, ולפיכך למעשה לא הביאה בשנה החולפת ה"רפורמה" של סנה לכל שינוי מעשי בשוק הרכב המקומי.

בשל כך החליט עתה שר התחבורה, אביגדור ליברמן, לאמץ את המסקנות שהגיש לו ה"רגולטור" המרכזי בשוק הרכב המקומי - בועז סופר, סגן ממונה בכיר על הכנסות המדינה והאחראי על תחום הרכב באוצר, לבטל את הדרישה לקיומו של קשר ישיר בין היבואן הישראלי ליצרן הרכב בחו"ל.

השר ליברמן הנחה את ראשי הצוות - צבי יוזנט, הסמנכ"ל הנצחי במשרד התחבורה הפורש בימים אלה לגמלאות, ואת בועז סופר - לקבל את התייחסותם של יבואני הרכב, נציגי הצרכנים וגופים אחרים, להמלצות הוועדה. סביר כי נציגי הצרכנים יחזרו על טענותיהם כי פתיחת השוק תביא להוזלת המכוניות לנהגים הישראלים, בעוד שיבואני הרכב יטענו כי פתיחת השוק תגרום לסיכון בטיחותי, שכן המכוניות המודרניות מתוחכמות מאוד ודורשות טיפול בידי גורמים מוסמכים ומיומנים בלבד.

המכוניות אכן משתפרות ללא הרף, וב- 2004 הבאה עלינו לטובה, צפוי כי תהיינה יפות, חזקות וטובות מתמיד. האם הנהג הישראלי הממוצע יוכל להרשות לעצמו את הנאה שבנהיגתן, זו כבר שאלה אחרת.

תאריך:  30/12/2003   |   עודכן:  31/12/2003
עמוס באר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כאשר ניגשים לבחור את הסיפורים הבולטים של שנת 2003 בתחום המשפט, קשה להתלבט באשר ל"זוכה" במקום הראשון. ראש הממשלה אריאל שרון, הוא שמחזיק בהישג המפוקפק. הפרשיות הפליליות והציבוריות שנכרכו בשמו, ובשמם של שני בניו, עמרי וגלעד, לא היו מביישות כל רפובליקת בננות ממוצעת.
30/12/2003  |  נועם שרביט  |   חדשות
דירקטוריון בזק אישר בישיבתו היום (ג') את המלצת ועדת הכספים של הדירקטוריון לגבי תקציב החברה לשנת 2004.
30/12/2003  |  אלונה קורן  |   חדשות
בשנת 2003 חל גידול במספר התלונות במועצה לצרכנות - כ-34,000 תלונות, לעומת 2002 בה התקבלו 32,000 תלונות. כך עולה (יום ג', 30.12.03) מדוח סיכום השנה של המועצה לצרכנות.
30/12/2003  |  גלית יצחק  |   חדשות
הוועד היהודי-אמריקני (AJC) - הארגון היהודי החשוב ביותר בארה"ב, הודיע (יום ב', 29.12.03), כי הוא לא יגיש סיוע לנפגעי רעש האדמה בעיר באם, אירן.
30/12/2003  |  עומר כרמון  |   חדשות
שר האוצר בנימין נתניהו, פועל להעברת התקציב עד סוף השנה, אולם נראה כי לא יוכל לעשות זאת. לאחר שהלילה נסגר המשא-ומתן בין האוצר לסיעת שינוי, ניכרת היום (יום ג', 30.12.03) התקדמות במגעים בין האוצר לסיעות המפד"ל והאיחוד הלאומי.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
חיים רמון
חיים רמון
באופן צפוי לחלוטין, כל התוכניות ההזויות שקידם שר הביטחון התפוגגו בלי שום הישג    בעצם, התוכניות של גלנט השיגו דבר אחד - חיזוק השלטון האזרחי של החמאס
עידן יוסף
עידן יוסף
חדשות 12 נתנו במה מוגזמת למחאה נגד הממשלה, תוך פגיעה בטקס הדלקת המשואות הממלכתי במסך מפוצל לעצרת כיבוי המשואות    בתאגיד פתחו שידור ב"כאן דיגיטל" לעצרת המחאה בשוני ובקול ישראל נמנעו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il