|   15:07:40
  מירב ארד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

נתוני המשרד להגנת הסביבה:

79% מהלכלוך במרחב הציבורי בישראל - פלסטיק

השרה תמר זנדברג בדיון בוועדת הכספים: המטרה של המס הזה היא להפחית עד להפסיק את השימוש בכלים חד-פעמים, כי הם מזיקים וזהמים. המטרה היא לעבור לכלים רב פעמים בצורה הדרגתית" הרשויות המקומיות יכינו תוכנית שמטרתה שינוי תרבות השלכת הפסולת והשמירה על הניקיון
15/11/2021  |   מירב ארד   |   חדשות   |   תגובות
[צילום: AP/Ricardo Moraes]

ועדת הכספים החלה (יום ב', 15.1121) לדון במיסוי כלים חד-פעמיים. יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, ציין בפתח הדיון: "אני מבקש מהשרה להציג את עמדתה לעניין הכלים החד-פעמיים. מקווה שנקיים דיון מקצועי בנושא. ראינו סוגיות שחייבות פתרון במסגרת המס המוצע – כוסות הנייר שמכוסות בפלסטיק, יש גם הרבה שאלות על העובי המוצע של הפלסטיק".

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "ישראל מכורה לפלסטיק חד-פעמי, בפרט בכלי שולחן, ומזה הגיעה העת להיגמל. התועלת בכלים חד-פעמיים היא קצרת טווח. במונחים כלכלים מהווה הנושא כשל שוק, ומקום מאוד נכון להתערבות ממשלתית, שהיא רכה אגב. כלים חד-פעמיים הם קצרי חיים מטבעם, והופכים לנזק סביבתי, גורמים לזיהום הים, השטחים הציבוריים, ולנזק משמעותי מאוד בזיהומם".

"באיחוד האירופי בחרו לאסור לחלוטין את השימוש בסוגים רבים של פלסטיק חד-פעמי, רוב הסיכויים שגם מדינת ישראל תגיע לשם. בשלב הזה לא בחרנו לאסור. אימוץ הגישה האירופית תביא להפחתה גדולה יותר מהטלת המס, למרות זאת בחרנו בשלב זה בדרך המיסוי, כי אנחנו קשובים למאפייני הביקוש הישראלי. זה המס היחיד בעולם שנועד לא לשלם אותו, המטרה של המס הזה היא להפחית עד להפסיק את השימוש בכלים חד-פעמים, כי הם מזיקים וזהמים. המטרה היא לעבור לכלים רב פעמים בצורה הדרגתית".

נציגי המשרד להגנת הסביבה הציגו בדיון ממצאים ראשוניים מתוך מדד שיפור ניקיון המרחב הציבורי בדיון על מיסוי הכלים החד-פעמיים. המדד מתבצע כחלק מתמיכה של המשרד ב-120 רשויות במסגרת קול קורא לניקיון המרחב הציבורי, בסכום של 5 מיליון שקל - תמיכה המתמקדת בשינוי התפיסה, הערכים וההתנהגות אצל התושבים והרשויות המקומיות.

נכון לשלב זה, 35 רשויות מקומיות סיימו את שלב איסוף הנתונים. תוצאות המדד הראשוני מתמקדות בפריטי הפלסטיק בכלל והפלסטיק החד-פעמי בפרט. בסקר נמצא, כי 79% מפריטי הלכלוך הם מוצרי פלסטיק, בעיקרם בשימוש חד-פעמי - דוגמת מכלי משקה, פקקים, אריזות ל-Take Away ושקיות. 35% ממוצרי הפלסטיק הם כלי שולחן חד-פעמיים (צלחות, כוסות, סכו"ם).

בימים אלה, 120 הרשויות המקומיות בדירוג חברתי-כלכלי 1-5 שקיבלו תמיכה במסגרת הקול הקורא, מבצעות את המדידות ומכינות את התוכנית. בהתאם לתוצאות המדידות ועל בסיס הנתונים שהתקבלו, הרשויות יכינו תוכנית שמטרתה שינוי תרבות השלכת הפסולת והשמירה על הניקיון באזורים הנמדדים. רשות לא תקבל תמיכה על עצם ביצוע תפקידה כמפעילה שירותי ניקיון, אלא על התערבויות אקטיביות, המקדמות שמירה על מרחב נקי, מבוססות נתונים.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "הממצאים הראשוניים העולים ממדד שיפור ניקיון המרחב הציבור של המשרד מראים, כי כלים חד-פעמיים מהווים את הנתח הגדול ביותר בלכלוך המרחב הציבורי ולכן יש לטפל בהם בצורה ייעודית, כפי שאנחנו אכן עושים במשרד".
מיסוי כלים חד פעמיים מפלסטיק - דוח / דוח
מסמך זה מוגש לוועדת הכספים לקראת דיון בנושא מיסוי כלים חד-פעמיים מפלסטיק, והוא עוסק בצריכת פלסטיק חד-פעמי ובהשלכותיה בישראל ובעולם, בכלי מדיניות לצמצום נזקי הפלסטיק החד-פעמי בעולם ובישראל, ובצו למיסוי כלים חד-פעמיים מפלסטיק בישראל.(28 עמ')
מיסוי כלי פלסטיק חד פעמיים - ועדת הכספים 15.11.2021
79% מפרטי הלכלוך במרחב העירוני בישראל הם פסולת פלסטיק. 35% מתוכם הם כלים חד-פעמיים הנכללים במס (14 עמ')

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר ציין כי מתוך רצון לשמוע את כלל הדוברים והצורך להביא למיטוב התקנות, לא צפויה היום הצבעה על הצו

ח"כ עופר כסיף: "בדוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת נאמר שהמיסוי פועל בצורה רגרסיבית, תוך פגיעה קשה יותר באוכלוסיות. לפי נתוני הממ"מ מי שמשתמש יותר בכלים אלה הם הציבור הערבי והחרדי, זאת אומרת שהמיסוי הוא רגרסיבי. אני מציע שאת אותם 600 מיליון הכנסות הצפויות בשנה, ישקיעו באוכלוסיות אלה. לפחות בסבסוד של כלים חד-פעמים מתכלים עבורם, שישקיעו את הכסף במחקר ויצור של כלים חד-פעמיים שלא יזיקו".

ח"כ ינון אזולאי: "אתם ממוטטים עסקים, לוקחים להם את הכסף על מלאי, בטרם אישרנו את התקנות. ההליך הוא לא נכון ולא תקין. 2 מ"מ – איך קבעתם? ברוב מדינות העולם זה לא הולך על מילימטרים, לא יכול להיות שתמסו כלי פלסטיק רב פעמי. בחנתם 35 מהפריטים, אני מציג פה פריטים אחרים, כנראה שהבדיקה לא הייתה מקיפה. עשיתם שימוע? שמעתם את הגורמים השונים? אמרתם ששנתיים עבדתם על המתווה, והבאתם את זה עם כ"כ הרבה חורים. יש לקחת את זה חזרה, לעשות בדיקה, וקודם כל לפעול בהסברה, לרכוש מדיחים למעונות וכדומה".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר "אמרתי בתחילת הדיון שיש כנראה מגוון של כלים שעל התפר בין חד לרב פעמי, ואנחנו כוועדה נצטרך לתת על זה את הדעת, בתוך הצו".

יובל לסטר, סמנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: "לעניין העובי ביצענו בדיקות מקדמיות של רב פעמי וחד-פעמי, השווינו זאת לנתונים שקיבלנו ממומחים מהעולם. מבחני העובי סימנו את הרוב המכריע של כלים רב פעמיים. יש מספר כלים רב פעמים שנכנסים בכלל העובי שנקבע ואנחנו בוחנים אמצעים לתת לכך מענה, נשמח שהוועדה תאפשר לנו לחשוב על אופציות. המדד הכי טוב הוא מדד העובי, בחנו תקנים בכל העולם".

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "יש כמה כלים שעומדים על 1.85 מ"מ בערך, קרוב לרף. אנחנו רוצים לתקן זאת. לגבי הכלים שאתם קוראים להם חד-פעמי, הם מגיעים לאותן מטמנות, הם גורמים לאותו נזק. מה שמתכלה כביכול, גורם לאותו נזק".

ח"כ שלמה קרעי: "גם שאנחנו באים לתקן את העולם, זה צריך להיות עם חמלה, לא יכול להיות שמביאים שינוי כ"כ דרמטי בלי שהיה דיון בוועדה, מי שיפגע זו אותה אימא שתצטרך לשטוף כלים שעה וחצי בערב. ברור לכולם שהדבר יפגע דווקא באוכלוסיות שיותר קשה להם, ואין להם מדיח בבית. אנחנו רואים חורים ברפורמה והמס הזה, לכן יש להקפיא זאת עד לבירור יסודי מהעניין. ברור לי שזה מס שאמור להכניס כסף יותר מתועלת סביבתית. בנימוק של משרד האוצר בהליכים המשפטים, הם מציינים כי אפשר לדחות את הכניסה לתוקף, כי כל חודש זה הכנסה של 50 מיליון שקלים. צריך להשתמש בכסף לסבסוד מדיחי כלים, למחקר של מחזור כלים שכן מתכלים".

ח"כ אחמד טיבי: "צריך מרווח זמן במצב של מס כזה שפוגע במשפחות מרובות ילדים. 70% מהצריכה היא ביתית, לכן הפגיעה היא במשפחות שבחרו להשתמש בכלים חד-פעמיים כי זה קל יותר וזול יותר. אני חושב שיש לקחת בחשבון את השיקול הסביבתי והבריאותי, אבל יש אנשים שהשיקול של גמירת החודש בכבוד הוא החשוב ביותר לגביהם, קיום יום יומי."

ח"כ משה גפני: "במקום לדון לגופו של עניין איך מצמצמים בלי פגיעה במשפחות החרדיות, או בסבסוד או בצורה כל שהיא. התוצאה של זה מול עיננו, שכל המחירים עולים. ממילא הדלק עולה, והמזון עולה, והכל עולה. הבטחתם שתהייה ירידה במחירי המזון, תראו מה יש לנו מול העיניים. המציאות סותרת את כל ההבטחות. אי-אפשר להסתובב עם סכין חדה, להוריד את הגיליוטינה ולחתוך ולומר בשם איכות הסביבה. לא קיימתם דיון כמו שצריך, אנחנו משתמשים בכלים רב פעמים כאלה בבתים שלנו, שבעובי שנכלל במיסוי, לא כך פועלים".

ח"כ אורי מקלב: "אין עוד מס שמכפיל כך ב-100 אחוז עלות, לא היה בהיסטוריה מס שהוכפל על דברים עממים, לא מכוניות יוקרה ודלק. תראו מה נעשה בשקיות ניילון – רצו לקחת 1.3 שקלים על שקית והסתפקו ב-10 אגורות, למה צריך להכפיל?! אני מבקש להחריג כוסות חד-פעמי, אין דומה כוס חד-פעמי לסכו"ם, השימוש בכוס כ"כ נרחב, הכוסות הרבה יותר קשות לניקיון".

ח"כ יעקב אשר: "כשהממשלה מתירה העלות מיסים, איך ינהגו היבואנים והקמעונאיים, בוודאי שזה טורם ליוקר המחיה. למה לא טיפלתם בטייק הווי? מה כמות הפלסטיק שם? למה לא נגעתם? פחדתם מהמסעדות? אתם מדברים על שמירת העולם? יש מפעל שנקרא גרין-נק, שמטפל בפסולת ביתית בירושלים, 40% מהפסולת מופרדת ומיועדת למחזור. הבנתי מהם שהפסולת היא אחוזים בודדים, היה אפשר להתחיל בחינוך, אבל התחלתם בגיליוטינה, בום פגיעה בחלשים, לא במסעדות שאתם אוהבים להזמין מהם".

יו"ר הוועדה, השיב לח"כ אשר: "אתה לא תלמד אותי מה זו עצמאות. לקחת את הדיון וקיימת סביבו סיבוב של פייק, שכאילו הוא נגרם בגללך. פעם הבאה שתטיף לי על עצמאות, תמצא את עצמך בחוץ. בוועדה הזו לא פוגעים אישית באף אחד".

ח"כ אשר: "זו בעיה. קשה לך להתמודד עם האמת".

בעקבות הדברים הוציא יו"ר הוועדה את ח"כ אשר מהדיון.







תאריך:  15/11/2021   |   עודכן:  15/11/2021
מירב ארד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
79% מהלכלוך במרחב הציבורי בישראל - פלסטיק
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השר זאב אלקין מתקווה חדשה מבהיר בשיחות סגורות כי לא יאפשר להעניק לזרמים הדתיים מעמד רשמי בניהול הכותל במסגרת המתווה, כך פורסם (יום ב', 15.11.21) בכאן חדשות. זאת בניגוד למה שקבע מתווה הכותל המקורי.
15/11/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
המשטרה החלה (יום ב', 15.11.21) בפנוי המשפחות האחרונות המתגוררות בשכונת גבעת עמל שבתל אביב. לוחמי יס"מ נכנסים לבתים בשכונה ומפעילים לפינוי הפעילים והדיירים במקום. הדיירים מתבצרים במקום ומוחים נגד הפינוי.
15/11/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
השר זאב אלקין (תקווה חדשה) מגיב (יום ב', 15.11.21) לאישורו אתמול (א') בוועדת השרים לחקיקה של החוק להגבלת כהונת ראש הממשלה. בראיון לגלי צה"ל אמר: "אני קורא לזה 'חוק לקחי נתניהו', אלה הלקחים שצריך להפיק - גם מנהיג מוכשר מאמץ את התפיסה של 'המדינה זה אני' והכל משתבש.
15/11/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
ירידה של 17% נרשמה בחודש ספטמבר במספר הדירות שנרכשו בישראל, ביחס לספטמבר אשתקד. על-פי נתוני משרד האוצר, בחודש ספטמבר נרכשו כ-8 אלף דירות. באוצר ייחסו את הירידה במספר הרכישות בעובדה שחגי תשרי חלו השנה בחודש ספטמבר באופן שבו מספר ימי העבודה בחודש ספטמבר השנה היה נמוך כמעט כפליים משיעור זה (32%) בהשוואה לספטמבר אשתקד. נתונים ראשוניים לחודש אוקטובר מצביעים על עליה חדה במספר העסקות ובמשקל המשקיעים בשוק.
15/11/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
בימים אלה ממנהלת עיריית ראשון לציון מאבק נגד הקמת מתקן לטיפול בבוצה המופקת במפעל השפד"ן (המכון לטיהור שפכי גוש-דן) הפועל בסמוך לשכונות המערביות של העיר. לטענת העירייה, שמגבה את התנגדותה בחוות דעת של מומחים, הקמת המתקן החדש תחמיר את מפגע הריחות הרעים שמקורו בשפד"ן ממנו סובלים כבר היום תושבי השכונות המערביות של ראשל"צ ותהפוך את חייהם לבלתי נסבלים. העירייה הגישה לוועדה המחוזית התנגדויות מפורטות להקמת המתקן וצירפה חוות דעת של מומחים, הקובעים בצורה חד-משמעית כי השכונות המערביות של ראשון לציון סובלות מריחות חריפים שמקורם בשפד"ן, וכי הקמת מתקן חדש בצמוד אליו רק תחמיר את המצב. העירייה מדגישה שאישור המתקן במשרד להגנת נעשה בתהליך "מעוות מיסודו" שכן המשרד להגנת הסביבה שאמור להיות רגולטור ובתוקף תפקידו זה עליו לבדוק ולאשר את הקמת המתקן, הוא גם היזם של הפרויקט. "לא פלא שבהכנת תסקירי הסביבה שהוזמנו ע"י היזם נפלו כשלים רבים" טוענת העירייה.
15/11/2021  |  איילת פישביין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
איתמר לוין
איתמר לוין
"עשרת הימים הנוראים הלאומיים" - מיום השואה, דרך יום הזיכרון ועד יום העצמאות - מקבלים השנה משמעות קשה במיוחד    כמה מחשבות על השבוע שעבר והשבוע הבא
דן מרגלית
דן מרגלית
אני מציע כי תשעה רופאות ורופאים, בהם גם פסיכולוגים, יתכנסו כצוות אנונימי לבדוק אם בכוחו של נתניהו לשאת בעול הכבד של ראשות הממשלה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il