|
F-35 [צילום: אלכס ברנדון/AP]
|
|
|
|
|
שבע שנים לפני המועד המתוכנן, הותקנו במטוסים אף-35 של חיל-האוויר האמריקני מערכות אוטומטיות למניעת התנגשות בקרקע (Auto-GCAS). המערכות הותקנו במטוסים מבסיס האוויר אגלין בפלורידה ומבסיס האוויר היל ביוטה.
הן משתמשות בחיישנים לקבוע את מצב המטוס והאם הטייס אכן שולט בו. אם יחושו, שהטייס איבד הכרה, הן ייכנסו לפעולה, בהתאם לתוואי הקרקע, למהירות המטוס ולמסלולו, וימנעו את התנגשות המטוס בקרקע. המערכות גם ימנעו התנגשות בקרקע בעת שהופעל טייס אוטומטי, והטייס לא הבחין בסכנת ההתנגשות.
מעריכים, כי המערכות, שיותקנו בכל צי המטוסים אף-35, ימנעו כ-26 התנגשויות בקרקע במהלך שירות המטוסים. המערכות פותחו בשנות התשעים, והושבחו בעשור הזה. טייסת הניסוי 461 ניסתה אותן בסוף 2018 בבסיס האוויר אדוארדס בקליפורניה. חיל-האוויר מסר, כי המערכות מנעו שמונה התנגשויות של מטוסים אף-16 בקרקע מאז 2014.
חברת לוקהיד מרטין, יצרנית המטוס, תתקין את המערכות גם במטוסים אף-35 של חיל-הים ושל חיל הנחתים.