בתום מכרז שערכה
רכבת ישראל זכתה חברת אלסטום בחוזה לאבזור צי רכבת ישראל במערכת האיתות והבקרה לרכבות - ETCS Level 2, המותקנת על הרכבות עצמן (Onboard). חוזה זה מהווה נדבך מרכזי במיזם שדרוג מערכת האיתות והבטיחות למערכת ETCS level 2 המתקדמת ביותר בעולם.
החוזה, שהיקפו כ-186 מיליון ש"ח (45 מיליון אירו ללא האופציות), נועד עבור תכנון, אספקה, התקנה, בדיקה והכנת המערכת, המותקנת על גבי הקרונות והקטרים, לפעולה. אלסטום תספק את פתרון האטלס (Atlas) שלה.
תכנון המיזם צפוי להתחיל בינואר 2019. ניהול המיזם יבוצע על-ידי אלסטום, וההתקנה תימשך כ-40 חודשים.
מערכת האיתות והבקרה מסוג ETCS Level 2 תותקן בכל הציוד הנייד הקיים של צי רכבת ישראל, המורכב מ-192 רכבות, עם אופציה ל-34 רכבות נוספות הכוללות בין היתר, גם כלים רכבתיים נוספים.
מערכת האיתות הרכבתית מנהלת ומפקחת על תנועת הרכבות, מגדירה את מרחקי הבטיחות בין הרכבות ומהווה רכיב משמעותי לנסיעה בטוחה. כיום, פועלת מערכת האיתות הרכבתית, באמצעות רמזורים (סימנאורים) המותקנים בצדי המסילות ומציגים לנהג הרכבת אותות המנחים אותו באשר לזמינות המסילה בהמשך הדרך וסכנות אפשריות.
המערכת החדשה - ETCS level2
(European Train Control System) - היא המערכת הטכנולוגית המתקדמת ביותר בתחום מערכות שליטה ברכבות, הפועלת באמצעות רשת סלולרית ייעודית לרכבת ישראל, ומציגה את ההתראות לנהג גם באמצעות אלמנטים הצמודים למסילה וגם באמצעות תצוגה דיגיטלית על מסך בתא הניהוג, בדומה לתא טייס.
לצד הגדלת תדירות הרכבות, המערכת גם תשפר את בטיחות הנסיעה, תוך שליטה ובקרה בזמן אמת במידע שמועבר לנהג הקטר: על מיקום הרכבת, מהירות הנסיעה והנחיות הבטיחות.
הודות למערכת מתקדמת זו תוכל רכבת ישראל להגדיל את קיבולת הרכבות בפרוזדור איילון, המהווה צוואר בקבוק לרשת המסילתית כולה, מ-14 רכבות בשעה לכל כיוון ל-17 רכבות בשעה לכל כיוון, ללא תוספת תשתית מסילתית, ותאפשר שילוב רכבות נוספות שתופעלנה בקו המהיר לירושלים.
למערכת יתרונות נוספים כגון - צמצום עלויות התחזוקה ושיפור ביצועים במהירות נסיעה גבוהה יותר.
החלפת מערכת האיתות מלווה בתהליך המורכב משלושה מכרזים נפרדים: ציוד המסילה, הציוד המותקן ברכבות ורשת התקשורת העצמאי (GSMR) שעל בסיסה מתבצעת התקשורת בין הקטרים למסילות. סיום פרויקט החלפת מערכת האיתות מתוכנן לשנת 2022.
מרכבת ישראל נמסר: "מערכת השליטה החדשה משלבת בין אמות מידה בטיחותיות מהשורה הראשונה ובין יכולת טכנולוגית להעברת מספר גדול יותר של רכבות באזור המרכזי ביותר בישראל, ותביא את רכבת ישראל לרמת שירות וטכנולוגיה מתקדמת ביותר".