הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ב
משרד התחבורה נמנעה מלקיים בקרה במהלך החגים המוסלמים עיד אל אדחא ועיד אל פיטר ובחודש הרמדאן. כך עולה מדוח תלונות הציבור של משרד התחבורה לשנת 2016.
תקפיד הבקרה הוא לאתר חריגות ממערך ההסכמים וההתחייבויות של מפעילי שירות התחבורה הציבורית מול משרד התחבורה (כגון איחורים, אי-ביצוע נסיעות ואי-עצירה בתחנות איסוף) באמצעות הליך אכיפה מנהלית, בסיומו עשויים מפעילי השירות להיקנס ולקבל ניקוד שלילי אשר יפגע בסיכוייהם להפעיל לזכות במכרזים עתידיים.
בשל העדר נהגים לביצוע השירות בחגי האיסלאם, משרד התחבורה מאשר דילול ניכר במערך התחבורה הציבורית בישראל. בפועל נראה כי שיעור ביטול השירות המאושר גבוה בהרבה. בין כך ובין כך, בשטח אין למפעילי התחבורה הציבורית די נהגים, ונסיעות רבות אינן מבוצעות וקווים רבים מאחרים.
נוסעים שהתלוננו על חריגות מלוחות זמני הנסיעות ועל כך שלא יודעו מראש בדילול, נענו כי חלק מהשיבושים שנגרמו היו בלתי צפויים ולא ניתן היה להיערך אליהם מבעוד מועד ולעדכן את הציבור מראש.
בדיקת אגף הביקורת מצאה כי החברות אומנם נדרשו לאשר מראש שינויים בתדירות הקווים ולפרסמם באתרי האינטרנט, אך אשם תורם למחדל היה משרד התחבורה, שבתקופת החגים המוסלמים נמנע מקיום בקרה על מפעילי התחבורה הציבורית ומנע העברת תלונות הציבור להליך אכיפה מנהלית. בכך חרגה הרשות הארצית מסמכותה וגרמה לפגיעה בשירות לציבור. אגף הביקורת דרש ממנה להפיק לקחים ולהיערך לשנים הבאות באופן המיטבי ובמינימום פגיעה בשירות לציבור.
בשל מחסור בנהגי אוטובוסים במהלך החגים המוסלמים, אישרה הרשות גם בשנת 2017 דילול של 5% מהנסיעות. עם זאת, בעקבות ההערות הבקרה התפעולית תתבצע ללא שינוי, כמו ביתר ימי השנה. כמו-כן, הנחתה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית את כלל המפעילים לפרסם שינויים בלוחות הזמנים שיאושרו על-ידי הרשות, באמצעים שונים.
בדיקת News1 העלתה כי השינויים פורסמו אצל חלק מן המפעילים בסמוך מאוד להפעלה, בלא מתן אפשרות להיערכות הנוסעים ולהתארגנותם. כמו-כן, מסירת המידע לא הייתה אחידה ומפורטת דיה, אלא באמצעות הודעות כלליות.
משבר תשתיות התחבורה הציבורית
בדוח תלונות הציבור גם נאמר כי התלונות על נהגים שעושים צרכיהם במקומות שאינם מוסדרים ועצירת אוטובוסים במקומות שאינם מיועדים לכך, אינן באשמת הנהגים אלא באשמת מי שלא הסדיר עבורם תשתיות כגון מסופים, שירותים, חניונים ופינות מנוחה. העדר המסופים מהווה גורם נוסף לקוצר רוח, לתסכול ולעייפות בקרב נהגים, אשר אינם יכולים להתרענן באופן מספק בין נסיעותיהם.
בהתייחסות שמסר
מאיר חן, ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, הוא עדכן את אגף הביקורת כי הרשות הכינה תוכנית עבודה לטיפול מערכתי בתחום מתקני תשתיות התחבורה הציבורית ובכלל זה במסופים התפעוליים. במסגרת זו, הושלם מיפוי מצב התשתיות הקיימות וגובשו הנחיות המפרטות את סוגי המתקנים המיועדים לתפעול תחבורה ציבורית, את מאפייניהם ואת המרכיבים המשלימים שיש לשלב בהם, ובימים אלה פועלת הרשות לאיתור שטחים להשלמת הפערים.
במקביל, נמסר על-ידי הרשות כי על-מנת לספק פתרונות מהירים יותר, הופנו תקציבים ייעודים להקמת חדרי מנוחה ושירותים במסופי הקצה ובמקרים בהם הדבר התאפשר, נוצלו תקציבים קיימים ממכרזי תחבורה ציבורית לטובת שיפור מתקני התשתית לנהגים.