"ועדת הכספים לא תאפשר לממשלה לייקר את האגרות הממשלתיות על-מנת לפצות עצמה על שנים רבות בהן האגרות לא עודכנו". כך אמר (יום ד', 19.7.17) יו"ר ועדת הכספים, ח"כ
משה גפני בתגובה לסירוב משרד האוצר להתחייב לכך, שבעקבות הליך טכני לכאורה, של איחוד שיטת עידכון כל האגרות הממשלתיות של כל משרדי הממשלה ורשויות השלטון (בעיקר בנושא עלייה/ירידה במדד), לא תהיה התייקרות של האגרות השונות. הצטרף אליו ח"כ
מיקי רוזנטל (
המחנה הציוני) שאמר כי "אגרות רישוי רכב ורישיון נהיגה בישראל הן מהגבוהות בעולם".
הח"כים השמיעו את הדברים לאחר שבדיון שהתקיים אתמול בנושא איחוד שיטת עידכון האגרות, בעקבות תובענות ייצוגיות נגד המדינה בעקבות אי-הורדת האגרות בעת ירידת המדד, עלה שאגרות רבות לא עודכנו לאורך שנים. עובדה זו הגבירה את החשש בקרב חברי ועדת הכספים, שמא המשרדים והרשויות ינצלו את ההליך הטכני לצורך עידכון גובה האגרות וינסו לפצות על שנים בהן האגרות לא עודכנו. כפועל יוצא, עשרות אגרות עשויות להתייקר בבת אחת בשיעורים ניכרים, דבר שיכביד מאוד על אזרחי ישראל, ואת זה ועדת הכספים רוצה למנוע.
הדיון אתמול בנושא היה הדיון השני בוועדה, לאחר שבדיון הקודם ב-11.1.17, חבריה כבר סירבו לאשר את בקשת הממשלה לאיחוד שיטת העידכון של האגרות, עקב החשש מהתייקרות גורפת בשיעוריהן. עוד במהלך אותו דיון התברר שקיימות אגרות שלא עודכנו למעלה מעשר שנים ומכאן החשש בקרב חברי הכנסת. בקשת הממשלה היא לאשר הצעת חוק של משרד האוצר שנועדה לקבוע מנגנון ברור ואחיד לשיטת העידכון של האגרות שגובים כל משרדי הממשלה ורשויות השלטון השונות. חברי הכנסת אינם מתנגדים לעיקרון ואף תומכים בו אך לא מוותרים על הצהרת האוצר, כי לא כי העניין הטכני לא יוביל להתייקרות האגרות. חברי הכנסת דרשו במיוחד אמירה ברורה של אנשי האוצר ו
משרד התחבורה, כי אגרות משרד התחבורה, שהן יקרות משמעותית בהשוואה לעולם, לא יתייקרו במקביל לתיקון הטכני.
הדיון אתמול הופסק לאחר שפקידי האוצר ומשרד התחבורה שנכחו בדיון ביקשו הפסקה לצורך התייעצות עם מנהליהם, האם להיעתר לדרישת ועדת הכספים ולמסור התחייבות שלא שהתיקון הטכני שיתבצע בעקבות אישור החוק לא יוביל להתייקרות רטרואקטיבית של האגרות. עד לרגע זה, יממה לאחר הדיון, טרם הסכימו להתחייב לכך באוצר ובישיבת ועדת הכספים הבוקר, הודיע יו"ר הוועדה גפני, כי לא יאפשר לאשר את החוק ללא התחייבות זו.
גפני: "אנחנו תומכים רוצים שוויון ואחידות בעניין שיטת העידכון של האגרות אלא שהעלינו מספר בעיות ואף הגענו להסכמה בקרב חברי הוועדה: אם מישהו במשרד ממשלתי או ברשות כלשהי, לא עדכן אגרות מסיבות שונות, הוא לא יבצע כעת עידכון רטרואקטיבי על שנים אחורה, שכתוצאה מכך אזרחים יקבלו אגרות מכופלות ומשולשות. מי שהיה חייב לפרסם שיעורי אגרות חדשים ברשומות ולא פרסם, אנחנו לא מקבלים את העידכון הזה כי זה בניגוד לחוק והיה צריך להיות מפורסם ברשומות. אם לא היה חייב ונעשה עידכון זה בסדר, רק אם באותו מקרה לא חייב ברשומות אנחנו מקבלים את העידכון כמות שהוא". גפני ציין, ש"מה שלא איפשר לנו להיעתר לבקשת האוצר, זה בעיקר אגרות משרד התחבורה, שמתברר שהן מאוד גבוהות ולכן אמרנו שאנחנו במשך שנתיים לא נעדכן כלפי מעלה את האגרות של המשרד. אם האוצר יאמר שבגלל זה יש לו הפסדים של מאות מיליונים, או לחלופין ייטען שהאגרות דומות לעולם, מה שלא נכון והאגרות מאוד גבוהות, אני כבר חוזר ואומר: במשך שנתיים לא נאפשר עידכון כלפי מעלה את אגרות משרד התחבורה. רק למטה במידה שהמדד יירד. הודענו שמשרד האוצר יוכל לערער על ההחלטה ונקיים דיון כאן בוועדת הכספים. אך האוצר לא הסכים ודרש שהאגרות ימשיכו לעלות, כולל אלו של משרד התחבורה ולכן אנחנו לא מקדמים את החוק וכרגע אין החלטה על עידכון האגרות. אני מתריע שאגרות משרד התחבורה גבוהות מאוד והממשלה ברחה מהדיון כאן כשאפשרתי להם לדון בכך כאן".
ח"כ רוזנטל, שכבר בדיון בחודש ינואר הביע חשש מהתייקרות גדולה של האגרות בעקבות התיקון הטכני, אמר היום: "חידוש רישיון רכב בישראל גבוה פי ארבעה מ
האיחוד האירופי, חידוש רישיון נהיגה גבוה ב-40% מהאיחוד. אגרות הרישוי הפכו להיות מסחטת כסף של המדינה מתושביה. משרד האוצר בא הנה ואמר שרוצים לשפר את המצב, רק תיקון טכני, אלא שלא נסכים שהאוצר בהליך שהוא כאילו טכני, בסוג של הסוואה, יכה את אזרחי ישראל בהעלאת אגרות בעשרות אחוזים. זו חוצפה ולא נאפשר את זה".
נציגת האוצר בדיון אתמול, טליה דולן, ניסתה לשווא לשכנע את חברי הכנסת לאשר את הצעת החוק לאיחוד שיטת העידכון ואמרה: "אם לא נאשר את החוק, כל האגרות ישתנו ויתייקרו בצורה לא אחידה והתביעות ימשיכו ויהיה חוסר אחידות במנגנון עידכון האגרות. הכוונה שכל האגרות יעודכנו לפי שינוי המדד. הבעיה שההוראות כיום שונות ואז מגיעים לתובענות ייצוגיות, לעיתים על שקל אחד. המטרה רק לחסל את הבלגן הקיים כיום". גפני השיב לה, כי "מתברר שמדובר בכ-100 מיליון שקלים הפסד הכנסות בגלל אגרות שלא עודכנו ועכשיו בגלל התיקון הטכני לכאורה, של שיטת העידכון, ילבישו על זה את העידכון עצמו ואז האזרחים ישלמו על זה ביוקר".
כאמור, יו"ר הוועדה גפני וח"כ רוזנטל, סירבו להיעתר לבקשת הממשלה לאשר את החוק כל עוד אין התחייבות למנוע את ההתייקרות באגרות משרד התחבורה בשנתיים הקרובות וכן למנוע התייקרות רטרואקטיבית של שנים אחורה של אגרות שונות.