משרד התחבורה פרסם (יום ה', 21.6.18) לעיון הציבור וחברות התחבורה הציבורית את התוכנית להוצאתם לתחרות של כל קווי השירות של האוטובוסים בתחבורה הציבורית. זאת במטרה לשפר את השירות לנוסעים ולהגדיל את מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית. המשרד מתכוון לבחון באופן יסודי את חלוקת האזורים לאשכולות הפעלה, כך שלא יהיו כמו האשכולות כיום.
במהלך העשור הקרוב ייצאו בהליך תחרותי מכרזים להפעלת כל קווי השירות העירוניים והבין-עירוניים. במכרזים יינתן דגש מיוחד על נושאים של איכות הנסיעה, תכנון מיטבי של קווי השירות, קיצור משך הנסיעה, הגברת תדירות הקווים ויצירת שילוב אופטימלי בין אמצעי התחבורה השונים.
במשרד התחבורה אומרים כי מבנה הענף העתידי ואופן פעילותו בטווח הארוך, צריך להיקבע כך שישרת את יעדי הממשלה בתחום התוכנית ומטרותיה. מטרת ההתערבות הממשלתית היא לוודא את המשך המתח התחרותי בשוק, וזאת בעיקר על-ידי הסרת חסמי כניסה ועידוד כניסתם של שחקנים חדשים ו"רעבים", כלשונו, לשוק. במקביל, מבקש המשרד לוודא כי ריבוי המפעילים אינו בא על חשבון איכות השירות הניתן לציבור, בעיקר בהיבט של אחידות אופן השימוש בתחבורה ציבורית ברחבי המדינה.
בשלב הראשון של התוכנית, שגובשה במשותף עם משרד האוצר, יפורסמו במהלך החודשים הקרובים מכרזים להפעלת כמחצית (55%) מקווי התחבורה הציבורית בירושלים, באמצעות מפעילים פרטיים. מדובר בקווים המופעלים כיום על-ידי אגד. ההליך התחרותי להפעלת הקווים בירושלים יכלול תכנון מחדש של קווי השירות בעיר, תוספות שירות נרחבות, הפעלת אוטובוסים חשמליים בהיקף נרחב, גידול של עשרות אחוזים בפעילות הקווים, בכל רחבי העיר והפעלת טכנולוגיות מתקדמות באוטובוסים ובתחנות.
במהלך יישום הרפורמה בתחבורה הציבורית צפויות להתחיל לפעול מערכות להסעת המונים, בשלוש המטרופולינים הגדולות: תל אביב, ירושלים וחיפה. בכוונת משרד התחבורה להתמקד בשירות המטרופוליני ולהוציא לתחרות באזורים אלה קווים מאגד ודן באופן מדורג, שיאפשר למפעילים החדשים לצבור ניסיון וידע בהפעלת התחבורה.
- גם המפעילות בנצרת יועברו לתחרות - במהלך שנת 2021 מתוכננת העברת פעילות בהליך תחרותי של החברות ההיסטוריות באזור נצרת נסיעות ותיירות וג'י בי טורס ובשנת 2024 תועבר פעילות חברת שא"מ.
- בקווי השירות לאילת שוקל המשרד להנהיג בנוסף, תחרות במתכונת שונה משאר אזורי הארץ שתשקף תחרות בתוך השוק.
- אזורים בהם התחבורה הציבורית מופעלת בידי מועצות אזוריות (רמת הגולן וחבל אילות) לא יוצאו לתחרות, ונשקלת האפשרות לתת למועצות אחרות בארץ להפעיל תחבורה ציבורית בשטחן.
- אין בכוונת הממשלה לקיים הליכים תחרותיים להפעלת קווי השירות המופעלים כיום ע"י שבע החברות הפועלות במזרח ירושלים לפני שנת 2030.
קצב פרסום ההליכים התחרותיים יתבצע בהתאם למועד סיום ההפעלה של אשכולות הקווים בכל אזור. כ-50% מהפעילות בענף מתבצעת כיום מתוקף זכייה בהליכים תחרותיים שבמסגרתם נקבעה תקופת הפעלה ברורה וסופית. מועד פרסום המכרזים יקח בחשבון גם את רשת קווי מערכות הסעת ההמונים הצפויה לפעול במטרופולינים במקביל לפרסום ההליך התחרותי.
המכרזים בגוש-דן יפורסמו לאחר תכנון מחודש של שירותי התחבורה הציבורית במטרופולין, בעקבות הקמתם של קווי הרכבת הקלה וסלילת עשרות קילומטרים של נתיבי העדפה לתחבורה הציבורית (נת"צים) המתוכננים בשנים הקרובות. עבודות אלה מחייבות הסדרי תנועה חדשים ושינויים במערך קווי התחבורה הציבורית. בכוונת משרדי התחבורה והאוצר לבצע בחינה מחודשת באשר לצרכים ולמבנה התחבורה הציבורית במטרופולין. בהתאם לממצאים, יקבע קצב הוצאת הקווים המופעלים כיום על-ידי
חברת דן.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, אמר כי "פתיחת הענף לתחרות תשפר באופן משמעותי את רמת השירות לציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית. זאת, לצד הקמת נתיבים בלעדיים לתחבורה הציבורית (נת"צים), שילוב טכנולוגיות חדשות בשירותי התחבורה הציבורית, הנגשת אמצעי תחבורה ציבורית נוספים, דוגמת מוניות השירות,
רכבת ישראל ורכבות קלות, עלייה מכל הדלתות באוטובוסים העירוניים, הצערת גיל האוטובוסים, הרחבת השירות, שיפור המידע לנוסע ופרויקטים תחבורתיים נוספים".
יער אמיר, מנכ"ל פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות בישראל, אמר כי "לצד צעדים כוללניים לטיפול בתחום התחבורה הציבורית לטווח הארוך ועל-מנת לשפר את השרות לנוסעים, אנו מצפים לראות צעדים נוספים, בטווח המיידי, מטעם משרד התחבורה לטיפול במחסור החמור בנהגים, בהקמת תשתית מסיבית של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית ולשיפור התחבורה הציבורית בישראל בכללותה".
פתיחת ענף התחבורה הציבורית לתחרות בשנת 2001, שינתה באופן משמעותי את פני הענף והוסיפה עשרה מפעילים חדשים, לששת המפעילים היחידים שפעלו עד אז. משנת 2005 ועד היום הוכפל היקף השירות בתחבורה הציבורית ומספר הנוסעים גדל בכ-60%, פי שניים יותר מהגידול באוכלוסייה באותה תקופה. בשנים האחרונות מספר הנוסעים גדל בממוצע ב-5% מדי שנה. עם זאת, נמנעים משרד התחבורה והלמ"ס לפרסם מהו אחוזם היחסי באוכלוסייה באופן שיראה האם חל גידול יחסי במספר המשתמשים.
בישראל פועלים כיום 16 מפעילי תחבורה ציבורית המבצעים מדי יום כשני מיליון נסיעות. יותר מ-9,700 אוטובוסים פועלים בשירותי התחבורה הציבורית בארץ. אוטובוסים אלה הסיעו בשנת 2017 כ-740 מיליון נוסעים. לדברי מומחי תחבורה, הגברת התחרות בענף תגדיל את היקף הנוסעים, תעלה את רמת השירות בתחבורה הציבורית, ותרחיב את היקף הפעילות בענף.