שר התחבורה ישראל כ"ץ מגלה (יום ה', 7.9.17) כי לאחר בדיקת חוקיות הקווים הפרטיים שמפעילות בשבת האגודות השיתופיות "שבוס" ו"נוע תנוע" מסתמן כי הם פועלים בניגוד לחוק, ולמעשה מדובר בקווים פיראטיים לכל דבר.
פעילות הקווים החלה לפני קצת יותר משנתיים, במטרה להפעיל לחץ על הממשלה להרחיב את שירות התחבורה הציבורית בשבת. אולם רק בקיץ האחרון הורחב משמעותית השירות, ונוספו קווים חדשים. בתנועה למדינה יהודית ודמוקרטית, גוף משפטנים הפועל לחיזוק צביונה היהודי של ישראל, לא ראו בעין יפה את הפעילות האמורה, והגישו תלונה מפורטת על העבירות אותן מבצעות האגודות השיתופיות. היא אף הזהירה את אתר הדסטארט שבאמצעותו גויסו כספים לאגודות, כי הוא מסייע לדבר עבירה.
בראיון למשדר "ביני ובינך" בהגשת בני רבינוביץ' ברדיו קול ברמה, אמר כ"ץ: "היו פניות בנושא למנכ"ל
משרד התחבורה קרן טרנר-אייל. התחילה בדיקה משפטית, ולפי מה שמסתמן יש הערכה משמעותית מאוד-מאוד שזה לא חוקי. אם אכן יימצא כך - ייאסר עליהם לעשות את זה (להפעיל קווים, ע.י.). זה בסמכות משרד התחבורה (לסגור אותם)".
הידיעה על כוונת משרד התחבורה לסגור את הקווים הפרטיים של נוע תנוע ושבוס פורסמה לראשונה ב-News1.
השר כ"ץ גילה כי הוא זה שהציע פתרון, שהתקבל על דעת שלושת ראשי המפלגות בחרדיות -
משה גפני,
אריה דרעי ו
יעקב ליצמן - להחיל את סעיף הכפיפות למסורת ישראל גם על נושא העבודות בשבת. "זה מה שמקודם כעת. אסור לי בהוראת היועצת המשפטית לפנות להנהלת הרכבת", הבהיר את הסיבה מדוע אינו דורש מן הרכבת להפסיק לעבוד בשבת. כיום, על-פי חוק יסוד הממשלה חייבים שיקוליה של הרכבת כחברה ממשלתית להיות עסקיים בלבד.
בישיבה שכינס ביום שני שעבר עם
רכבת ישראל ומשרד התחבורה, נאמר לו כי אין לו מנדט להורות על הפסקת עבודות רכבת לא חיוניות בשבת. ולכן ביקש מעו"ד מלי סיטון, היועצת המשפטית של משרד התחבורה לפנות ליועץ המשפטי לממשלה על-מנת שיורה כיצד לנהוג.
הוא הסביר כי התיקון לחוק שהגביל
תחבורה ציבורית בשבת שנחקק בשנת 1991 ונועד לקבע את הסטטוס-קוו ולתת היתרים רק כשאין מנוס, נחקק רק לאחר שבג"ץ בשנות השמונים פסל את ההגבלות של שרי תחבורה מהליכוד על תנועת תחבורה ציבורית בשבת. התיקון לחוק הוסיף לשר התחבורה סמכויות המאפשרות לו להתחשב במסורת ישראל, וכ"ץ מציע שסמכות דומה להתחשב במסורת תינתן גם לשר העבודה. שר התחבורה אמר לראשי המפלגות כי הוא מוכן להתייצב איתם בחזית בנושא זה.
בשבוס מסרו כי הם מצוידים בחוות דעת משפטית בה נכתב שאין מדובר בתחבורה ציבורית. לדבריהם, מדובר באגודה ללא כוונת רווח שפועלת רק למען חבריה. מתנועת ישראל חופשית נמסר: ״בסוף כל מי שמנסה לשים מקלות בגלגלים של המהפכה שקורית בשטח, יגלה שהמציאות חזקה מהגל, ואיפה שיש צורך ותמיכת ציבור - יהיה פתרון. אנחנו בטוחים שהמודל של האגודות השיתופיות יעמוד בכל מבחן משפטי שיידרש, ואם הנושא הזה מטריד את משרד התחבורה כל כך - שייקח אחריות ויגיש פתרון משלו. זה משהו שהוא הרבה יותר גדול ממנו".
מנגד, מן התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית נמסר: "שהחיינו. לא מובן מדוע לקח ליעוץ המשפטי של משרד התחבורה שנתיים כדי 'לבדוק'. התנועה מברכת את שר התחבורה על הבשורה, ודורשת לא להסתפק בהפסקת הקווים הפיראטיים אלא בהגשת כתבי אישום כפי שהוגשו נגד מפעילי קווים פיראטיים במגזר החרדי".