בשנת 2002 נבלם השיפור בניהול התקציבי של הרשויות המקומיות. כך עולה מנתוני בנק ישראל. ב-2003 אף חלה הידרדרות של ממש במצבן הפיננסי של רבות מהרשויות - בשל הקיצוץ החד והפתאומי במענקי הממשלה.
קיצוץ המענקים פגע במיוחד ברשויות המקומיות שבהן מתגוררת אוכלוסיה חלשה מבחינה כלכלית, כלומר אלו המצויות בארבעת האשכולות הסוציו-כלכליים הנמוכים, על פי סיווג הלמ"ס.
"התוכנית להבראת כלכלת ישראל" של האוצר כללה הפחתות שכר והעלאה בשיעור הארנונה בסכום דומה לקיצוץ מענקי הממשלה לרשויות המקומיות. ואולם, מכיוון שקיצוץ המענקים מרוכז כמעט כולו ברשויות החלשות, בעוד שחלק גדול מהחיסכון בשכר והעלאת הארנונה הגיע דווקא לרשויות החזקות, צעדים אלו לא פיצו את הרשויות החלשות על הפחתת המענקים.
החזרה לתהליך בו רשויות מקומיות מתנהלות בהתאם ליכולתן להשיג משאבים מהממשלה, במסגרת תוכניות ההבראה, מהווה נסיגה מההקשחה של מגבלת התקציב שהושגה החל מאמצע שנות התשעים. עם זאת, משהוחלט על תוכניות אלה, רצוי שהן ישמשו להשגת התייעלות בת-קיימא בפעילות הרשויות המקומיות, כך שתתאפשר הפחתה הדרגתית ומסודרת בתמיכת הממשלה בהן.