ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה (יום ג', 8.3.16) את הדיון הרביעי במסגרת השימוע הציבורי לבלימת הקטל בכבישים, שהוקדש לטיפול בתשתיות הדרכים, בכבישים אדומים ובמעברי חצייה.
היו"ר
איתן כבל פתח את הדיון ואמר כי המערכות מתעשתות כבר עכשיו, לנוכח הדיונים בוועדה. הוא התייחס לתשתיות ואמר כי אין ספק ששר התחבורה ישראל כ"ץ מוביל מהפכה כבר כמה שנים, אך התשתיות הן רק מרכיב אחד מתוך מכלול של גורמים שיש להתמודד איתם במסגרת המלחמה בקטל בכבישים.
מנכ"ל
משרד התחבורה,
עוזי יצחקי, סקר את פיתוח התשתיות ואמר כי המשרד השקיע ב-5 השנים האחרונות כ-12 מיליארד שקל בשנה לטובת בטיחות בדרכים. הוא אף ציין כי באמצעות נתיבי ישראל משקיע המשרד כ-200 מיליון שקל בטיפול במוקדי סיכון.
ח"כ
חמד עמאר (
ישראל ביתנו) ציין כי דובר על כך שהתקציב השנתי לטיפול במוקדי סיכון צריך להיות 400 מיליון שקל בשנה. יצחקי השיב כי השנה יושקעו 270 מיליון שקלים ועוד כ-200 מיליון שקלים לטיפול במוקדי סיכון עירוניים, כך שהתקציב הוא אף גבוה מכך. עוד הוא ציין כי המשרד שדרג 1,200 ק"מ של כבישים ללא אבא ומשקיע עוד מיליארד שקל בתחזוקת כבישים כל שנה. באשר לשוליים טען יצחקי כי הכבישים נבנים באופן התקני ביותר. הוא הוסיף כי המשרד משקיע עוד 6 מיליארד שקל בשנה בפיתוח תחבורה ציבורית. ח"כ
נורית קורן העירה כי הנגישות לרכבות לוקה בחסר. "אם הייתה נגישות לתחבורה ציבורית הרבה אנשים היו מוותרים על הרכב הפרטי", אמרה.
מנכ"ל עמותת אור ירוק,
שמואל אבואב, אמר כי ב-2015 נהרגו במוקדי הסיכון 32 בני אדם, הוא הוסיף כי בכל מקום שבו בוצע טיפול הייתה ירידה של 505 בתאונות. ח"כ עמאר הוסיף כי צריך לטפל במפרצי עצירה בכבישים ולשנות את התקינה, ואמר כי צריך להשקיע גם בתשתיות במגזר הערבי. ח"כ
דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי המפתח החשוב ביותר להתמודד עם בעיות תחבורה ותאונות הדרכים זה הגברת השימוש בתחבורה ציבורית.
יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן-הרוש, אמר כי בישראל אין תשתית ראויה שמאפשרת עצירות למנוחה וצרכים אחרים למשאיות, אך גם לאוטובוסים ורכב פרטי. הוא הוסיף כי 12 מהתאונות הקטלניות מתרחשות מדי שנה בשולי הדרך וקרא לטפל בכך, להרחיב את השוליים ולהסיר מעקות במקומות שהם לא נחוצים. דורון קדמיאל ממועדון האופנועים הישראלי אמר כי מעקות הבטיחות והצבע על מעברי החצייה מסכנים את הרוכבים. מנכ"ל נתיבי ישראל,
ניסים פרץ, אמר כי הוא יוצא מהדיון בתחושה שצריך לעשות הרבה יותר. הוא הוסיף כי החל מהשנה הנוכחית מעקות הבטיחות שיותקנו יהיו רק מעקות סופגי אנרגיה שלא יסכנו את הרוכבים.
בדיון השתתפו גם בני משפחות של הרוגים שסיפרו על מקרים קורעי לב. ריבה איליצ'נקו, שבעלה ובתה נהרגו בכביש 31, סיפרה בדמעות כיצד נהג שיכור פגע במכונית המשפחה שחזרה מים המלח בכביש 31, ואמרה כי
גדר הפרדה בין הנתיבים הייתה יכולה למנוע את התאונה. "אני לא אנוח עד שלא תהייה גדר הפרדה ושני נתיבים לכל כיוון", אמרה בדמעות. ישי מאיר, שבתו נהרגה בכביש 65, חילק לנוכחים תמונה של בתו שהייתה בת 20 במותה ואמר כי "אם היה קיר הפרדה במקום הייתה לי היום ילדה בבית". היו"ר כבל אמר כי יש תחושה שמשפחות ההרוגים והנפגעים צריכות להתמודד לבד מול כל הבעיות והוסיף כי בכוונתו לפעול לכך שתוקם מערכת שתסייע להם בטיפול, בדומה לתמיכה הקיימת במערכת הביטחון.
היו"ר כבל סיכם את הדיון ואמר כי אומנם שר התחבורה והמשרד ראויים לשבח והערכה על ההשקעה בתשתיות, אך בכוונתו לעבור עם אנשי המשרד על כל מוקדי הסיכון ולוודא שהם מטופלים. "נעבור כביש אחר כביש ונקודה אחר נקודה שהוגדרו כמוקדי סיכון ונבחן את לוחות הזמנים לטפל בהם. המקומות הללו כבר מסומנים בדם ואסור להמתין עד הטיפול בהם - ככל שנעשה את העבודה יותר מהם כך נציל חיים", אמר. הוא בירך על הבשורה להתקנת מעקות בטיחות סופגי אנרגיה וקרא לטפל לאלתר גם בצבע של מעברי החצייה, שבגלל חיסכון בכסף גורם להרוגים ומביא להוצאות הרבה יותר גדולות.