|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

טראמפ וקים סיכמו: פירוז תמורת ערבויות

טראמפ: הנוכחות שלנו בדרום פרובוקטיבית

השאלה המרכזית: מה פירוש "פירוז מוחלט" של חצי-האי מנשק גרעיני טראמפ: קים הבטיח להרוס אתר לניסויי טילים; אני מאמין שיעמוד בהתחייבויותיו קים: הסכמנו לשים את העבר מאחור, העולם יראה שינוי ממשי
12/06/2018  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משבר קוריאה   |   תגובות
"יצרנו קשר מיוחד" [צילום: אוון ווצ'י, AP]

שלוש שעות של שיחות [צילום: אוון ווצ'י, AP]

טראמפ: הייתה פגישה מצוינת עם קים
איתמר לוין
טראמפ וקים החליפו חיוכים ופנו לפגישה בארבע עיניים שנמשכה 45 דקות * טראמפ לפני ארוחת הצהריים המשותפת: הולך מצוין; הפעם נצליח לפתור בעיה שלא נפתרה עד כה
לרשימה המלאה

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ומנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג-און, חתמו (יום ג', 12.6.18) על מסמך משותף בסיום פגישת הפסגה הראשונה מסוגה שקיימו בסינגפור. במרכז המסמך עומדת הסכמה על פירוז מוחלט של חצי-האי הקוריאני מנשק גרעיני, תמורת בטוחות לקיומו של משטר קים.

השאלה המרכזית היא מהי המשמעות של "פירוז מוחלט". בעוד ארה"ב רואה זאת כפירוק הנשק הגרעיני של קוריאה הצפונית, האחרונה מפרשת זאת גם כהוצאת מערכות הנשק האמריקניות עליהן ניתן להרכיב ראשי נפץ גרעיניים - דרישה שארה"ב צפויה לדחות. כמו-כן, בשל נסיון העבר - כאשר פיונגיאנג הפרה התחייבויות דומות - יידרש פיקוח הדוק ופרטני כדי לוודא את פירוק הנשק הגרעיני, אם תושג הסכמה על כך.

הישרדותו של המשטר היא המשימה מספר אחת של שושלת קים, אשר הציגה את החימוש הגרעיני כאמצעי להבטיח יעד זה. לכן, אם ארה"ב תעניק ערבויות לפיהן לא תחתור להפלת המשטר ולאיחוד בין שתי הקוריאות - הוא יוכל לומר שביכולתו לוותר על הנשק הגרעיני. עצם קיומה של הפסגה היווה הכרה במשטר ובמעמדה של המדינה כמעצמה גרעינית, ומבחינה זאת היא הייתה הישג ניכר עבור קים.

"קים אדם מוכשר מאוד"

לפני החתימה אמר טראמפ: "אנחנו חותמים על מסמך מקיף. הייתה פגישה מצוינת ויצרנו יחסים מצוינים". הוא נשאל האם הושגה הסכמה על פירוז חצי-האי הקוריאני מנשק גרעיני והשיב: "נתחיל מהר מאוד את התהליך". לאחר החתימה אמר: "אנחנו גאים מאוד במה שהשגנו היום. כל יחסינו עם קוריאה הצפונית וחצי-האי הקוריאני יהיו שונים מאוד מאשר בעבר. יצרנו קשר מיוחד. העולם ישמח מאוד לשמוע מה שהשגנו, הרבה מעבר למה שמישהו ציפה".

קים אמר: "קיימנו פגישה היסטורית. החלטנו לשים את העבר מאחור ולחתום על מסמך היסטורי. העולם יראה שינוי ממשי". הוא הביע את הוקרתו לטראמפ על שאפשר זאת. טראמפ אמר, כי קים הוא אדם מוכשר מאוד הדואג לארצו, וכי יזמין את קים לבית הלבן - כפי שאמר שיעשה אם הפסגה תעלה יפה. החתימה באה לאחר שלוש שעות של שיחות - 45 דקות בארבע עיניים והיתרה בנוכחות עוזריהם הקרובים. מאוחר יותר הבהיר טראמפ, כי ההזמנה לקים תבוא "במועד המתאים" וכי הוא מצפה לבקר בעתיד בפיונגיאנג. את המסמך המשותף הגישו לשני המנהיגים מי שפעלו לארגון הפגישה והובילו את ההכנות לקראתה: שר החוץ האמריקני, מייק פומפיאו, ואחותו של המנהיג הצפון-קוריאני, קים יו-ג'ונג.

במסיבת העיתונאים לאחר הפסגה אמר טראמפ, כי יצר קשר טוב עם קים וכי מלחמת קוריאה תסתיים בקרוב - 65 שנה אחרי שהסתיימה רק בהפסקת אש. "אין גבול למה שקוריאה הצפונית תוכל להשיג אם תוותר על הנשק הגרעיני ותעסוק בסחר ותהיה מעורבת עם יתר העולם, והיא רוצה להיות מעורבת". טראמפ שב וציין את התחייבותו של קים לפירוז מוחלט של חצי-האי הקוריאני מנשק גרעיני ואת ההסכמה לפיה השיחות ליישום ההבנות יחלו בהקדם האפשרי. הוא הביע את התקווה שניתן יהיה ליצור יחסים דיפלומטיים בקרוב, אך אמר שאינו יודע מתי.

מתי יוסרו העיצומים

טראמפ גילה, כי לאחר החתימה התחייב קים להרוס בקרוב אתר ניסויים מרכזי בתחום הטילים - לאחר ההריסה המוצהרת של אתר הניסויים הגרעיניים עוד לפני הפסגה. לדבריו, מבחינה מדעית נדרש זמן רב לפירוז מוחלט, אך הוא מאמין שהתהליך יתחיל בקרוב. "העיצומים יוסרו כאשר נהיה משוכנעים שהנשק הגרעיני אינו מבצעי. היה להן תפקיד חשוב. אני רוצה להסיר אותן ונסיר אותן בהמשך, כאשר נהיה בטוחים שלא יקרה דבר".

טראמפ הבהיר, כי בשלב זה ייוותרו על-כנן העיצומים שהוטלו על קוריאה הצפונית בשל תוכנית הגרעין שלה. לדבריו, הוא יודע שכאשר קים ישוב לארצו - הוא יתחיל בתהליך "שיגרום להרבה אנשים להיות מאושרים". טראמפ נשאל מדוע כינה את קים "מוכשר מאוד" למרות פשעיו והשיב: "כי הוא אדם מוכשר, שהחל לנהל בגיל 26 מצב מאוד מורכב. לא אמרתי שהוא נחמד". הוא הזכיר במסיבת העיתונאים את מותו של הסטודנט האמריקני אוטו ורמבייר לאחר שנעצר בקוריאה הצפונית, ואמר שמותו לא היה לשווא שכן הוא היה חלק מהתהליך שהוביל לפסגה.

לדברי טראמפ, נושא הפרת זכויות האדם בקוריאה הצפונית עלה בפסגה בצורה קצרה ויידון שוב בעתיד. הוא הדגיש את חשיבות הסכמתו המיידית של קים לפעול להשבת שרידי חללים ונעדרים ממלחמת קוריאה. טראמפ סירב לחזור על אמירתו בנאום על מצב האומה, ולפיה המשטר בקוריאה הצפונית הוא מדכא זכויות האדם הגרוע ביותר בעולם. "המצב שם קשה, הוא קשה בהרבה מקומות, והוא ישתנה", אמר.

מקווה שאירן תנהל מו"מ

טראמפ הצהיר, כי בשלב זה ארה"ב אינה מפחיתה את נוכחותה הצבאית בקוריאה הדרומית, אם כי ברמה העקרונית הוא רוצה להשיבם הביתה - "אבל לא עכשיו". לדבריו, השבת החיילים הביתה "תחסוך הרבה זמן, ובנוסף לכך היא [הצבתם בדרום] פרובוקטיבית". עוד אמר, כי יהיה פיקוח הדוק על פירוק הנשק הגרעיני של קוריאה הצפונית כאשר יתרחש, בשילוב של נציגים מארה"ב ומדינות אחרות, וכי הנושא עלה בשיחותיו עם קים. בהמשך אמר טראמפ, כי תרגילי המלחמה עם קוריאה הדרומית עולים כסף רב וכי סיאול משלמת רק חלק מהעלויות, ויש צורך לדון עליהם - כמו עם בעלות ברית אחרות של וושינגטון. הוא כינה גם את תרגילי המלחמה "מאוד פרובוקטיביים" והוסיף: "זה נראה לי מאוד לא הולם לנהל משחקי מלחמה כאשר אנחנו מנהלים מו"מ על הסכם, וגם נחסוך הרבה כסף".

טראמפ נשאל מה גורם לו להאמין שהפעם קוריאה הצפונית אינה משקרת והשיב: "קים בעצמו העלה את זה. הוא רוצה לעשות את זה לא פחות ממני, כי הוא רואה עתיד ורוד. אני מאמין שהוא יעמוד בהתחייבותו". הוא נשאל שוב, מה ההבדל בין פיסת הנייר עליה חתם הוא לבין אלו שעליה חתמו אחרים. טראמפ השיב: "יש נשיא אחר ושר חוץ אחר. הייתי קשוח מאוד. גם אירן שונה כיום מכפי שהייתה לפני שלושה-ארבעה חודשים: אני לא חושב שהם מסתכלים על הים התיכון וסוריה כמו שהסתכלו. אני מקווה שעם העיצומים, הם יחזרו לנהל מו"מ על עסקה חדשה. הייתי רוצה שזה יקרה". בהמשך אמר טראמפ, כי בניגוד לקודמיו - הוא יודע לנהל מו"מ ומכאן בטחונו שההסכם הנוכחי יוגשם. "אולי אני טועה; אולי בעוד שישה חודשים אעמוד בפניכם ואומר שטעיתי. בעצם לא אעשה את זה; אמצא איזשהו תירוץ", התלוצץ.

טראמפ דחה את הביקורת לפיה הוא העניק ל-קים ניצחון בעצם קיומה של הפגישה כאשר לא קיבל דבר בתמורה. הוא אמר, כי ארה"ב השיגה רבות - ובעיקר את ההתחייבות לפירוק הנשק הגרעיני - והוסיף שהוא תומך בקיום פגישות כעיקרון. טראמפ נשאל מדוע לא נכנסו השניים לפרטים, והשיב: "לא היה זמן. אני פה רק ליום אחד. אבל אני מאמין שהם [הצפון-קוריאנים] כבר התחילו: הם פוצצו אתר ניסויים". טראמפ סירב לדבר על ההיבטים הצבאיים של המצב באומרו ש"אני לא רוצה לאיים. הם הבינו במה מדובר". בהתייחסו לאיומיו להפיל על קוריאה הצפונית "אש וזעם", הסביר שאז היה צורך באיום שכזה.

השוואה לטרודו

טראמפ נשאל מה יאמר לבעלות בריתה של ארצו, לאחר שכינה את קים "אדם מוכשר" ואת ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, "חלש ולא-ישר". הוא השיב, כי ארה"ב זכתה ליחס לא-הוגן מצד שותפות הסחר שלה ובהן קנדה, בשל כשלים של ממשלים קודמים, וכי ניסה רק להקטין את גרעון הסחר בין המדינות. "דרשתי להכניס שינוי מסוים בהצהרת הסיום של ה-G7, אבל כאשר הגעתי למטוס - ראיתי את טרודו אומר שהוא לא יידחף בידי ארה"ב. הוא כנראה לא ידע שבאייר פורס 1 יש 20 מכשירי טלוויזיה. הוא ילמד וזה יעלה הרבה כסף לאזרחי קנדה. ב-20 השנה האחרונות הפסידה ארה"ב 800 מיליארד דולר בסחר עם מדינות אחרות. זה לא הוגן ואני איישר את זה. אנחנו מגנים על מדינות אירופה והן הורגות אותנו בסחר".

לדברי טראמפ, ארה"ב לא תהיה זו שתסייע כלכלית לקוריאה הצפונית, והוא מצפה שסיוע כזה יינתן בידי שכנותיה - יפן וקוריאה הדרומית. הוא שב ונשאל על לוח הזמנים לפירוז הגרעיני, אמר שוב שהמגבלות היחידות הן מדעיות והביע את התקווה שהתהליך יסתיים מהר ככל האפשר. לדבריו, לארה"ב יש מינוף משמעותי כלפי סין כדי להבטיח שהיא תשתף פעולה בעיצומים על קוריאה הצפונית, בין היתר באמצעות המו"מ הקשה בין המדינות בנושא הסחר. טראמפ אומר, כי קים מבין היטב את משמעותו של הפירוז; הוא לא השיב על השאלה האם קים מסר לו נתונים על הארסנל שברשות ארצו, אם כי "יש לנו מודיעין לגמרי לא רע ויש להם פחות מאשר למדינות אחרות, אם כי מלאי משמעותי".

טראמפ אמר, כי הפגישה הצליחה יותר מציפיותיו המוקדמות, בעיקר בזכות ההכנה הממושכת שקדמה לה. הוא צופה שיהיה צורך בקיום פסגה נוספת בינו לבין קים. הוא סיפר, כי הראה ל-קים סרטון וידאו המלמד כיצד תוכל ארצו להיראות בעתיד, למשל בפיתוח התיירות בחופי הים ו"הוא באמת נהנה מזה". טראמפ נשאל האם הצפון מוכן לפתיחות כלכלית רבה יותר, והשיב שההחלטה על כך נתונה בידי פיונגיאנג. "אעשה מה שצריך כדי לעשות את העולם למקום בטוח יותר. אם פגישה עם קים תחסוך 30 מיליון חיים - אשמח לעשות זאת וזהו כבוד עבורי", הוסיף.

טראמפ וקים בארוחת הצהריים [צילום: אוון ווצ'י, AP]
תאריך:  12/06/2018   |   עודכן:  12/06/2018
איתמר לוין
+עוברים מסמלים למעשים
17:56 12/06/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
דן בלץ, הכתב הראשי של וושינגטון פוסט, אומר שיש חשיבות לסמליות שבעצם קיומה של הפסגה בין מנהיגי ארה"ב וקוריאה הצפונית - אך מה שחשוב באמת הוא התוכן והחודשים של המו"מ הקשה הניצבים בפתח
([צילום: אוון ווצ'י, AP])
+קים התארח בסינגפור במלון השייך לאדלסון
11:04 12/06/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
סט. רג'יס, אחד המלונות היוקרתיים ביותר בסינגפור, שייך למי שתרם סכומים ניכרים לקמפיין של טראמפ - וקיבל בחינם פרסומת בשווי עצום  ▪  ממשלת סינגפור שילמה תמורת הסוויטה הנשיאותית בה התאכסן קים
(ג'קוזי וחדר כושר בסוויטה [צילום: tripadvisor])
+וושינגטון-בייג'ינג-פיונגיאנג
08:04 12/06/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
סין חוששת שקוריאה הצפונית תעדיף להדק את הקשרים עם ארה"ב על חשבון היחסים המסורתיים איתה. מצד שני, כותב ניו-יורק טיימס, לא בטוח שטראמפ יכול או רוצה לספק את שאיפותיו של קים
(שי וקים. פעמיים בחודשיים [צילום: AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טראמפ: הנוכחות שלנו בדרום פרובוקטיבית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
המבדיל
12/06/18 16:56
2
קורא בקפה
12/06/18 17:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משבר קוריאה
לסין היה תפקיד חשוב בהבאתו של קים ג'ונג-און לשולחן המו"מ עם דונלד טראמפ. היא הסכימה לראשונה להשתתף בעיצומים על קוריאה הצפונית – צעד משמעותי ביותר, לנוכח העובדה שהיא המדינה היחידה שסחרה עימה – והנשיא שי ג'ינפינג אירח פעמיים את קים לפני הפסגה. אבל ברגע האחרון, כותבת ג'יין פרלז בניו-יורק טיימס, קיבלה סין פיק ברכיים.
12/06/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
האחד הוא נשיא אמריקני בן 72, האחר הוא דיקטטור צפון-קוריאני בן 33. אבל לדונלד טראמפ וקים ג'ונג-און יש הרבה מן המשותף – טוען הכתב הבכיר של וושינגטון פוסט בבית הלבן, פיליפ רוקר. שניהם שולטים בנשק גרעיני, שניהם סבורים שיצליחו לערער זה את זה, שניהם זכרים בעלי עור דק, שניהם מכורים לסגנון שלטון נמהר, שניהם אוהבים מחוות דרמטיות, שניהם ירצו לשלוט בפגישתם מחר (יום ג', 12.6.18).
11/06/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
שגעון רדיפה הוא המגדיר את שלטונה של שושלת קים בקוריאה הצפונית – כותב צ'רלי קמפבל באתר טיים. מאז עלה לשלטון ב-2013, ביצר קים ג'ונג-און את מעמדו בשורה של טיהורים בשורות ותיקי המשטר, ובשבוע שעבר החליף את ראשי צבאו לקראת הפסגה עם דונלד טראמפ. האחראי על ההגנה, פאק יונג-סיק, הוחלף בידי נו קוונג-צ'ול, ואילו הרמטכ"ל רי מיונג-סו – נץ אפילו במושגים צפון-קוריאניים – הוחלף בידי סגנו, די יונג-גיל.
11/06/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
תשומת הלב המרכזית בפגישת הפסגה בין דונלד טראמפ לבין קים ג'ונג-און (יום ג', 12.6.18) תהיה על תוכניות הגרעין והטילים של קוריאה הצפונית, אך ברוס בכטול טוען ב-Foreign Affairs שיש עוד נושא חשוב מאוד: מכירות הנשק של הצפון ברחבי העולם. במשך עשרות שנים מוכרת המדינה טילים, ידע כימי ועוד למדינות כמו סוריה ואירן – ומהן הוא מגיע לשלוחות הטרור של מדינות אלו – ובכך מסייעת להן לעקוף את העיצומים הבינלאומיים ומספקת להן את הידע הדרוש לייצר בעצמן נשק מתקדם.
10/06/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
לקראת פגישת הפסגה בין דונלד טראמפ לבין קים ג'ונג-און, קורא מאמר המערכת של USA Today לזכור – לצד החיוכים ולחיצות הידיים - שקוריאה הצפונית היא הסיוט הגרוע ביותר בעולם בתחום זכויות האדם. אי-אפשר להגזים בתיאו אכזריותו של קים כלפי עמו שלו, ואין לאפשר למתקפת הקסם הדיפלומטית שלו להשכיח שהוא רודן טוטליטרי במלוא מובן המילה.
08/06/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il