ראש ה
ממשלה,
בנימין נתניהו, דוחה חלק מן המגבלות שהטיל עליו היועץ המשפטי לממשלה,
אביחי מנדלבליט, בשל משפטו. עמדתו של נתניהו הוגשה לבג"ץ (יום ה', 5.11.20), ונתניהו אף רומז, כי הוא עשוי לנקוט במהלכים נגד הסדר ניגוד העניינים שפרסם השבוע מנדלבליט (ראו קישור משמאל).
מנדלבליט קבע השבוע, כי נתניהו אינו יכול לעסוק במינוי היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה, מפכ"ל המשטרה, המשנה ליועץ לעניינים פליליים, ראש אגף החקירות והמודיעין (אח"מ) במשטרה, מפקדי להב 433 וכל החוקרים במשטרה וברשות ניירות ערך המופיעים ברשימת העדים במשפטו (כ-150 במספר). נאסר עליו גם להיות מעורב בחקיקה ממשלתית הנוגעת למינויים אלו - כמו למשל ההצעה לשנות את דרכי בחירתו של היועץ המשפטי. על נתניהו גם להימנע ממעורבות פרטנית בנוגע למעמדם ומילוי תפקידם של בעלי תפקידים אלו - למשל בשאלת פיצול סמכויות היועץ.
עוד נקבע, כי על נתניהו להימנע ממעורבות במינוי שופטי בית המשפט העליון ובית המשפט המחוזי בירושלים (בו מתנהל משפטו). עליו להימנע מכל השפעה שהיא על נציגי הממשלה והכנסת בוועדה לבחירת שופטים (
אבי ניסנקורן,
מירי רגב,
אסנת מארק ו
צבי האוזר). כאשר עניינו של אחד הנאשמים האחרים (
שאול אלוביץ,
איריס אלוביץ ונוני מוזס) או עניינו של אחד מ-336 העדים נדון באחד ממשרדי הממשלה, נתניהו מנוע ממעורבות בכך. עם זאת, כאשר מדובר בעובדי מדינה - מותר לו לעמוד איתם בקשר שגרתי, אך חובתו להבטיח שעובדת היותם עדים במשפטו לא תשפיע על עניינם ועבודתם השגרתית.
עמדתו של נתניהו הוצגה בתגובה לעתירות המבקשות בין היתר לחייב אותו לפעול על-פי ההסדר שקבע מנדלבליט, וכאמור - הוא עשוי לפעול במישרין נגד ההסדר. נתניהו אומר כי לא יעסוק במינוי היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה, וכי הוא מקבל על עצמו את יתר המגבלות הפרטניות. אולם הוא אינו מוכן להשלים עם הרחקתו מקבלת החלטות עקרוניות עתידיות, כמו האפשרות של פיצול תפקידי היועץ המשפטי הבא (בין הייעוץ לבין התביעה הכללית): "אין כל היגיון וכל סיבה למנוע מראש הממשלה ויו"ר תנועת הליכוד את העיסוק בנושא. פגיעה כזו תפגע גם היא בזכויות דמוקרטיות בסיסיות", הוא טוען.
נתניהו גם אינו מוכן להימנע ממעורבות במינוי השופטים לבית המשפט העליון; בקרוב יש למנות מחליף למשנה לנשיאה,
חנן מלצר, הפורש בחודש אפריל. "אין כל סיבה להטיל על ראש הממשלה מגבלות מעבר למגבלות החלות על שרים אחרים. כידוע, משמונה שופט 'אין מרות על מי שבידו סמכות שפיטה, זולת מרותו של הדין'. למותר לציין, כי אם שופט מסוים יסבור כי אינו יכול להשתתף בדיון הנוגע לראש הממשלה משום שמונה בתקופת כהונתו של ראש הממשלה, חזקה עליו שיפסול את עצמו מלדון בעניינו ואין כל מקום להטיל על ראש הממשלה מגבלות בשל חששות כה רחוקים מסוג זה".
נתניהו מוכן שלא להיות מעורב בענייניהם של עדים הנדונים במשרדי הממשלה, אך סבור שיש להורות לעדים לפנות לממונה העתידי במשרד ראש הממשלה ולהודיע להם על כך מראש. "ללא הוספת ההסתייגות של ידיעה בפועל ומראש וקבלת המנגנון הנ"ל, תוטל על ראש הממשלה, העסוק מעל ראשו בניהול ענייני המדינה, אחריות לא מעשית לעניינים שאינם בידיעתו. זו מגבלה אשר לא ניתן לעמוד בה, וכמוה כהעמדת מכשול בפני עיוור". הוא אינו מקבל את המגבלה בנוגע לחקיקה בתחום הפלילי: "אין כל מקום להגביל את ראש הממשלה בענייני חקיקה. ההגבלות שחלות על ראש הממשלה בענייני חקיקה הן ההגבלות על-פי כללי האתיקה של חברי הכנסת. הגבלות אלו אינן עניין להליך דנן העוסק בהסדר ניגוד העניינים המינהלי".