|
240 דולר ליום עבודה [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
אגודת מורי הדרך ולשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל חתמו לאחרונה על הסכם עבודה חדש. ההסכם, המייצב את שוק התיירות למשך ארבע השנים הקרובות, נכנס לתוקף רטרואקטיבית מ-1 בדצמבר 2015, ועד 30 בנובמבר 2019.
ההסכם קובע כי בשנתיים הראשונות (עד 1 בדצמבר 2017), ימשיך שכר מורי הדרך בקבוצות תיירות נכנסת לעמוד על 225.50 דולר ליום עבודה, לרבות עלות מעביד. החל מתאריך זה ועד לתום ההסכם, יועלה שכר העבודה ב-15 דולר ליום עבודה, ויעמוד על 240.50 דולר ביום. שכר העבודה ישולם על בסיס שער הדולר היציג ביום ה-25 לחודש העבודה.
בהסכם החדש נקבעת הקמת מנגנון לתשלום פיצויים למורה הדרך בגין ימי מחלה. המעסיק יעביר לאגודת מורי הדרך את התשלום בגין ימים אלה, והאגודה תפקיד אותם בידי גוף מבטח במסגרת פוליסת ביטוח שתבטיח למורי הדרך כיסוי מלא בגין ימי המחלה הללו.
יחול על כל מורי הדרך בישראל
הישג משמעותי בהסכם זה הוא ביטול ההסתייגות למורי הדרך העוסקים בתיירות פנים. בהסכם הקודם, שעתה פג תוקפו, הוכנסה הסתייגות כזו. משמעות ההסתייגות היא שבמקרה שיינתן צו הרחבה של תנאי ההסכם לכל הגופים במשק, מדריכי תיירות הפנים לא ייכללו בו ושכרם יהיה נמוך יותר. בהסכם החדש הצליחה האגודה להביא לביטול סעיף זה. לפיכך, למרות שמדובר בהסכם עם הגוף המארגן את סוכני התיירות הנכנסת, הרי שניתן יהיה להרחיבו בעתיד גם למורי דרך המדריכים ישראלים ברחבי הארץ.
להסכם נוסף סעיף בדבר סכסוכים בין המעסיק לבין מורה הדרך אשר יוכרע ע"י ועדת בוררות קבועה. בוועדה זו ישבו נציג האגודה ונציג הלשכה, ובמידה ולא יגיעו להסכמה ביניהם, ימנו בורר מוסכם שלישי. החלטות ועדת הבוררות תהיינה סופיות.
יו"ר האגודה, בני כפיר, אמר בהתייחסו להשגת ההסכם: "ההסכם הזה מייצב שוק פרוע וקובע את מינימום השכר והתנאים הסוציאליים שישלמו הסוכנים למורי הדרך. יש בו מנגנון עידכון של השכר, שדרוג של התנאים הסוציאליים הקיימים באמצעות הוספת ביטוח קולקטיבי לימי מחלה, קביעה של מנגנון בוררות שמוציא מידי הסוכן את האפשרות להחליט בלעדית על שכר מורה הדרך במקרה של מחלוקת - וכל אלה בשיתוף פעולה מלא עם לשכת מארגני התיירות הנכנסת".
כפיר הוסיף: "אחד ההישגים המרכזיים הוא ביטול ההסתייגות שהייתה בהסכם הקודם ביחס למורי הדרך בתיירות הפנים. כשיוחל צו הרחבה על ההסכם החדש שעליו חתמנו זה עתה, הוא יחול על כל מורי הדרך בישראל. הצעד הבא הוא לנסות ולשכנע את שר הכלכלה לחתום על צו הרחבה של ההסכם החדש לכל מורי הדרך. זוהי פעולה שאותה ניסו להשיג כל יושבי הראש שאם נצליח לעשות זאת, זה יהיה הישג יוצא דופן".