כחודש לאחר חשיפת News1 בדבר ליקויים בספרי הלימוד להוראת עברית בכיתות א', הודיעה המפקחת המרכזת על לימודי העברית ביסודי, דליה הלוי, על כתיבת תוכנית חדשה בעברית לכיתות א'-ב'. בהודעה ששיגרה הלוי לכל כותבי ספרי הלימוד, נכתב שבשנת הלימודים תשפ"א יהיה עליהם להוציא לאור ספרי לימוד חדשים שייכתבו על-פי תבחינים מעודכנים שיפורסמו בשנת תש"פ, ונכתבים בימים אלה.
כזכור, תחקיר News1 גילה שהמפקחת על הוראת העברית במשרד החינוך, דליה הלוי, הכריחה את כותבי ספרי הלימוד לכיתות א' לכלול בספרים מערכי שיעור של טקסטים ספרותיים אותם חייבים המורים ללמד אותם עוד לפני שהתלמידים יודעים לקרוא, דבר שגרם לתסכול רב אצל תלמידים ומורים כאחד, ולהאטת תהליך רכישת הקריאה.
שני בכירים לשעבר, שבשלהי כהונתם חלה הכנסת חובת לימוד הספרות לתהליך ראשית הקריאה - המנכ"ל לשעבר ד"ר
שמשון שושני ויו"ר המזכירות הפדגוגית לשעבר ד"ר צבי צמרת - מתחו ביקורת על הכללת טקסטים ספרותיים בספרי הלימוד לפני סיום תהליך הקריאה ועל כך שההחלטה בעניין לא נעשתה בדרך המקובלת, אלא בהחלטתה של המפקחת דליה הלוי.
שני ח"כים,
עודד פורר ומוסי רז, פנו בעקבות הפרסום לשר החינוך
נפתלי בנט בבקשה לערוך בדיקה של ספר הלימוד בעברית לכיתות א'. פורר כתב כי "עידוד למקצועות נוספים והעשרתם של תלמידי הכיתות הנמוכות הם דבר מבורך, אך עם זאת הדבר צריך להיות מבוקר ולהתאים לרמתם. החלטות בנושא של שינוי של תכנים או הוספה צריכות להיקבע במסגרת ועדה של משרד החינוך בשיתוף אנשי מקצוע ולא בהחלטה שרירותית של מפקח כזה או אחר".
ח"כ רז כתב לשר בנט: "עולה חשד לשינוי משמעותי בתוכנית הלימוד להקניית מיומנויות הקריאה, מה שהוביל לעיכוב דרמטי ברכישת מיומנות זו. אם אכן כך הדבר. מדובר בפגיעה קשה בתלמידי ישראל. לפיכך אבקשך לפתוח בבדיקת הנושא ולנקוט אמצעים הדרושים על-מנת לתקן את המצב".
משרד החינוך: "זה כשנתיים פועלת ועדה לעידכון תוכנית הלימודים בחינוך הלשוני שמטרתה להשלים פערים, וליצור רצף בין תוכניות הלימודים של הגן ושל בית הספר בכל הנוגע להתפתחות האוריינות ולרכישת הקריאה. ועדה זו קמה בהתאם לאותם נהלים מוסדרים: המלצה של ועדת מקצוע; מינוי של יו"ר מזכירות פדגוגית.
"התוכנית עצמה נמצאת עדיין בתהליך כתיבה. עם סיום מלאכת כתיבת תוכנית הלימודים, וכאשר יתקבל האישור מן הגורמים המתאימים במשרד היא תפורסם כמקובל, וכפי שנעשה עד כה. אם יהיה צורך, יתפרסמו תבחינים לכל כותבי הספרים כפי שנעשה עד כה.
"אנחנו מפיקים את הלקחים מכל מהלך חדש שנכנס למערכת. המשרד משמר את מה שמתאים וטוב, מתקן את הדורש תיקון, ומחדש במקום בו דרוש חידוש".
באשר לחובת לימוד טקסטים ספרותיים ואחרים עוד בטרם למדו התלמידים לקרוא, נמסר ממשרד החינוך: "מעולם לא נכתב בשום מקום שילדים צריכים לקרוא טקסט ספרותי לפני שהם יודעים לקרוא. הם לומדים לקרוא בשעות שמוקצות לכך, ובמקביל עוסקים גם בשירים וסיפורים, כפי שנהוג גם בגן. הם יכולים להאזין לקריאת המורה, לטפח הבנת הנשמע, להרחיב אוצר מילים ושימוש נאות בשפה, להתייחס להיבטים חברתיים וערכיים שעולים מן היצירה, ללמוד לאהוב ספר וספרות, ועם הזמן גם לקרוא ביצירה בכוחות עצמם. כאמור, טרם הסתיימה כתיבת העידכון של התוכנית, אבל סביר להניח שהיבטים אלה לא ישתנו".
לומדים ספרות בכיתה א'
לנוכח הכחשת משרד החינוך בדבר חובת לימוד טקסטים ספרותיים עוד לפני סיום תהליך הקריאה, מביא News1 דוגמאות לאופן בו בחוברות הלימוד לכיתה א' נקטע רצף לימוד הקריאה על-ידי לימוד טקסטים ספרותיים ואחרים.
למשל: תוכן העניינים של מפתח הקסם, של חברת מט"ח, ממובילות השוק, מראה קטיעות תכופות של תהליך הקריאה על-ידי לימוד טקסטים. חוברת 2 עוסקת בהוראת החיריק שהוא שלב מוקדם בהוראת הקריאה וניתן לראות בבירור איך רצף לימוד החיריק נקטע בלימוד שירים וסיפורים. למשל עמ' 12 השיר פזמון ליקינתון, עמ' 22 הסיפור משפחה של פילים.