ועדת המכרזים למתן רשיונות לקווי שירות בתחבורה הציבורית בחרה השבוע (8.4.21) בקבוצה המורכבת משלוש חברות ובהן אלון
רבוע כחול ישראל להפעיל את השירות בנתניה. כיום מופעל השירות בידי חברת
אגד תעבורה. מדובר באשכול שירות עירוני בעיר נתניה, למעט שירות עירוני היוצא לאבן יהודה, לקדימה-צורן ולמספר יישובים נוספים במרחב בהיקף מצומצם יחסית.
כניסתה של אלון רבוע כחול לשוק התחבורה הציבורית בישראל היא חלק מאסטרטגיה עסקית של החברה. פעילות זו אמורה להתבצע על-ידי חברה ייעודית (Vehicle Purpose Special), אשר תוחזק בשיעור של 60% על-ידי החברה. יתרת מניותיה של החברה הייעודית תוחזק על -ידי איזי בס בע"מ ועל-ידי ציר הסעות ותיור (פסגות מינוף והובלה) בע"מ, עמם התקשרה החברה בהסכם בעלי מניות, בשיעורים שונים. ככל הנראה ייקרא מפעיל השירות "אקסטרה תחבורה ציבורית".
ציר הסעות ותיור מתמחה במתן שירותי הסעות ושירותי מנוף והובלה (כבדה) והיא בעלת ניסיון של עשרות שנים בתחומים אלה. איזי בס פעילה בתחום התחבורה הציבורית ומבצעת תגבורים עבור חברות תחבורה ציבורית, וכן בתחום הנסיעות המיוחדות, ומספקת שירותי תחבורה ללקוחות פרטיים, למפעלים, למוסדות חינוך ולרשויות.
בהתאם לתנאי המכרז בין הצדדים לבין ממשלת ישראל עתיד להחתם הסכם מתן שירותים בקווי השירות, אשר יסדיר את היחסים ביניהם. לפי הודעת הוועדה כאמור, ההתקשרות תיכנס לתוקף עם מילוי מס פר תנאים, לרבות חתימת הסכם ההפעלה האמור על-ידי הממשלה, העמדת ערבות בנקאית אוטונומית ובלתי מותנית לטובת ממשלת ישראל על סך 20 מיליון ש"ח ומילוי כל תנאי מקדים לחתימת ההסכם בהתאם לתנאי המכרז.
על-פי מסמכי המכרז, המועד הקובע לתחילת ההפעלה הוא יום 7 בינואר 2022. מערך קווי האוטובוסים של התחבורה הציבורית העירונית בנתניה יוכפל בעוד תשעה חודשים וישפר באופן דרמטי את שירות האוטובוסים העירוני בתוך שכונות העיר וביניהן.
בעוד כשנה תפעיל החברה גם את קווי השירות החדשים שבמכרז - 10 קווים חדשים, בהם קווי רוחב בין השכונות, וקווים מהירים וישירים לאזורי תעסוקה ומוקדים עיקריים בנתניה, שטרם הופעלו עד כה.
קווי האשכול יופעלו באמצעות 200 אוטובוסים חדשים, מתוכם כ-90 אוטובוסים חשמליים, שיאפשרו נסיעה מהירה ושקטה יותר. שאר האוטובוסים עומדים בתקן המחמיר של זיהום אוויר "יורו 6".