מיזם הרכבל בחיפה יוצא לדרך. בעוד שלוש שנים תהפוך חיפה לעיר הראשונה בישראל שבה יופעל רכבל, כאמצעי תחבורה ציבורי לצד האוטובוס והמטרונית. שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, הניח (יום ג', 27.6.17) אבן פינה למיזם הרכבל, שיחבר בין מרכזית המפרץ לטכניון ולאוניברסיטת חיפה שבכרמל.
עלות המיזם נאמדת בכ-280 מיליון שקלים והוא צפוי להסתיים בתוך שלוש שנים. הרכבל, שישמש להסעת נוסעים, עתיד לחבר בין מסוף מרכזית המפרץ שבו ניתן שירות של
רכבת ישראל, חברות אוטובוסים עירוניים ובין-עירוניים והמטרונית, לבין אוניברסיטת חיפה והטכניון. מסלול הרכבל יתפרס על כ-4.5 קילומטרים, בגובה של 460 מטרים ויכלול 6 תחנות ממרכזית המפרץ ועד לאוניברסיטת חיפה: מסוף התחבורה המזרחית, צומת הקריות (צ'ק פוסט), רחוב דורי, מרכז הטכניון, טכניון עליון ואוניברסיטת חיפה.
לאורך הציר ינועו קרוניות בנות 10 נוסעים, כאשר מכל תחנה תצא קרונית מידי כחצי דקה. זמן הנסיעה במסלול ממרכזית המפרץ לאוניברסיטה יימשך כ-19 דקות: 10 דקות ממרכזית המפרץ לטכניון ו-9 דקות נוספות מהטכניון לאוניברסיטת חיפה. הקרוניות יאפשרו גישה מלאה ונוחה לנכים ולבעלי מוגבלויות. בשלב הראשון תכלול מערכת הרכבל 76 קרוניות שיסיעו 1,200 נוסעים בשעה, בכל כיוון, בו זמנית. בשלב מאוחר יותר צפוי מספרם להגיע ל-2,400 נוסעים.
בטקס, שהתקיים בטכניון, אמר כ"ץ כי המיזם ישפר משמעותית את הנגישות לטכניון ולאוניברסיטת חיפה ויאפשר לעשרות אלפי סטודנטים ואנשי אקדמיה להעדיף את התחבורה הציבורית על חשבון כלי הרכב הפרטיים. כמו-כן, הוא יקל על מצוקת החנייה בקמפוסים וברחובות הסמוכים, וכן על עומסי התנועה בצירים הראשיים, במעלה הכרמל. לדבריו, "מדובר במהפכה בתחום התחבורה הציבורית בישראל בכלל ובמטרופולין חיפה בפרט".
ראש עיריית חיפה
יונה יהב אמר: "הרכבל שיוביל למעלה משני מיליון נוסעים בשנה יהיה חלק ממערך היסעים המתקדם ביותר בארץ ויכלול את כל ההנחות והפטורים המוענקים לאזרחים בתחבורה הציבורית״.
נשיא הטכניון, פרופ'
פרץ לביא, אמר כי "הטכניון הוביל במקוריות וביצירתיות המחשבה, מאז פתיחתו, לכן אין מתאים מכך שהרכבל הראשון מסוגו בישראל יוביל בבטחה ובמהירות את הסטודנטים, אנשי הסגל וכלל ציבור הבאים אל הקמפוס וממנו. ""אנו ממתינים לרכבל המדובר כבר 13 שנים ושמחים עם צאתו לדרך. זאת יזמות במיטבה ואנו מברכים על שיתוף הפעולה בין הממשלה, הרשות המקומית והאקדמיה, במימוש פתרונות חדשים ומקוריים לאתגרי התשתית שהעתיד מזמן למדינת ישראל כולה ולעיר חיפה בפרט".