תעריפי הנסיעה עליהם חתומים שרי האוצר והתחבורה קובעים כי נוסעי
רכבת ישראל הבאים מצפון הארץ ישלמו יותר מאשר נוסעים בדרום, אם יחליטו לנסוע לנמל התעופה בן-גוריון.
תעריף הנסיעות ברכבת ישראל ל/מתחנת נתב"ג אינו שוויוני ביחס לתחנות אחרות. כך למשל, נסיעה בין נהריה - ת"א עולה 46.50 ש"ח בעוד נסיעה בין נהריה - נתב"ג עולה 56.50 ש"ח (פער עצום של 10 שקלים!). אולם נסיעה מנהריה לערי השפלה שנמצאות מדרום לנתב"ג לוד/רמלה/כפר חב"ד/באר יעקב - עולה חצי שקל פחות - 56 ש"ח. זאת למרות שכאמור - התחנה דרומית יותר.
התעריף מנהריה לתחנות המקבילות באותו קו במערב (בערים מבוססות) גבוה מאשר בערי השפלה הנ"ל. כך למשל: נהריה - חולון: 50.50 ש"ח, נהריה - בת ים: 51 ש"ח, ונהריה - ראשל"צ: 56 ש"ח.
לעומת זאת, לתושבי הדרום יעלה הרבה פחות. נסיעה בקו באר שבע - נתב"ג: 31.50 ש"ח, באר שבע - לוד/רמלה/באר יעקב/כפר חב"ד (מדרום לנתב"ג): 31.50 ש"ח, ונסיעה בקו באר שבע - תל אביב: 31.50 ש"ח. כלומר, בניגוד לתושבי הצפון הם אינם נדרשים לתוספת של 10 שקלים.
שאלנו את
משרד התחבורה:
א. כיצד ייתכן שהתעריף לנהריה מערי השפלה נמוך מאשר מנתב"ג הנמצא על אותו קו מצפון להן?
ב. מדוע מופלות ערי השפלה לעומת המקבילות להן בקו אווירי ממערב?
ג. מדוע כאשר באים מדרום זהה תעריף ערי השפלה לתעריף בת"א, ואילו כאשר באים מצפון יש פער של 10 ש'?
- ברכבת ישראל הפנו אותנו למשרד התחבורה: "ככלל, מחירי הנסיעה ברכבת נקבעים על-ידי הממשלה בצו הפיקוח על המחירים".
- במשרד התחבורה בחרו שלא להשיב.
גם בצו החדש לפיקוח על המחירים שייכנס לתוקף ב-1 בפברואר 2016 לא תוקן העיוות. בעבר, כאשר התברר שאגד גובה מנוסעיו הבאים מצפון מחיר גבוה יותר מנוסעים היורדים בתחנות הביניים (מסעף הרצליה) מאשר בתחנה הסופית (בני ברק) - הורה משרד התחבורה על תיקון מיידי של העיוות.