"אחת ולתמיד, חייבים לשים סוף לביורוקרטיה ולסרבול ב
משרד התחבורה שמונעים בכל פעם מחדש מרוכשי רכבים מלקבל את רכבם בזמן מהיבואנים עקב אי-עידכון בזמן של קבוצות הרישוי". כך פתח (יום ד', 18.1.17) יו"ר ועדת הכספים, ח"כ
משה גפני, את הדיון שבו הוועדה נדרשה לאשר תקנות שמעדכנות את קבוצות רישוי הרכב ל-2017. גפני הביע תרעומת קשה על התנהלות משרד התחבורה בעניין, שבשל עיכובים בהכנת התקנות ובביצוע כל הפרוצדורות הנדרשות עד לאישורן ע"י שרי האוצר והתחבורה, הגיעו לוועדת הכספים באופן שמאפשר לוועדה לאשר אותן באיחור רב ועקב כך הדיון בהם נדחה ויבואני רכב לא שחררו את הרכבים לאלפי רוכשים במשך מספר שבועות.
"בסוף תוקפים אותי ואת הוועדה, כאילו אנחנו מעכבים את האישור", אמר גפני ודרש מנציגי משרד התחבורה "לחזור לוועדה עם תשובה בכתב מדוע התהליך של הבאת התקנות לעידכון קבוצות הרישוי מתעכב בכל פעם מחדש במשרד התחבורה. אם לא אקבל תשובה תוך חודש, ועדת הכספים תתחיל לעכב בקשות תקציביות ואחרות של משרד התחבורה. המשרד חייב לתקן את התנהלותו". חרף המחאה ומתוך רצון למנוע המשך פגיעה ברוכשי הרכבים, ועדת הכספים אישרה את התקנות פה-אחד. קבוצות הרישוי המעודכנות והמיטיבות אושרו רטרואקטיבית החל מה- 1.1.17.
התקנות שאושרו מעדכנות את קבוצות הרישוי של הרכבים בהתאם לשווי הרכבים בעת רכישתם, קרי את גובה האגרות שישלמו הרוכשים בכל שנה מחדש בעת חידוש רישיונות הרכב. מדובר ב-7 קבוצות מחיר כשהראשונה עד מחיר רכב בסך 101,000 ש"ח (1,050 ש"ח אגרה), לאחר מכן, קבוצה 2 מ-101,001 ש"ח עד 122,000 ש"ח (1,336 ש"ח), קבוצה 3; מ-122,001 ש"ח עד 144,000 ש"ח (1,611 ש"ח), קבוצה 4; מ-144,001 ש"ח עד 162,000 ש"ח (1,921 ש"ח), קבוצה 5; מ-162,001 ש"ח עד 210,000 ש"ח (2,200 ש"ח), קבוצה 6; מ-210,001 ש"ח עד 299,000 ש"ח (3,124 ש"ח) וקבוצה 7 מ-299,001 ש"ח ומעלה (4,452 ש"ח).
גפני הלין על-כך שבימים האחרונים מאז תחילת שנת הכספים 2017, הופעלו עליו לחצים מצד גורמים שונים בענף הרכב, שלטענתו משרד התחבורה האיץ בהם לפנות אליו, על-מנת לזרז את הליך אישור התקנות בוועדה. הדבר כלל פרסומים בכליי התקשורת, לפיהם הוא מעכב את אישור התקנות. זאת אף בזמן שהוועדה טרם קיבלה את התקנות לידיה כשהן חתומות ע"י שר האוצר ומאושרות ע"י משרד המשפטים, באופן שמאפשר לוועדה באמת לדון בהן. במהלך הדיון, הקריא גפני חלקים ממכתב ששלח בעניין לפני כשבוע וחצי לשר התחבורה ושבו הביע בפניו תרעומת על התנהלות משרדו בעניין בכל פעם שמבקשים לעדכן את קבוצות הרישוי וכן עניינים אחרים הנוגעים למשרד התחבורה. "ועדת הכספים עובדת לפי נהלים ברורים וטרם הבאת נושא לדיון בוועדה חומרים מועברים אל כל חברי הכנסת החברים בה על-מנת לאפשר דיון אמיתי ולא להצביע על דברים כלאחר יד. ה-1 בינואר הוא תאריך קבוע בלוח השנה ולא אמור להפתיע את אנשי משרד התחבורה בכל שנה מחדש. על הדרגים השונים במשרד לעמוד בלוחות הזמנים ולעבוד באופן שיאפשר מהלך תקין של סדרי העבודה של הכנסת והממשלה, תוך מניעת פגיעה באזרחים" מבין הדברים שהקריא מהמכתב לשר.
עוד ציין גפני לאחר שהקריא קטעים ממכתבו, כי בשיחה שקיים עם מנכ"לית משרד התחבורה, זו הודתה בפני שהייתה אצלם תקלה בעניין. עם זאת אמר, ש"הוא עדיין מצפה שהעניין יבוא על תיקונו ושהתקלה לא תישנה גם בפעם הבאה. למשרד התחבורה יש מספיק זמן להכין את התקנות ולעדכן את קבוצות הרישוי בזמן ולסיים את כל ההליכים הביורוקרטיים מספיק זמן לפני סוף דצמבר על-מנת שלוועדת הכספים יתאפשר לקיים דיון רציני בזמן ולאשר את התקנות לפני ה- 1 בינואר. אני עומד על-כך שהמשרד יקיים בדיקה מעמיקה לגבי התנהלותו ויתקן את כל מה שדורש תיקון לגבי כל התקנות שמובאות לכאן לאישור".
לביקורת כנגד משרד התחבורה הצטרף חבר ועדת הכספים, ח"כ
איתן ברושי (
המחנה הציוני), שקרא לגפני לנקוט יד קשה נגד משרדי התחבורה והאוצר. "לא ייתכן שכל פעם מחדש ובנושאים רבים, שהמשרדים יתייחסו לוועדת הכספים ולחברי הכנסת כאל חותמת גומי, כאילו הם רק צריכים לתת את האוקיי האוטומטי שלהם".
מנכ"ל איגוד יבואני הרכב, יהודה רודד: "התקנות החדשות משנות מעט את קבוצות הרישוי, באופן שמוזיל את האגרה. המצב היום הוא כזה, שהגדרת קבוצות הרכב חדשות הביאה להוזלה למספר לא מבוטל של צרכנים. העיכוב באישור התקנות בפועל מעניש אזרחים ששילמו ממיטב כספם עבור רכישת רכבים ועתה ממתינים כבר שלושה שבועות על-מנת לקבלם".
רפרנט תחבורה באגף תקציבים, אלי מורגנשטרן: "כל פנייה כזו לאישור תקנות, צריכה לפני שהיא מגיעה לוועדת הכספים, לעבור בוועדת אגרות במשרד האוצר ולקבל את אישור שרי האוצר והתחבורה, וזה תהליך שלוקח זמן וזה תלוי במידע על מחירי רכבים בהתאם לשערי החליפין לעומת המטבעות במדינות מהן מיובאים הרכבים". מנהלת תחום כלכלת תחבורה במשרד התחבורה, ברוני חירמן: "הנושא נבחן מדי שנה במשרד התחבורה במטרה לאפשר עדכניות ולמנוע מצב שמחיר הרכב עומד להתייקר ב-1,000 ש"ח או 2,000 ש"ח כתוצאה משינויים במדד המחירים לצרכן וסל המטבעות. המטרה למנוע מצב שרכב שנמכר בדצמבר ב-119 אלף ועכשיו יותר ואז יסווג במקום רמת רישוי 2 ברמת רישוי 3 ואז לכל אורך חייו ישלם יותר. כל השנים עשינו את הבדיקות לפי תוצאות חודש נובמבר כדי לראות מה קרה במטבעות בהם מיובאים רכבים לישראל ולפי שערי מטבעות סוף חודש נובמבר. השנה דווקא על-מנת להקדים ולהימנע מעיכובים, עשינו בדיקות לפי תוצאות חודש אוקטובר. התחלנו הבדיקות מיד בתחילת נובמבר שזה מאוד מוקדם כדי לסיים את כל ההליכים הביורוקרטיים לפני סוף דצמבר. אך נדרש גם אישור גם מחלקת הנוסח במשרד המשפטים. לוועדת האגרות במשרד האוצר הגענו ב-20..1.17 אחרי האישור של משרד המשפטים, שם מדובר בתחנה לא קצרה, ורק בחודש דצמבר היה אישור הוועדה ואז חתימת שר האוצר רק לקראת סוף דצמבר. השנה דווקא הקדמנו בחודש לצורך עמידה בדד-ליין הזה. דווקא בגלל ההגעה למצבים האלה ולצערנו גם השנה בסופו של דבר היו עיכובים ומצאנו עצמינו בימים האחרונים של דצמבר".
בסיום אמר יו"ר הוועדה כי "לדעת חברי ועדת הכספים אגרות הרכב במדינת ישראל גבוהות מדי וזה דבר שדורש דיון ועל-כן אין זה ראוי שהוועדה תאלץ לאשר את קבוצות הרישוי בדקה ה-90 ללא דיון ממצה בנושא. אני רק מצפה מאנשים מרכזיים בעולם הרכב שיאמרו את האמת שמי שאשם בעיכוב זה משרד התחבורה ודווקא לטובת העניין עצמו, שלט יטיחו ביקורת בוועדת הכספים שכל מטרתה דווקא לדאוג לציבור ובין השאר לפעול להוזלת האגרות". גפני שב ודרש מאנשי משרד התחבורה "לקבל תשובה בכתב בתוך חודש ימים מדוע חלו העיכובים בהבאת התקנות לאישור הוועדה השנה ובכל השנים הקודמות בהן עודכנו קבוצות הרישוי לרכב".