במהלך השנים האחרונות, מפת התיירות העולמית עברה תמורות אשר השפיעו על הרכב התיירים, צרכיהם, אופיים של התיירים, מעבר מקבוצות תיירות לתיירות בודדים ושינויים נוספים אשר חייבו התאמות במודל קורס מורי הדרך ובהתאמה שינויים במתכונת המבחנים. בהתאם לזאת, משרד התיירות ביצע את ההתאמות הנדרשות הן בקורס מורי דרך והן במודל מבחנים חדש.
המודל הישן התמקד בידע בלבד בעוד המודל החדש עוסק גם במתודיקה, הנגשת הידע לתייר, יצירת חוויה לתייר, מיומנויות הדרכה, ניהול הסיור, ייצוג הולם, שירות והסברה לתייר. על-מנת להקנות לתלמידים את הכלים המתאימים למודל החדש, הקורס החדש כולל התנסויות בהדרכה והמבחן בע"פ הפך למעשי ומבוצע בשטח כך שהתלמידים מעבירים סיורים עם קבוצת תלמידים וירוטאלית (הבוחנים משמשים כקבוצת תיירים) תוך שהתלמידים מקבלים סימולציות שונות במהלך המבחן. באופן זה התלמידים נבחנים גם על ידע וגם על מיומנויות הדרכה, ניהול הסיור, שירותיות, הסברה ועוד בצורה מיטבית.
עד כה המודל החדש הופעל כפיילוט ב-4 קורסים ב-3 מוסדות שונים: בית ספר לתיירות ירושלים, בית ספר לתיירות תל אביב ובית ספר לתיירות חיפה.
ממצאי המבחנים מתייחסים ל-3 קורסים בלבד מאחר שהקורס הרביעי (הועבר באנגלית) הופעל במודל החדש בלבד כך שלא ניתן להשוות ממצאיו למודל הישן.
בהתחשב בעובדה שמספר הנבחנים גדל ביחס למספר הנרשמים לקורס - אחוז התלמידים שניגשו למבחן מתוך התלמידים שנרשמו לקורס עלה מ-3.76 ל-5.81, ומשרד התיירות מסיקים כי המודל החדש של קורס מורי דרך לרבות מודל המבחן החדש נמצאו כיעילים ובכוונתם להמשיך במתכונת זו.