עיריית תל אביב-יפו בשיתוף קהילת EcoMotion, מקיימת (ימים ה'-ו', 4-3.3.16) האקתון פיתוח יישומונים במטרה להתמודד עם אתגרי ההתניידות בגוש-דן, במתחם הספרייה בכלבו שלום. במשך כ-30 שעות ברצף, מפתחים המשתתפים באירוע יישומי מחשב ויישומונים בתחום התחבורה, בדגש על פתרונות אלטרנטיביים ומשלימים לרכב הפרטי. חמשת הצוותים שיפתחו את התוצרים הטובים ביותר יזכו בפרסים ויפלסו את דרכם לשלב הגמר שיערך במאי הקרוב.
זאת השנה השנייה בה עיריית תל אביב-יפו ו-EcoMotion משתפות פעולה בקיום האקתון בנושא פתרונות תחבורתיים. "האקתון" הוא מרתון פיתוח טכנולוגי הכולל משתתפים רבים בהם: מפתחים, מעצבים, יזמים וכל אדם אחר עם אמביציה ורעיון שניתן ליישום. השנה, על-מנת לשפר את רמת הפתרונות הטכנולוגיים, נוספו להאקתון שני ממדים - התייעצות ציבורית והתייעצות מקצועית. לראשונה, לקראת ההאקתון נערכה התייעצות עם הציבור הרחב באמצעות עמוד הפייסבוק של עיריית תל אביב-יפו בשאלה מהם אתגרי התחבורה המרכזיים בעיר כפי שחווים אותם התושבים והמבקרים בעיר בהתנהלותם היום-יומית. יותר מ-200 תגובות התקבלו ונותחו על-מנת לאפשר למפתחים תפישה מדויקת יותר של האתגרים כפי שנתפשים בעיניי הציבור הרחב. בנוסף, השנה ייערכו "שולחנות עגולים" בהם ישתתפו נציגים מקצועיים מהעירייה, אקדמאים ונציגי חברות טכנולוגיות בתחום התחבורה, פעילים ואזרחים. השולחנות העגולים נועדו להוסיף רובד מקצועי, לתת השראה ואף לייעץ למשתתפי התחרות במטרה לעודד פתרונות יעילים, מקיפים המתייחסים הן לרמת חוויית המשתמש ולמגוון הצרכים של משתמשי הדרך והן לשיח המקצועי העדכני בתחום.
לטובת התחרות עיריית תל אביב-יפו פותחת מאגרי מידע תחבורתיים ואחרים שברשותה, כולל מידע שהתקבל מנת"ע סביב עבודות הרכבת הקלה, שיסייעו לפיתוח היישומונים בתחום התחבורה במטרופולין גוש-דן. מאגרי המידע הפתוח (open-data) של תל אביב-יפו כוללים מידע על זמני הרמזורים, חניוני אחוזות החוף, תל-אופן, מספר המכוניות על הכביש ועוד.
ראש עיריית תל אביב-יפו,
רון חולדאי: "נושא התחבורה הוא אחד האתגרים המרכזיים, לא רק בתל אביב-יפו אלא בערים מטרופוליניות בכל רחבי העולם. משנה לשנה מספר המכוניות עולה בשעה ששטחה של העיר נותר קבוע, מה שמביא למצוקת חניה וגודשי תנועה. עבודות הרכבת הקלה מביאות איתן בשורה ואני מצפה ליום בו תחל פעילותה של מערכת הסעת המונים בעיר. עד שיגיע היום, העבודות מוסיפות לעומס התנועה ונדרשים פתרונות מיידיים להפחתת השימוש ברכב הפרטי ומעבר לאמצעי תחבורה אלטרנטיביים ומשלימים. למזלנו, תל אביב-יפו בורכה בפעילות יזמית וטכנולוגית ענפה. באמצעות תחרות פיתוח האפליקציות, אנו מעוניינים לרתום את היתרונות הקיימים בידע המקצועי והטכנולוגי בעיר לפתרון הבעיה הבוערת של צמצום השימוש ברכב הפרטי בהתניידות בעיר".
בועז ממו, מנהל הפעילות של EcoMotion: "נוסעי התחבורה הפרטית והציבורית הנכנסים למטרופולין מתמודדים עם עומס תחבורתי ההולך וגובר. אנו בקהילת EcoMotion שנוצרה בשיתוף פעולה בין המכון הישראלי לחדשנות לבין התוכנית הלאומית לתחליפי הדלקים, בתמיכת משרד הכלכלה, מאמינים כי אפשר וניתן לשדרג של חווית ההתניידות באמצעים טכנולוגיים כבר היום. מטרת התחרות היא לספק מענה מדויק יותר לצרכי התחבורה, ובמקביל גם למשוך יזמים חדשים ופתרונות חדשניים לתחום. אנו מקיימים את התחרות, בשיתוף עיריית תל אביב-יפו, זאת השנה השנייה ברציפות. את ההצלחה של ההאקתון הראשון ניתן לראות כבר בשטח עם פיתוחים שהבשילו והוצגו שם לראשונה".
האפליקציה הזוכה בהאקתון בשנת 2015 הייתה "אלתרנתיב" - אפליקציה שמחשבת מסלולי הגעה לפני קריטריונים כמו המסלול הזול ביותר, המסלול הספורטיבי ביותר וכו'.