ועדת הכספים קיימה (יום ב', 26.2.18) דיון בעניין תקציב
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים במסגרת הצעת חוק התקציב לשנת הכספים 2019, בהשתתפות שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ.
כ"ץ התייחס לעיכוב בקו הרכבת המהיר לירושלים ציין השר כי מבחינת הרכבת הייתה מוכנות, אך הוא העדיף שלא להתעכב על היעד הזמני, ולהבטיח פתיחה מלאה ובטוחה בהסכמת כל הגורמים במתוכנת מלאה של 4 רכבות בשעה במועד: "היעד הוא שעד סביבות ראש השנה נעמוד בכך עם עלייה בכל תחנה עד לתחנת הרצליה".
במהלך הדיון הציגו השר ואנשי משרדו את הנעשה בתחומי המשרד בשנים 2018-2017 וכן את הצפי לשנים 2018 ו-2019. בין היתר הוצג כי התחבורה הציבורית על רבדיה השונים, לרבות נתיבי תחבורה ציבורית היא נדבך מרכזי בתוכניות. בנוסף הוצגו תוכניות שחלקן כבר מבוצעות, לחיזוק כבישי הפריפריה והגישה אליה וממנה. בנוסף הוצג כי בכוונת המשרד לעבור לתשלום דרך כרטיסי רב-קו בלבד בנסיעות עירוניות תוך שילוב מערכים פקחים וללא מעורבות הנהגים. שר התחבורה ציין כי 2019 תמשיך את "מהפכת התחבורה בישראל. מפת הכבישים לכל אזורי הארץ היא מפה חברתית למדינת ישראל". יו"ר הוועדה, ח"כ
משה גפני, בירך את השר על העשייה הרבה וציין כי תקציב המשרד ראוי אך קרא לו לפעול גם לעניין הפקקים הכבדים בישראל: "עליכם לתת מענה גם לבעיות העכשוויות".
תקציב משרד התחבורה לשנת 2019 יעמוד על 21.337 מיליארד שקל ברוטו, עלייה 45.5% מאז שנת 2015 בעוד תקציב המדינה עלה בתקופה זו ב-26.7%. תקציב המשרד גדל בשיעור של 9.3% לעומת שנת 2018. כ-7 מיליארד שקל בשנת 2019 ישמשו לצרכי התחבורה הציבורית, כ-6.9 מיליארד ישמשו לתמיכות בתחבורה בכלל ו-6.2 מיליארד שקל ישמשו לסלילת ופיתוח כבישים.
גפני פתח את הדיון: "התקציב מובא בזמן קצר מאוד, לקחנו על עצמנו להתמקד במשרדים הגדולים ומשרד התחבורה הוא אחד המשרדים המרכזיים שאנחנו רוצים למקד בהם את הדיון. אנו מברכים על הנעשה במשרד, מדובר בתחום המשפיע על האוכלוסייה כולה".
קרן טרנר, מנכ"ל משרד התחבורה, הציגה סיקרה לגבי הנעשה בשנת 2017 והצפוי בשנתיים הקרובות וציינה כי "הפרויקטים בתחום התחבורה הם גורם מרכזי לצמצום פערים וצמיחה תקציבית. בשנת 2017 השקענו 12.5 מיליארד שקל על פיתוח התחבורה הציבורית, הרוב - כ-6.5 מיליארד על תחבורה ציבורית, כ-6 מיליארד על פיתוח כבישים, כאשר גם מתוך סכום זה יש הקצבה נכבדת לנתיבי התחבורה הציבורית, בכלל השקענו סכומים גדולים בנתיבים אלה בשנים הקרובות. ב-2018 אנחנו צופים שיושקעו כ-13.2 מיליארד שקל בפיתוח התחבורה, מתוכם כ-7.3 מיליארד שקל על תחבורה ציבורית [בעיקר רכבות, ע.י.]. בתקציב 2019 תהיה המשך עלייה בהשקעה בתחבורה הציבורית עם השקעה של כ-7.8 מיליארד שקל מתוך השקעה כללית של 15.3 בפיתוח התחבורה הציבורית ועוד סכומים נכבדים לנתיבי התחבורה הציבורית".
נציגי המשרד הציגו כי כביש 531 צפוי להיפתח עם תחנות הרכבת שלצדו בתקופת הקיץ, וכי עד סוף 2018 ייפתח כביש 6 בקטע שבין יקנעם לסומך בהשקעה של 7 מיליארד שקל. בנוסף הוצג צפי לפתיחת תחנות רכבת שונות ברחבי הארץ ושדרוג תחנות חדשות, כאשר בשנת 2019 צפויות להיפתח תחנות חדשות ברחובות, בקריית גת, באשדוד ובבית שמש, לצד המשך קידום משמעותי של הרכבות הקלות בגוש-דן.
גפני ביקש הבהרות לגבי מקטע הקו הסגול המתוכנן במסגרת הרכבת הקלה בגוש-דן - "קיימות התנגדויות רבות בנוגע לקו, מצד התושבים והעירייה, טוענים לפגיעה בהם ובעיר, מה עושים לעניין זה?". ח"כ
יואל חסון: "אתם כנראה בשל שיקולים כלכליים לא מוכנים לאשר שבמקטע מסוים יהיה קו תת-קרקעי ולא עילי למרות פתרונות שהוצגו לכם. צריך להודות שאתם נחושים לעשות את הקו ולא מוכנים להשקיע כדי שיהיה פחות מזיק".
ישראל כ"ץ: "אני לא יכול לעשות שיקולים פוליטיים בעניינים האלה, להוריד את המסילות המשמעות לדחות את הביצוע ב-10 שנים והמשמעות בפועל היא לא לבצע. קיימתי 5 ישיבות לעניין הזה, המדיניות שלי היא שאם אפשר להיות קשובים בלי לפגוע תחבורתית, בלי לשנות את הלו"ז ובלי לייקר את הפרויקט משמעותית אז ללכת לקראת, אם אי-אפשר אז אי-אפשר. אם הייתי עושה את השיקולים הפוליטיים הייתי צריך להסביר למה זה לא קרה. הקו כבר תוכנן, אושר ותוקצב, הוא יקנה 6 תחנות רכבת בר"ג, בתחנה בשטח המדובר אנחנו מדברים על 11,000 נוסעים ביום, במאזן הכולל וודאי צריך לקיים את הקו הזה".
גפני: "אתה כשר התחבורה עושה את עבודתך, בקו הסגול צריך לנסות להגיע להסכמות, הייתי בסיור במקום וראיתי את הקשיים, יש להגיע לאיזון ככל שניתן, אפילו למזעור הנזק".
בעקבות בקשת יו"ר הוועדה הודיע השר כי יבחן את הנושא פעם נוספת.
לצד כך קרא יו"ר הוועדה לשר להשלים את קטע הכביש המוביל למירון: "מדובר בקטע קטן שיפתור את בעיית הנגישות למקום". שר התחבורה השיב כי הדבר ייבחן בהתאם לתוואי הסביבתי בשטח.
שר התחבורה הצביע גם על כוונה לשנות את המצב בו נוסעים צריכים לעבור דרך הנהג כדי לתקף כרטיס וציין כי התשלום במזומן יעלם בתחבורה העירונית בשנה הקרובה: "נוודא שנוסעים יעלו מהדלת האחורית בכל מקום, אנשים מוכנים להרוויח פחות ולא לעבוד באוטובוס כי החיכוך עם הנוסעים הוא נטל כבד. הכנסת תידרש לאשר חוקים שכמו ברכבת הקלה יאפשרו עבודת פקחים, כדי לאפשר נסיעה ללא מעבר אצל הנהג".
נציגי המשרד הוסיפו כי בדומה לנעשה בבאר שבע שם כבר מכרטסים הנוסעים את כרטיסי התחבורה ללא מעבר אצל הנהג, הצעד יונחל בקרוב גם בירושלים ובהמשך בשאר הארץ, כאשר לנוחות האוכלוסיות שאינן מחזיקות כרטיס רב קו ודומיהם ימכרו בשלב ראשון גם כרטיסים יומיים כי שאף נוסע לא יורד מהאוטובוסים. בנוסף יצא המשרד להסברה נרחבת בקרב האוכלוסייה הוותיקה, אך הרצון הוא שכולם יחזיקו כרטיסי נסיעה קבועים. השר כ"ץ ציין כי הדבר "קריטי לשדרוג התחבורה הציבורית לצד נתיבי התחבורה הציבורית, אנחנו רוצים להיות כמו המדינות המתקדמות בחו"ל".
ח"כ גפני קרא למשרד להיערך כראוי לצעד "זו מהפכה שלא עוברים דרך הנהג ואתם צריכים להיות מוכנים לכך על כל הנובע מזה. אנשים הורגלו במשך שנים שהם הולכים לנהג ומשלמים לו. צריך הערכות בשטח והערכות הסברתית".
ח"כ
דב חנין: "אני מברך את המשרד על העשייה וכן על הדיאלוג עם הכנסת. אנחנו היום במצב שגם במשרדים אחרים מבינים שהתחבורה הציבורית היא המפתח וכך בהחלט אפשר לעבוד עם גורמים נוספים. לצד כך במערכת הפוליטית אנחנו צריכים לגרום שב-2018 ראשי ערים שלא ירצו לקדם תחבורה ציבורית ישלמו על זה מחיר פוליטי, שאזרחים שבאים להצביע ידעו מי הנבחרים שמקדמים תחבורה ציבורית ומי לא".
ח"כ
איתן ברושי: "יש ויכוח אם בישראל יש פריפריה. אז יש פריפריה, יש נגב, יש ק"ש, ככל שעומס התחבורה גדל יש צורך עם כל הכבוד למרכז הארץ לתעדף את האזורים האלה. בנוסף לטעמי בתקציב חסרה ראיה ארוכת טווח, אני מצפה שתכניסו סעיפים לגבי יעד האוכלוסייה הצפויה, מה הגידול הצפוי בתחבורה והמענים הדרושים לכך".
ח"כ מוסי רז: "אני מסכים עם הצעד הזה, זו שערורייה שעדיין משלמים בישראל במזומן על תחבורה ציבורית אך עם זאת שימו טוב טוב לקשישים, יש עוד דרכים מעולות בעולם לשלם בתחבורה הציבורית".
ח"כ ואאל יונס: "אני מברך על העבודה שאתם עושים בכל הארץ, אבל אתם שוכחים את כביש 65 - ברקאי עד מגידו, כביש ממש אדום". מנכ"ל המשרד השיבה ליונס כי "יש תכנון לעניין הזה, בציר נחל עירון נדרשת סטטוטוריקה ופינויים, דברים לא פשוטים אך אנחנו נתכנן זאת".
ח"כ
יעל כהן פארן: "הדברים שאתה מקדם כשר הם עתידיים ברובם, יש לדאוג גם למה שקורה כעת - המצב בפקקים נוראי, אפילו כביש 6 תקוע כל בוקר. מתוך כך זה לא פופולרי לומר כשר לאנשים להפסיק לנסוע ברכב הפרטי אבל יש לעשות זאת".
גיל יעקב, מנכ"ל 15 דקות: "איך נתגבר על השלמת הפערים הגדולים בתדירות הקווים וכיסוי האזורים אם האוצר בסוף מאשר רק 2 אחוזים בסובסידיה?! יש גם את בעיית המחסור בנהגים שדורשת פתרון".
שר התחבורה סיכם וציין כי "ישנה לא פחות ממהפכה בתחום התחבורה בישראל" בהתייחסו לשינויים השונים שנעשו ונעשים בתחום "אני גאה להוביל מהפכה ואני לא לבד אלא לצד הממשלה וראש הממשלה, כמעט 9 שנים מאז שסומנו יעדים כלכלים וחברתיים לאומים והם ממומשים לא רק דרך תוכנית 100 מיליארד הש"ח, אנחנו כמעט לקראת 200 מיליארד השקלים. זו מהפכה שנעשתה לפני עשרות שנים בארה"ב ואירופה, כמו כל מהפכה היא קשה, אבל מאוד מתגמלת ואנחנו רואים את התגמול של הדברים שכבר בוצעו. פעלתי נגד קונספט לפיו מצפון לחדרה ומדרום לגדרה לא כלכלי להשקיע ולא ייסעו שם. גם כביש בית שמש וירושלים זה לא היו רוצים. הדברים בוצעו נגד התפיסה והזרם. התוצאות ברורות - הכבישים, הרכבות, נתיבי התחבורה הציבורית - כל התחזיות הופרחו. הכבישים והרכבות מגיעים לכל המקומות והמהפכה נמשכת. מפת הכבישים לכל אזורי הארץ היא מפה חברתית למדינת ישראל".
ח"כ גפני סיכם את הדיון: "אתם בהחלט יכולים לזקוף לזכותך ולזכותכם שיש בישראל מערך הסעת המונים וכבישים מוסדרים. אנחנו נוסעים בכבישים רחבים, התחבורה הציבורית והנת"צים בהחלט צריכים לקבל עדיפות והתקציב שלכם ראוי. עם זאת עד שמגיעים לפתרונות הללו יש פקקים בלתי נסבלים, גם בתוך הערים. נכון שאתם צריכים לכסות על פיגור של הרבה מאוד שנים אך אתם כאנשי המקצוע צריכים לתת מענה גם לבעיות העכשוויות, זה נוגע בציבור בכל עת ובכל מקום".