פיגוע התאבדות של אם פלשתינית לשני ילדים בשבוע שעבר, העלה על פני השטח ביקורת בחברה הפלשתינית, על מה שאחד הפרשנים כינה כ"תרבות המוות".
אנשים מכל שכבות החברה, בגדה וברצועת עזה, הביעו את תדהמתם ביום שלישי על כך שארגון החמאס שלח את רים סאלח אל-רישי אל מותה, משאירה אחריה 2 תינוקות.
פיגועי התאבדות שבוצעו על-ידי נשים היו כבר בעבר, אך רים סאלח אל-רישי היתה האשה המתאבדת הראשונה שנשלחה על-ידי החמאס והאם הראשונה שביצעה כזה פיגוע.
בפיצוץ, האחרון בשורה של עשרות פיגועים שגרמו למותם של מאות ישראלים מאז החלה התקוממות הפלשתינים בחודש ספטמבר, נהרגה כאמור רים סאלח אל-רישי ונהרגו 4 אנשי ביטחון ישראלים במחסום ארז ב-14 בינואר.
הביקורת לא הושמעה רק כלפי מקרה זה. בגדה, החליט ארגון נוסף, הג'יהאד, לשלוח את עיאד אל-מסרי בן ה-17, לפעולה של פיגוע התאבדות ב-11 בינואר. אל-מסרי היה היחיד שנהרג בפיגוע, כשפטרול של צה"ל עבר במרחק מטרים ספורים ממנו.
הוא רצה לנקום את מותו של אחיו אחמד (15), שנפל מת בזרועותיו 8 ימים קודם לכן, לאחר שנורה כשעמד לפני ביתו במהלך פשיטה של צה"ל בשכם, סיפרה אימו. "זה היה משגה לשלוח אותו אל מותו בזמן כשהיינו עדיים באבל על אחיו", אמר אביו של אל-מסרי, בילאל. "הארגון חייב לשקול את השיטות שלו", הוסיף.
מוחמד גאנם, מהכפר דיר-יאסין, שבנו בן ה-21, רמי, הרג רק את עצמו, בפיגוע ההתאבדות בו נפצעו 30 ישראלים בבית קפה בנתניה בחודש מרס, תוקף גם הוא את הג'יהאד האיסלמי, אליו השתייך בנו.
"בניי חשובים לי יותר מאשר כל הפלשתינים. אני אשקר אם אומר ששלחתי ברצון את בני (לבצע פיגוע התאבדות). למה? אינני מאמין כי פיגועים אלו יעילים", אמר ג'נאם (49) לרויטרס.
הגאווה הופכת למרירות
לדברי הפלשתינים, יאוש ודיכוי הנגרמים על-ידי הכיבוש הישראלי באדמתם, גורמים לחלק מהגברים הצעירים להשתמש בגופם שלהם כפצצות.
"יותר מדי לחץ יוצר פיצוץ. הישראלים צריכים לשאול את עצמם מדוע בנינו הופכים למתאבדים", אומר ג'יהאד מסעוד, מטולכרם.
המקרים של אל-מסרי ואל-רישי שברו את השתיקה בחברה הפלשתינית בה הנורמות קובעות כי יש לחגוג את מותם של קדושים וכי פיגועי התאבדות הם פעולה של גבורה. קדוש מעונה באיסלם הוא אדם המקריב עצמו בשם האלוהים או בשם ארצו.
סקרים הראו, כי רוב הפלשתינים תומכים בפיגועי התאבדות, 61.8%, כך על-פי סקר שנערך בחודש אוקטובר האחרון על-ידי מרכז ירושלים לתקשורת ועיתונות, ממנו עלה גם כי 34.9% מתנגדים להם, לעומת 29.8% חודשים ספורים לפני כן.
קבוצות מיליטנטיות ערכו מפגן, של קרובי משפחה של מתאבדים, שהיללו ושיבחו את פעולתם של יקיריהם, אך ההחלטה לשלוח אם לילדים אל מותה, חצתה כנראה קו אדום.
אום איימן מעזה, אמרה כי היא תומכת בפיגועי התאבדות אך מתנגדת לשליחת נשים "בגלל שעדיף היה שהיתה נשארת לטפל בילדיה".
זאקי עבו טיימה, מובטל בן 37 מעזה אמר "אם באמת יש צורך, אני תומך בשליחת נשים לבצע פיגועי התאבדות כקדושות, אך לא אם הן נשואות".
המקרים של מסרי ואל-רישי עוררו גם את הביקורת אצל בעלי טורים פלשתינים. "משפחות מתמרדות נגד התרבות של המוות", היתה כותרת המאמר של הפרשן חסן אל-בטאל, ביומון אל-איאם.
הוא תיאר את המשפחות שדיברו נגד 2 פיגועי ההתאבדות כמשםחות אמיצות ואמר כי עמדותיהן "יכולות להיות התחלה של שינוי אסטרטגי בתפיסה של האנשים ובדרך בה הם רואים פיגועים מסוג זה.
המנהיג הרוחני של החמאס, אחמד יאסין, הגן על הבחירה של נשים בפיגועי התאבדות.
"ישנו חוק באיסלם: אם אויב כובש את אדמת המוסלמים, הגי'האד (מלחמת הקודש) הופך למחוייבות דתית לכל המוסלמים... גברים ונשים, בדיוק כמו תפילה", אמר לרויטרס.
אך איש דת מוסלמי בכיר בירושלים אמר: "באיסלם, אם מדינה נכבשת, זהו חטא לגבר, אך לא לאשה, לנטוש את הג'יהאד. הג'יהאד של האשה הוא לגדל את ילדיה.