לקראת רפורמה משמעותית בבורסת תל אביב. בתום דיון ארוך (יום ה', 10.11.16) ולאחר סדרת דיונים בהצעת החוק לשינוי מבנה הבורסה, סיימה ועדת הכספים, את הקראת כל סעיפי ההצעה ואת הדיון בהם. יו"ר הישיבה, ח"כ
מיקי זוהר, קרא לכל הגורמים הנוגעים בדבר, נציגי רשות ניירות ערך, משרד המשפטים, משרד האוצר, נציגי הבנקים, הבורסה, עובדי הבורסה והתנועה לאיכות השלטון, להגיע להסכמות על שאלות שנותרו פתוחות עד לדיון הבא, שבו לאחר גיבוש סופי של ההסכמות צפויה להתקיים ההצבעה על הצעת החוק לקראת אישורה הסופי בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. זוהר מונה ע"י יו"ר ועדת הכספים, ח"כ
משה גפני (
יהדות התורה) להוביל את הדיונים בחוק זה.
הגברת התחרות
זוהר פתח את הישיבה תוך הדגשה, כי במסגרת הדיונים על שינוי מבנה הבורסה, הוא שם לנגד עיניו את "הגברת התחרות במסחר בבורסה ובשוק ההון הישראלי בכלל, בין השאר על-ידי הגבלה ופיקוח על עמלות המסחר הנגבות על-ידי הבנקים, פתיחת שוק ההון הישראלי בפני עמילים (ברוקרים) מחו"ל להגברת התחרות ושינוי אופי השליטה של הבנקים בבורסה לטובת האזרחים בעקבות שינוי החקיקה". עוד ציין, כי "המטרה העיקרית היא לוודא שמונופול ככל שהוא היה קיים עד כה בנוגע לבורסה, לא יתקיים עוד".
בין העניינים שנותרו פתוחים ועליהם עדיין קיים ויכוח, בין השאר מול משרד האוצר, גם נושא שינוי ימי המסחר בבורסה. בעניין זה חזר זוהר והדגיש, כמו בהזדמנויות קודמות, כי "מבחינתו, לא יתקיים מסחר ביום שישי, עקב החשש מחילול שבת על-ידי העובדים". בעניין זה אמורה ועדת המנכ"לים שהקימה הממשלה להגיש את המלצותיה.
חשש ממונופול
ח"כ
מיקי לוי (יש עתיד) הביע חשש מכך שלדבריו "ייתכן שהחוק אינו מרחיק לכת די הצורך בכל הנוגע להבטחת אי-קיומו של מונופול של גורם אחד או של מספר גורמים ביחד בבורסה". לוי אמר כי "על-פי הצעת החוק, לכל בנק יכולים להיות עד 5% אחזקות בבורסה. כיום יש לכל אחד מהבנקים אוצר החייל, מרכנתיל ודיסקונט פחות מ-1%. אם שלושת הבנקים האלה על-פי החוק יוכלו להשלים את הרכישות שלהם ל-5%, הרי ששוב הבנקים יחזיקו ביותר מ-50% ואף 60% וזה מאוד מדאיג. את זה בדיוק אנחנו רוצים למנוע. יש לוודא שבהצעת החוק נמנע מצב של שיתוף אינטרסים של מספר בנקים שייצר מונופול דה-פקטו".
עוד אמר ח"כ לוי כי "בכל העולם יש הפרדה בין בעלות לחברות. הבעלים אינם חברים כדי שלא יהיו ניגודי עניינים. אני חרד מהיעדר התחרות ומבקש לקבל מהממונה על ההגבלים העסקיים חוות דעת על רמת התחרות לאחר אישור הצעת החוק הזו. כמו-כן, הבנקים לא השקיעו שקל ברכישת מבנה הבורסה וזה אומר שאת הבניין הם בעצם קנו מהעמלות ומהרווחים. במבנה החדש יהיה להם בעלות. למי שייכים הנכסים?! יש לבחון את זה ולראות שהבנקים לא עושים פה קופה בקלות על חשבון האינטרס הציבורי".
סמנכ"ל כלכלה ומחקר בתנועה לאיכות השלטון, נילי אבן-חן, טענה גם היא כי "הצעת החוק על כל יתרונותיה, מותירה כוח רב בידי הבנקים. בסופו של דבר יהיו להם בין 36% ל-38% אחזקות יחד עם עוד 20% של בתי ההשקעות, כלומר מי שהיום חבר בורסה יהיו לו בעתיד כ-60%, שלכל הדעות זה שליטה".
פיקוח הדוק יותר
יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ'
שמואל האוזר, הסביר שהצעת החוק דווקא פותרת את הבעיות בנושא השליטה וכי בפועל הבנקים הם בעלי השליטה כיום ובמסגרת הצעת החוק הזו, אנחנו מצפים שהם ימכרו את חלקם. בכל מקרה, אין למדינה אין אחיזה בגוף הזה ורק הפיקוח יהיה הרבה יותר הדוק. יש את כל הסמכויות, כולל שלילת הרישיון. הסמכויות האלה קיימות כבר בחוק ורק יתחזקו לאחר אישור החוק הנוכחי".
עו"ד רוני טלמור ממשרד המשפטים השיבה ללוי בעניין הבעלות על מבנה הבורסה ואמרה, כי "המבנה שייך לחברה. המבנה יהיה שייך לאותה חברה גם לאחר אישור הצעת החוק והוא איננו שייך למדינה, אלא לחברת הבורסה בע"מ".
יועץ משפטי בצוות הייעוץ המשפטי לוועדת הכספים, עו"ד אייל לב-ארי, אמר כי "בין השאר, מטרת החוק - להגביר את יכולת הפיקוח רשות ניירות ערך על פעילות הבורסה".
היו"ר זוהר סיכם את הדיון ואמר שהנושאים העיקריים לגביהם יש להגיע להסכמות ולסיכומים לקראת ההצבעה על החוק הם: ימי המסחר, גובה העמלות והפיקוח עליהן, הבאת עמילים מחו"ל, אופי השליטה בבורסה, קיומו של משקיף של רשות ניירות ערך בבורסה וסוגיית העובדים לאחר שינוי מבנה הבעלות והשליטה. "האינטרס הציבורי - לפרק מונופולים והורדת עמלות, אך אם נמצא פתרון באמצעות פיקוח והגברת התחרות, גם עם אותה שליטה, עדיין נהיה במצב מצוין והציבור ירוויח מכך".