עובדי הרכבת רשאים לנקוט צעדים ארגוניים, כפוף לכך שיודיעו עליהם 48 שעות מראש לבית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב, אשר יכריע בדבר מידתיותם אם הנהלת הרכבת תבקש זאת. כך קובעת (מוצ"ש, 11.12.21) שופטת בית הדין הארצי לעבודה, סיגל דוידוב-מוטולה.
בית הדין האיזורי מנהל מרז מרס 2019 הליך בנוגע לעיצומי העובדים במסגרת שישה סכסוכי עבודה שונים. באוקטובר השנה פנתה הנהלת הרכבת לבית הדין בשל צעדים שנוקטים העובדים נגד פרויקט חישמול הרכבת, נושא עליו כבר קבע בית הדין שהעובדים רשאים לנהל מו"מ לגבי השלכותיו עליהם (ולא לגבי עצם הפרויקט). בית הדין האיזורי (השופטת אסנת רובוביץ-ברכש) קיבל את בקשת ההנהלה והורה לעובדים שלא לשבש עבודות הקשורות לחישמול, אך דוידוב-מוטולה קיבלה חלקית את ערעורם.
דוידוב-מוטולה אומרת, בניגוד לעמדתה של רובוביץ-ברכש, כי מדובר במו"מ כלכלי מובהק ולא בצעדים "מעין-פוליטיים". זאת, משום ש"כיום אין עוד מחלוקת שכתוצאה מפרויקט החישמול תיגרם פגיעה בשכרם של העובדים (נוכח הקטנת תשלומים שיקבלו בגין עבודה נוספת), וכבר הושגה הסכמה כי ישולם להם פיצוי בגין כך" וכעת מתנהל מו"מ על הפרטים. אולם, מאחר ששני הצדדים הצהירו שהמו"מ - גם בסוגיות אחרות - נקלע למבוי סתום, אין מקום למנוע מן העובדים לממש את זכותם לנקוט עיצומים ואף לשבות.
דוידוב-מוטולה מדגישה, כי על הצעדים להיות מידתיים והיא מצטטת את התחייבותו של עו"ד
אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, לפיה הצעדים לא יפגעו בנוסעים. לכן, כאמור, היא קובעת שהעובדים רשאים לנקוט צעדים - כפוף להודעה להנהלה ולבית הדין, ותוך מתן אפשרות לבית הדין לבחון את מידתיותם. בדיקה זו תיעשה "באופן פרטני, בהתאם לצעד הספציפי שנציגות העובדים תודיע כי בכוונתה לנקוט בו והנזק הקונקרטי שעלול להיגרם ממנו (מול השלב במו"מ ושאר הנסיבות כפי שתתבררנה באותו מועד), כך שלא די בקביעה כללית בדבר העדר מידתיות מעצם חשיבותו העקרונית של פרויקט החישמול והכספים שהושקעו בו (חשיבות לגביה אין למעשה מחלוקת)".
השופטים
רועי פוליאק ו
אילן סופר ונציגי הציבור יעל רון ודורון קמפלר הסכימו עם דוידוב-מוטולה. את ההסתדרות ייצג עו"ד
אלעד מורג; את ועד עובדי הרכבת ייצגו עוה"ד
סיגל פעיל ו
זוהר גיפס; את הרכבת ייצגו עוה"ד
חיה ארמן, גרגורי דנוביץ ורן פרץ; ואת משרד האוצר - עו"ד תמי דקל.