המדינה תדון מחדש בשאלת הענקת יתרון במכרזי תחבורה ציבורית לחברות אשר יתחייבו לרכוש אוטובוסים המורכבים בארץ. כך קובע (יום ב', 22.7.19) שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, אברהם רובין. הוא רומז, כי יש להעניק העדפה ואולי אף גדולה מזו שנקבעה עד כה.
משרד התחבורה פרסם מכרזים לשירותי האוטובוסים בפרוזדור ירושלים ובית שמש, שומרון, ירושלים מרכז וצפון, רהט והמטרונית באזור חיפה. במסגרת מכרזים אלו נקבע, כי מציע שיתחייב שלפחות 30% מהאוטובוסים שיפעיל יורכבו בארץ, יקבל תוספת של בין חצי נקודה לנקודה בציון הכולל. עוד נקבע, כי במכרזים בהם ישתתפו אגד ודן, תינתן תוספת של חמש-עשר נקודות תמורת התחייבות להרכבה בישראל של 50%-25% מהאוטובוסים.
רובין הכריע בשלוש עתירות שהוגשו נגד תנאים אלו: שתיים של חברות אוטובוסים, שטענו שיש לבטל אותם, והאחת של חברת הארגז - אחת משתי מרכיבות האוטובוסים בישראל (לצד מרכבים) - שביקשה להגדיל את הניקוד שיינתן להעדפת תוצרת
הארץ. פסק דינו של רובין מבוסס על דיני המכרזים ועל השאלה האם חוק חובת מכרזים חל על ההליכים התחרותיים בהם מדובר.
רובין קובע: "הליך הקצאת הרישיונות להפעלת קווי התחבורה הציבורית הוא בעל מאפיינים מובהקים של מכרז; כללי התחרות נקבעו מראש בפירוט רב, הגוף שמטפל בהתקשרות הוא ועדת המכרזים של הרשות הרלוונטית, תהליך בחירת הזוכה נעשה ללא קיום משא-ומתן בין הרשות לבין המציעים, ועוד. במילים אחרות, מה ש'נראה כמו מכרז' ו'מתנהג כמו מכרז' הוא מכרז". אולם הוא מדגיש, אין זה אומר שחוק חובת מכרזים חל אוטומטית, שכן הוא חל רק על עסקה לרכש טובין או מקרקעין, לביצוע עבודה או לרכישת שירותים.
לדעת רובין, מדובר במכרז להענקת שירות חיוני, שאם לא היה ניתן בידי גורמים פרטיים - היה על המדינה להעניק אותו. לכן, זוהי עסקה במסגרתה נותנת המדינה רשיונות לחברות האוטובוסים - וברור שמדובר במכרז עליו חל חוק חובת מכרזים. אולם הדברים שונים לגבי התקנות העוסקות בהעדפת תוצרת הארץ, ואשר חלות על מכרזים "לרכישת טובין מתוצרת הארץ".
המדינה הניחה מראש שחוק חובת מכרזים לא חל על מכרזים אלו, וממילא שלא חלות עליהם תקנות העדפת תוצרת הארץ. לכן, הצדדים
לא עסקו בשאלה זו במסגרת עתירות אלו, אומר רובין, ויש להחזיר אותה לוועדת המכרזים של משרד התחבורה. זו תידרש לשקול את צעדיה לאור ההחלטה לפי חוק חובת מכרזים אכן חל, לבדוק האם חלות גם תקנות העדפת תוצרת הארץ, ואם כן - לקבוע כיצד ליישם אותן במכרזים הנוכחיים ובאלו שיבואו. בהתאם לכך, יהיה עליה להכניס גם שינויים בתנאים שיוחלו על אגד ודן.
רובין רומז, כי עמדתו היא שיש להעניק העדפה משמעותית יותר לתוצרת הארץ - כפי שביקשה הארגז. הדבר עולה מהכרעתו לגבי תחולתו של חוק חובת מכרזים, מההנחיה לדון בתחולת תקנות ההעדפה, וגם באמירתו לפיה הממשלה רשאית להורות לאגד ודן לבצע העדפה כזו - מכוח הסובסידיות הניכרות שהיא מעניקה להן. הוא גם דוחה את הטענות לפיהן העדפת תוצרת הארץ פוגעת בזכויותיהם של יבואני אוטובוסים, וכאילו העדפה כזו תביא לעליית מחירים פסולה.