משרד עורכי הדין גדעון פישר וחברת Ateam קשרי קהילה תובעים 8.2 מיליון שקל מחמש רשויות מקומיות, תמורת טיפולם בממשק שבין הרשויות לבין נמל התעופה בן-גוריון. התביעה הוגשה (24.11.22) לבית המשפט המחוזי מרכז נגד עיריות לוד, אור יהודה ויהוד-מונסון והמועצות האיזוריות חבל מודיעין ושדות דן.
בתביעה נאמר כי מאחר שנתב"ג אינו מצוי בשטחה של רשות מקומית כלשהי, במשך עשרות שנים לא יכלה אף רשות לגבות ממנו תשלומי חובה. בשנת 2016 הקימו הרשויות הנתבעות - הגובלות בנתב"ג - פורום משותף במטרה לשנות מצב זה, כמו גם לטפל בבעיות הנובעות מן השכנות אליו (כגון מפגעי רעש, זיהום אוויר ומגבלות בנייה). הרשויות שכרו את פרופ'
ירון זליכה כיועץ כלכלי, את משרד פישר כיועץ משפטי, ואת Ateam - כיועצת תקשורת ואסטרטגיה.
לדברי פישר ו-Ateam, שכרם התבסס על הצלחתם ועל הסכומים שיגבו הרשויות בפועל מנתב"ג בשלוש השנים הראשונות לגבייה זו: 4.5% לפישר ו-3% ל-Ateam. הם מציינים, כי הרשויות לא שילמו גם לזליכה, אשר הגיש תביעה בסך 8.2 מיליון ולאחרונה הושג הסכם עימו (בדיקת News1 בתיק בו מדובר העלתה, כי הוא עודנו מתנהל ולא הוגש הסכם לאישור בית המשפט).
המשרד והחברה מפרטים את פעילותם לאורך השנים, אשר לדבריהם הסתכמה באלפי שעות והובילה לכך שבשנת 2018 נקבע לראשונה (בחוק ההסדרים), כי משרד הפנים יפצה את הרשויות על פעילות נתב"ג - במקביל לעיגון הפטור שניתן לנמל עצמו מתשלומים מוניציפליים. הם מעריכים, כי מדובר במאות מיליוני שקלים שיקבלו חמש הרשויות.
על-פי התביעה, בין הרשויות לבין המשרד והחברה לא נחתמו הסכמים, שכן חוזר מנכ"ל משרד הפנים אוסר על הרשויות לשלם ליועצים כאחוז מתקציביהן. הרשויות ביקשו ממשרד הפנים ומסגן היועץ המשפטי לממשלה אישור לחרוג מהנחיה זו, אך האישור לא ניתן. למרות זאת טוענים המשרד והחברה, כי בפועל היה הסכם מחייב בינם לבין הרשויות ולכן עליהן לשלם להם את העמלה המובטחת.
הם מציינים, כי בתביעתו של זליכה הביע הייעוץ המשפטי לממשלה את הדעה לפיה לא ניתן לאכוף את החוזים ויש לשלם לכל היועצים שכר ראוי על בסיס העבודה שביצעו. פישר ו-Ateam אומרים, כי ביקשו ליישם עליהם את ההסכמות עם זילכה, אך התביעה מוגשת מאחר שחלק מהרשויות לא היו שותפות להסכמות אלו. התביעה הוגשה באמצעות עוה"ד מתן גרינגר ויאיר עשור, וטרם הוגשו כתבי הגנה.