הצעת חוק 'הספורט התחרותי בנהיגה' של ח"כ רצאבי, תובא לקריאה ראשונה עוד במושב החורף הנוכחי של הכנסת - כך הוחלט אתמול (ג', 9.3.04) פה אחד, בהצבעה בה התגבשה קואליציה נדירה מקיר לקיר, בוועדת הכלכלה של הכנסת.
בעד הגשת הצעת החוק לקריאה ראשונה הצביעו ראש ועדת הכלכלה, שאול שמחון (עבודה) ועמיתו למפלגה ח"כ איתן כבל (נהג מרוצי הקרטינג), יו"ר תת הוועדה לבטיחות בדרכים, ח"כ גלעד ארדן ( ליכוד), ח"כ אליעזר (צי'טה) כהן (האיחוד הלאומי), ח"כ אהוד רצאבי (שינוי) ועמיתו למפלגה, ח"כ אילן ליבוביץ'.
לישיבה הוזמנו הבוקר נציגי משרד החינוך התרבות והספורט (רן לוין - "מיסטר ספורט מוטורי" העתידי, והיוע"מ עו"ד דורית מורג), משרד התחבורה (בלטו בהעדרם שר התחבורה ומנכ"ל משרדו אשר ערכו באותה שעה מסיבת עיתונאים גדולה), המשרד לבטחון פנים, משרד האוצר, משרד המשפטים (בלטה בהעדרה עו"ד עדנה הראל), משרד הפנים, מרכז השלטון המקומי, מועדון הספורט המוטורי, נהגי מרוצים ומארגני אירועי ספורט, איגוד קציני הבטיחות, המועצה לצרכנות והרשות להגנת הצרכן.
מנהיג נהגי המרוצים, דני לוי, הבהיר לחברי הכנסת מספר סוגיות אותן התקשו להבין. לישיבה הגיעו עמו גם ותיק מארגני המרוצים, ברוך שליט, נהג המרוצים גבי סרוגו, וכן מומחים אחרים בתחומי הנהיגה הספורטיבית.
הנהגים ביקשו לערוך מרוצי 'פיילוט' נסיוניים, אך באותה שעה בדיוק בה התכנסה ועדת הכלכלה של הכנסת לדון בנושא בירושלים, הצהיר שר התחבורה, אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים שערך בתל אביב, כי בדעתו לבטל את הפיילוט המתוכנן.
בשיחה שנערכה בעקבות הישיבה הסביר לי מנכ"ל משרד התחבורה, סלמן בן-ציון, כי לנוכח מספרן הרב של הצעות לביצוע פיילוט, הוחלט לדלג על הרעיון אותו הוא יזם, ולגשת ישירות למלאכת החקיקה.
הצעת החוק הפרטית של ח"כ רצאבי בנושא הספורט המוטורי עברה ב- 19.11.03 בקריאה טרומית בכנסת, וזאת בעיצומה של מלאכת גיבוש הצעת חוק ממשלתית על-ידי עו"ד צבי ענבר (לשעבר היוע"מ לכנסת).
ההליך הסטוטורי החפוז עורר בזמנו השתאות מסוימת, והיו שטענו כי הוא עלול לשבש את הליכי החקיקה הממשלתית המהותית לקידום הספורט המוטורי בישראל. טענות אלה הוזמו עתה.
הצעת חוק "הספורט התחרותי בנהיגה" (התשס"ג - 2003, פ/1227) שהגיש ח"כ רצאבי כהצעת חוק פרטית, מבוססת על הצעה אותה יזם ח"כ אברהם פורז עוד לפני מספר שנים.
העברת הצעת החוק הפרטית בכנסת הביכה את הצוות המקצועי השוקד זמן רב על גיבוש הצעת חוק חדשה - "חוק הנהיגה הספורטיבית", שתוכננה להיות מוגשת לכנסת כהצעת חוק ממשלתית. יתכן שעתה יגובשו 2 הצעות החוק לחטיבה אחת.
הצעת החוק הפרטית התקבלה ברוב גדול של 24 חכי"ם, בהתנגדות 5 ו-2 נמנעים. הקריאה הטרומית סייעה בזיהוי התומכים והמתנגדים לקראת הגשתה של הצעת החוק העיקרית, וניכר כי המפלגות הדתיות מערימות קשיים על ביצוע מרוצי מכוניות בשבת.
מנכ"ל משרד התחבורה ציין בפני הבוקר כי גם השמירה על השבת שיחקה תפקיד בביטול הצעות הפיילוט, שכן רובן תוכננו לשבתות.
מרבית המצביעים בקריאה הטרומית היו חברי הכנסת של שינוי - מפלגתו של ח"כ אהוד רצאבי: אילן ליבוב, אליעזר זנד, ויקטור ברי, יוסף יצחק, מלי פולישוק, אהרון רוני, רשף ארי חן, אברהם פורז ואילן שלגי.
כמו כן הצביעו בעד הצעת החוק חברי הכנסת מהעבודה: שלום שמחון (יו"ר ועדת הכלכלה), איתן כבל וקולט אביטל.
מהליכוד הצביעו בעד: גדעון עזרא, חיים כץ, לאה נס, זאב בוים, יחאל חזן ועמרי שרון - המשתייך לצוות המצומצם השוקד על גיבוש הכנת הצעת החוק הממשלתית, בשיתוף עם אליעזר (צי'טה) כהן מהאיחוד הלאומי, ואחרים.
נגד ההצעה הצביעו ח"כ ניסים דהן ואמנון כהן מש"ס, משה גפני מיהדות התורה, דוד טל מעם אחד ועבד אלמאלב מרע"מ - חד"ש.
נמנעו - חברי הכנסת של ש"ס - ניסים זאב ודוד אזולאי.
הגורם הממשלתי המרכזי העוסק כיום בקידום הצעת חוק הנהיגה הספורטיבית הוא רן לוין, איש משרד החינוך, התרבות והספורט, אשר הופקד על הנושא מטעמו של סגן השרה, צבי הנדל (האיחוד הלאומי) - שהינו הגורם הממשלתי הבכיר ביותר המופקד על הרשאת מרוצי המכוניות.