שר התחבורה ישראל כ"ץ אומר (יום ד', 7.12.16) כי מועד הגשת ההצעות למכרז מועד הגשת ההצעות למכרז ההפעלה והאחזקה של הקו האדום גוש-דן נדחה עקב שינויים שיזמה חברת נת"ע בתנאי המכרז, כדי להבטיח רמה נאותה של תחרות במכרז, וכי השינויים המוצעים נבחנו על-ידי חברת הבקרה הבינלאומית, אשר המליצה למשרדי ולמשרד האוצר לאשר שינויים אלה.
במענה לשאילתה דחופה שהגישה חברת הכנסת איילת נחמיאס-ורבין (
המחנה הציוני), אמר כ"ץ כי השינויים שנעשו בתנאי הסף נועדו להרחיב את פוטנציאל מספר החברות הניגשות למכרז ההפעלה ולאפשר מכרז תחרותי יותר, באמצעות מתן אפשרות להובלה של מפעילי תחבורה ציבורית ישראלים.
כך לדוגמה, בתנאי הסף המקוריים התאפשר מבנה משפטי יחיד למציע: החברה המובילה במיזם המשותף תהיה בעלת ניסיון בתפעול ובתחזוקה של רכבת קלה, ותחזיק בלפחות 50% מהמיזם המשותף. השינוי בתנאי הסף מאפשר מבנה משפטי נוסף: חברה בעלת ניסיון בתפעול ובתחזוקה תוכל להחזיק בלפחות 30% מהמיזם המשותף, ובתנאי שהיא ומפעיל תחבורה ציבורית ישראלי יחזיקו יחד בלפחות 70%. "אני חושב שזה היה דבר חשוב: לאפשר שילוב של חברות ישראליות באופן פוטנציאלי, אם תזכינה, ביכולת להתמודד על הפעלת הרכבת הקלה", העריך.
לדבריו, במקביל להשלמת תהליכי האישור, ממשיכה ועדת המכרזים בחברת נת"ע בקיום הליכי המכרז, ובכלל זה מתן מענה לשאלות הבהרה שהוצגו על-ידי המציעים הפוטנציאליים. מועד הגשת הצעות ייקבע מחדש מיד לאחר קבלת האישורים הנדרשים, ולוח הזמנים של הפרויקט לא ייפגע כלל, מכיוון שמכרז זה אינו בנתיב הקריטי של הפרויקט כלל ועיקר. למעשה המפעיל ייבחר כארבע שנים לפני מועד הפעלת הקו האדום כמתוכנן בשנת 2021.
תקציב ההקמה של הקו האדום הוא 16.1 מיליארד שקלים. לדברי כ"ץ, נת"ע עומדת בתקציב לביצוע הפרויקט, ו"
משרד התחבורה וחברת נת"ע פועלים במקצועיות ובנחישות לעמידה בלוחות הזמנים שהוגדרו להפעלת הקו האדום באוקטובר 2021".
עבודות ההקמה מבוצעות בכמה אתרים במקביל: עשר תחנות תת-קרקעיות בתל אביב, ברמת-גן ובבני-ברק. בנייה של הדיפו בפתח תקוה - מרכז אחסנה, טיפול ותפעול בקרונות. מכונות ה-TBM לכריית המנהרות מורכבות בימים אלה, לקראת שיגורן במהלך מחצית השנה הראשונה של 2017. העבודה לא נעצרת גם בתכנון הקרונות ועיצובם במפעל בסין. נוסף על כך, על-פי תוכנית העבודה ב-2017 יחלו בביצוע עבודות הנדסה אזרחית במפלס הקרקע בתוואי הדרומי של הקו האדום - אזור יפו ובת-ים.
לדברי כ"ץ, המיזם הוא מורכב, אך הוא סמוך ובטוח שעובדי משרד התחבורה וחברת נת"ע "יידעו להתמודד עם כל הקשיים המכרזיים והביצועיים, במטרה לעמוד ביעד החשוב שהצבתי בפניהם - הפעלת הקו האדום בשנת 2021 ועמידה בתקציב הפרויקט".