חוק השבת אבידה קובע כי אדם המוצא אבידה ונטלה חייב להשיבה לבעליה, או להודיע על המצאה בהקדם למשטרת ישראל. תקנות השבת אבידה קובעות כי על המשטרה לפעול לאיתור בעל האבידה בשקידה סבירה, כאשר לעניין אבידה יקרת ערך, קרי - אבידה ששוויה מוערך מעל 1,000 ש"ח, אף קיימת החובה לפרסם על אודותיה ברשומות, או בעיתון יומי אחד לפחות. כמו-כן, בחלוף 6 חודשים ממועד הפרסום מועברת האבידה למוצאה והוא הופך לבעליה, אלא אם יימצא מי שיטען לזכות עליה.
הערכות השווי של האבידות המדווחות כיום למשטרה, מתבצעות על-ידי חנויות מקצועיות בהן נמכרים סוגי הפריטים שנמצאו. כך לדוגמה, שוויו של צמיד משובץ יהלומים ייקבע בחנות תכשיטים.
על-פי נתוני משטרת ישראל, שווי זה עודכן בפעם האחרונה בשנת 1988 כאשר בתקנות לא נקבע מנגנון להצמדת הסכום. על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ערכו הריאלי של סכום זה מוערך נכון להיום בשווי של 5,123.31 ש"ח. נוכח העובדה שרק לאחרונה עבר הטיפול המשטרתי באבידות ומציאות לפלטפורמה ממוחשבת, לא ניתן להפיק נתונים מקיפים על אודות האבידות והטיפול בהן במהלך השנים. על כן, בהיעדר מידע מקיף מחד-גיסא ונוכח ההצעה לעדכן את דרכי הפרסום לפרסום פשוט מהיר וחסכוני - באמצעות אתר המרשתת - מאידך-גיסא, מוצע לתקן את התקנות ולעדכן את שוויה של אבידה יקרת ערך מ-1,000 ש"ח לסכום של 2,500 ש"ח.
סכום זה מוצע - על-אף היותו נמוך משמעותית (פי שניים) מערכו הריאלי של הסכום הקבוע בחוק ב-2,623 ש"ח, כדי לאפשר לציבור להיחשף למספר רב יותר של פרסומים על אבידות ובכך להביא ליישום נכון, רחב וראוי יותר של החוק,
התקנות ושל מצוות השבת אבידה.
פרסום יתאפשר גם באתר המשטרה
פרסום אבידה יקרת-ערך מחויב כיום ברשומות או בעיתון יומי אחד לפחות (נדיר). במסגרת התיקון, מציע המשרד לביטחון הפנים להוסיף לדרכי פרסום אלו את האפשרות לפרסם באמצעות אתר המרשתת של משטרת ישראל, כחלופה נוספת.
בדברי ההסבר לתיקון נאמר כי עלויות הפרסום בעיתון יומי גבוהות וכי לצורך הפרסום ברשומות נדרשת משטרת ישראל לפרוצדורה המערבת מספר גורמים מטעמה באופן שאינו יעיל ומהיר ברמה המערכתית, בעוד שפרסום באתר המרשתת עשוי לקצר משמעותית את זמני הטיפול בבקשות באופן יעיל ומהיר יותר.
נוסף על כך, הוסבר, עם התפתחות הטכנולוגיה ככלל והדיגיטציה בפרט, התיקון המוצע לפיו ייעשה פרסום באתר המשטרה כחלופה לפרסום ברשומות, יתאים יותר להתפתחות הטכנולוגית המאפיינת את זמננו ואת השימוש הנפוץ של מדיות זמינות אחרות על-ידי הציבור הרחב כך שדבר הפרסום יהיה נגיש יותר לכל.